Automobilky Mazda, Subaru a Toyota společně oznámily plán spolupracovat na nové generaci spalovacích motorů. Chtějí tak vytvořit pohonné jednotky nové generace, které budou lépe spolupracovat s elektromotory, bateriemi, se syntetickými palivy a s biopalivy. Nechtějí všechno vsadit pouze čistě na elektromobilitu.
Na společné tiskové konferenci se před pár dny všechny tři japonské automobilky zavázaly k uhlíkové neutralitě a potvrdily snahu o dekarbonizaci spalovacích motorů tím, že je učiní vhodnějšími pro hybridizaci (tedy s lepší integrací elektromotorů a baterií pro ještě efektivnější chod). Chtějí vyvíjet nové generace motorů s vnitřním spalováním, přičemž k pohonu nechtějí užít pouze fosilní paliva, ale spíše alternativní zdroje jako jsou zejména kapalný vodík, biopaliva a syntetická paliva.
Automobilky budou spolupracovat hlavně kvůli tomu, aby na vývoji ušetřily. Přesto to jsou a stále budou konkurenti, kteří si primárně ponechají své charakteristické pohonné jednotky: čtyřválcový boxer Subaru, rotační motor jako prodlužovač dojezdu u Mazdy a řadový benzinový hybridní čtyřválec u Toyoty. Budou spolu však sdílet výsledky z vlastního vývoje.
Nové motory mají být kompaktnější, což se má pozitivně projevit i na designu auta, který tak bude moci být ještě více přizpůsoben co nejlepší aerodynamice, což ve výsledku znamená ještě nižší spotřebu a tedy i emise.
Že spolupracují tyto tři automobilky nakonec není zase tak zvláštní. Kromě toho, že všechny tři pocházejí z Japonska, tak v Mazdě i v Subaru má Toyota vlastnický podíl. Vlastní totiž přibližně 20 % Subaru a zhruba 5 % Mazdy.