Auto Union Type 52: stavba z roku 2023 podle původního modelu z roku 1934

Auto Union Typ 52: „Audi“ s motorem V16 se představilo o víkendu v závodech do vrchu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 15. 7. 2024


Kdo by neznal „stříbrné šípy“ Auto Union, legendární závodní vozy Velkých cen 30. let 20. století. Málokdo však ví, že na základě těchto progresivních závodních strojů byla naplánována také verze silničního sportovního vozu s šestnáctiválcovým motorem, Auto Union Typ 52. Audi tento „rychlý sportovní vůz“ („Schnellsportwagen“) podle původních plánů vyrobila. Veřejnosti se poprvé představil o uplynulém víkendu na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu.

Nahlédněme zpátky do doby, v němž byl model Auto Union Typ 52 vymyšlen. Společnost Auto Union AG, která vznikla v roce 1932 fúzí firem Audi, DKW, Horch a Wanderer, se záhy začala angažovat v motoristickém sportu s cílem uvést na mezinárodní scéně ve známost své nové firemní logo, čtyři kruhy. Rovněž v roce 1932 byla zveřejněna pravidla pro novou 750kg kategorii, která měla platit ve Velkých cenách v letech 1934 až 1936.

V roce 1933 zadala společnost Auto Union AG stuttgartské konstrukční kanceláři Ferdinanda Porscheho zakázku na vývoj závodního vozu pro 750kg kategorii. Práce na závodním voze Auto Union Typ A – nazývaném podle Porscheho interní nomenklatury „Typ 22“ – byly zahájeny v březnu 1933 a již o rok později zajel Hans Stuck s tímto vozem světový rekord na berlínské dálnici a závodním okruhu AVUS (Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße). V roce 1934, po vstupu zcela nových závodních vozů Auto Union a Mercedes-Benz do mezinárodního motoristického sportu, tak vzniklo legendární označení „stříbrné šípy“.

1934 - Audi - Auto Union Type 52 - (1)

Jako šíp rychlé „bolidy“ učarovaly divákům svým futuristickým designem a revoluční technikou. Zatímco Mercedes-Benz upřednostnil uložení motoru vpředu, umístila společnost Auto Union agregát ve svém závodním voze poprvé za řidiče – tento koncept uložení motoru uprostřed je dodnes standardem ve Formuli 1. V následujících letech byly ustanoveny další a další rychlostní rekordy a společnost Auto Union vítězila v mnoha mistrovstvích závodů do vrchu, ve třech německých mistrovstvích a v roce 1936 v mistrovství Evropy se zdokonaleným vozem Auto Union Typ C. A ostatní je historie…

Ne tak docela. Nyní je na řadě jedna dosud nevyprávěná část příběhu. Jen nemnozí byli obeznámeni s tím, že současně s vývojem závodního vozu pro Velké ceny začaly být ve společnosti Auto Union AG a konstrukční kanceláři Ferdinanda Porscheho sestavovány také plány pro silniční sportovní sedan. V koncepčních podkladech se pro něj používá název „Schnellsportwagen“, „rychlý sportovní vůz“, pod nímž měl být tento automobil nejspíš uveden na trh. Tento vůz svými výjimečnými vlastnostmi ztělesňoval klasické „gran turismo“. Auto Union Typ 52, jak znělo pozdější označení projektu, se mělo prodávat zákazníkům, kteří se s ním mohli účastnit dálkových soutěží, například Mille Miglia, nebo závodů sportovních vozů. V úvahu by připadaly například vytrvalostní závody na závodních okruzích Spa-Francorchamps nebo Le Mans. Uvažovalo se i o továrním nasazení.

V konstrukčním zadání modelu Auto Union Typ 52 stála v popředí sportovní dynamika spolu s praktičností pro každodenní provoz

Již na konci roku 1933 vznikly v konstrukční kanceláři Porsche první designové skici, které v průběhu roku 1934 nabíraly konkrétnější podoby. Osoby odpovědné za tento projekt rozhodly také o výrobě zkušebního vozu – k tomu však na základě všeho, co dnes víme, nikdy nedošlo. V průběhu roku 1935 byl projekt zastaven a stopy po něm se ztrácejí v archivech značek Audi a Porsche. Do té doby však vývojáři navrhli řadu průkopnických řešení na technickém základě souběžně vyvíjeného závodního vozu pro Velké ceny. Podvozek modelu Auto Union Typ 52 byl tvořen žebřinovým rámem s motorem uloženým uprostřed. Použita měla být poháněcí jednotka z vozu Auto Union Typ 22, ale výkonný šestnáctiválec měl mít nižší kompresní poměr, aby bylo možné do vozu čerpat normální benzin. Technici současně zmenšili převod mechanického dmychadla Roots. Motor v modelu Auto Union Typ 52 měl ze zdvihového objemu 4,4 litru dosahovat nejvyššího výkonu 200 koní při 3650 ot./min. Maximální točivý moment 436 Nm měl být k dispozici již v nízkých otáčkách, při 2250 ot./min. V porovnání s „bolidy“ pro Velké ceny to sice znamenalo snížení výkonu, ale z výpočtů inženýrů vyplývající nejvyšší rychlost kolem 200 km/h ukazovala, že tento „rychlý sportovní vůz“ by dělal svému názvu všechnu čest. Ve své době by byl jedním z nejvýkonnějších vozů homologovaných pro silniční provoz a také v případných závodech sportovních vozů, tedy opravdový „Schnellsportwagen“.

Projekt výroby vozidla: historické dokumenty jako východisko

Na základě dostupných archivních dokumentů, plánů a konstrukčních výkresů nechala značka Audi vyrobit vůz Auto Union Typ 52 u anglické společnosti Crosthwaite & Gardiner, která se specializuje na restaurování vozidel a ve své péči má také „stříbrné šípy“ ze sbírky historických vozidel Audi. Projekt „Schnellsportwagen“ dokončili po několika letech, v roce 2023. Všechny díly jsou vyrobeny ručně na zakázku, speciálně pro tento model.

Více než pětimetrový vůz Auto Union Typ 52 má impozantní vzhled. Z protažené siluety je zřejmé, že inženýři koncipovali vůz pro nejlepší možnou aerodynamiku a maximální výkony. Na rozdíl od jeho sourozenců pro Velké ceny disponuje jeho koncept větší praktičností pro každodenní provoz díky střeše nad hlavou, světlometům a zavazadlovému prostoru. Pamatováno bylo i na prostor pro uložení dvou náhradních pneumatik. Na vyšší míru komfortu však museli až tři cestující zapomenout. Řidič sedí v modelu Auto Union Typ 52 jako v typickém závodním voze uprostřed. Sedadla pro spolujezdce jsou umístěna po stranách a mírně posunuta dozadu. Přehled technických údajů uvádí pohotovostní hmotnost 1300 kilogramů a celkovou hmotnost 1750 kilogramů při obsazení třemi osobami, se zavazadly o hmotnosti 70 kilogramů a s hmotností provozních kapalin 150 kilogramů.

Zatímco poháněcí agregát a pětistupňová převodovka ve spojení s otevřenou kulisou řazení pocházejí ze závodního vozu pro Velké ceny, zvolili inženýři odlišná technická řešení například u odpružení a tlumení. Místo příčné listové pružiny v kombinaci s třecími tlumiči jako u závodního vozu Auto Union Typ 22 nalézají v Typu 52 na zadní nápravě uplatnění podélně uspořádané torzní tyče ve spojení s hydraulickými tlumiči. V průběhu vývoje byla podle plánů 110litrová palivová nádrž přemístěna pod sedadla – v závodním voze pro Velké ceny byla výrazně větší palivová nádrž uložena přímo za řidičem v těžišti vozu, což „stříbrným šípům“ zajišťovalo optimální rozložení hmotnosti při plné i prázdné palivové nádrži. Jak v modelu Auto Union Typ 52, tak v Typu 22 mají zpomalování na starosti bubnové brzdy na všech kolech opatřených drátovým výpletem.

Ohlasy k vozu Auto Union Typ 52: Stefan Trauf a Hans-Joachim Stuck

Audi Tradition představuje „Schnellsportwagen 2024“ veřejnosti poprvé v Goodwoodu. Stefan Trauf, vedoucí oddělení Audi Tradition, k tomu říká: „Máme radost, že můžeme Auto Union Typ 52 představit na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Tento automobil vyvolává nadšení pro design a techniku. Pro mě to je absolutní automobil snů. Žel tehdy zůstal jen snem – snem, který se nám podařilo po 90 letech proměnit v realitu. S vozem Auto Union Typ 52 ukazujeme, jak velká byla nápaditost jeho tvůrců a jak inovativní byla technika této éry. Mám obrovskou radost, že nyní můžeme tento ‚rychlý sportovní vůz‘ zažít naživo.“ V Goodwoodu bude vůz Auto Union Typ 52 řídit rekordní vítěz vytrvalostního závodu v Le Mans Tom Kristensen a závodní legenda Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck. Jeho otec Hans Stuck se zapsal do historie jako „Bergkönig“ (král kopců) na základě mnoha úspěchů se závodními vozy Auto Union pro Velké ceny v závodech do vrchu, které byly populární ve 30. letech minulého století.

Hans-Joachim Stuck po své první zkušební jízdě ve voze Auto Union Typ 52 řekl: „Auto Union Typ C, který tehdy řídil můj otec, občas řídím na akcích pořádaných oddělením Audi Tradition a vnímám přitom velké nadšení a fascinaci fanoušků motoristického sportu. Mám velkou radost a cítím se být opravdu poctěn tím, že jsem nyní směl v Goodwoodu poprvé řídit Auto Union Typ 52. ‚Schnellsportwagen‘ je prostě dechberoucí: Jeho zvuk je super sonorní, jako od orchestru. A design modelu Auto Union Typ 52 je opravdu působivý – zkrátka geniální!“

Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck u stavby Auto Union Typ 52 z roku 2023 podle původního modelu z roku 1934
Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck u stavby Auto Union Typ 52 z roku 2023 podle původního modelu z roku 1934

Na závěr pohled na výzvy při výrobě unikátu

Konečný stav vývoje modelu Auto Union Typ 52 se nedochoval, ani nejsou k dispozici fotografie hotového vozu. V rámci ukončení činnosti společnosti Auto Union AG v ruské okupační zóně po druhé světové válce se ztratila nejen většina historických závodních vozů pro Velké ceny, ale také mnoho spisů a fotografií. Neexistují ani ověřená svědectví pamětníků, z nichž by se dalo usuzovat na finální konfiguraci – pokud vůbec nějaká byla – plánovaného „rychlého sportovního vozu“. Přesto lze na základě dostupných plánů dobře vysledovat směřování vývoje a cíle, o jejichž dosažení se tehdejší inženýři snažili.

Během výrobní fáze probíhala mezi oddělením Audi Tradition a odborníky ze společnosti Crosthwaite & Gardiner nepřetržitá a intenzivní komunikace. Timo Witt, vedoucí sbírky historických vozidel Audi, přitom vyjasňoval mnoho detailních otázek, když se muselo rozhodovat mezi různými technickými řešeními. Witt k tomu dnes, po dokončení projektu výroby vozu, říká: „I ve 30. letech minulého století by vývojáři v rámci zkušebního provozu pravděpodobně ještě dolaďovali jednotlivé technické detaily, jak vyplývá z naší intenzivní komunikace. A tak jsme museli například prodloužit rozvor náprav nyní vyrobeného vozu Auto Union Typ 52, než jaký byl uveden v původních plánech, protože to v kombinaci s ostatními komponenty, jakými jsou například zavěšení kol přední nápravy, agregát, řízení nebo převodovka, nebylo technicky jinak realizovatelné. V případě vnitřní výbavy jsme se naproti tomu inspirovali závodními vozy Auto Union pro Velké ceny a současně použili moderní interpretaci barev a tkanin.“

K laku karoserie nejsou v podkladech žádné bližší údaje. Oddělení Audi Tradition proto vzalo i zde za základ závodní vůz a pro lakování zvolilo barvu Cellulose Silver (hedvábně matná stříbrná). U motoru použitého v nyní vyrobeném voze Auto Union Typ 52 došlo k záměrnému odklonu od původních plánů konstruktérů. Oddělení Audi Tradition použilo pro Typ 52 šestnáctiválcový agregát závodního vozu Auto Union Typ C ve verzi bez snížení výkonu, aby jej bylo možné mezi oběma vozy vyměňovat. Motor proto spaluje speciální metanolovou směs. Na základě dochovaných informací, jež byly oddělením Audi Tradition s maximální pečlivostí interpretovány a převedeny do reality, je v Goodwoodu poprvé představený vůz Auto Union Typ 52 výsledkem maximálního přiblížení k „rychlému sportovnímu vozu“ Auto Union Typ 52, který byl před 90 lety koncipován, ale nikdy zrealizován.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru