Volkswagen se stal v České republice první značkou, která integruje do svých vozidel technologii Car2X ve spojení s certifikátem pro provoz v rámci českého systému C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems), jenž propojuje kompatibilní vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou i centrálními systémy řízení silniční dopravy. Pro řidiče většiny nejprodávanějších modelů Volkswagen na českém trhu to znamená, že si již dnes mohou užívat ještě vyšší úroveň bezpečnosti díky včasným upozorněním na nebezpečné úseky a situace, a minimalizovat tak riziko nehody.
„Jako první automobilová značka, partner projektu C-ITS, můžeme zákazníkům v České republice nabídnout již dnes chytrou jízdu budoucnosti s lepší informovaností o dění na silnicích,“ říká Jakub Šebesta, vedoucí divize Volkswagen společnosti Porsche Česká republika, a dodává: „Volkswagen tímto krokem upevňuje své postavení průkopníka technologie Car2X na evropských silnicích. Již na podzim 2019 se stal Golf 8 prvním modelem Volkswagen se systémem Car2X v sériové výbavě a v současnosti mohou bezpečnostní funkce Car2X využívat řidiči dalších dvanácti modelů značek Volkswagen a Volkswagen Užitkové vozy, z nichž polovina patří do naší rodiny elektromobilů ID. Přínosy naší pokrokové technologie Car2X již ocenily renomované nezávislé organizace, jakými jsou Euro NCAP a ADAC.“
Volkswagen jako první na evropském trhu zavedl do svých modelů systém Car2X fungující na základě komunikační technologie WLANp. Díky tomu mohou tyto vozy komunikovat nejen mezi sebou, ale také v rámci infrastruktury systému C-ITS, a to nejen v České republice, ale také na pilotních trzích v celé EU. Jejich řidiči díky tomu dostávají včas upozornění na úseky s dopravními riziky, aby mohli s předstihem přizpůsobit svou jízdu, a vyhnout se tak nebezpečné situaci, která by mohla vést k dopravní nehodě.
Systém Car2X nabízejí modely Volkswagen Golf, Golf Variant, Passat, ,Tiguan, Tayron, Multivan, ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer a ID. Buzz. Modely poháněné spalovacími motory mají Car2X v sériové výbavě, pokud se zákazník rozhodne pro nejčastěji objednávané stupně výbavy People a Elegance. U ostatních verzí výbavy je Car2X vždy součástí Asistenčního balíčku, který lze dokoupit. Většina nových vozů Volkswagen na českých silnicích tak má Car2X k dispozici.
Mercedes-Benz vybaví své modely upozorňováním řidiče na výmoly a retardéry
Systém Car2X ve vozech Volkswagen zahrnuje komunikační jednotku pro Car2X zajišťující přístup k internetu, integrovanou střešní anténu a ve vozech se skleněnou střechou nebo střešním oknem navíc také dodatečnou anténu pro datový přenos. Dodatečná montáž do již provozovaných vozů není možná.
Řidiči vozů Volkswagen si mohou službu Car2X aktivovat na displeji infotainmentu. V nastavení režimu soukromí zvolí řidič „Technologie Car2X“ a v některých modelech ID. musí být v menu „Nastavení asistence řidiče“ aktivována funkce „Výstraha nebezpečí“. Stejně tak lze systém Car2X také jednoduše deaktivovat v menu nastavení online připojení.
Výstražná upozornění systému Car2X ve vozech Volkswagen mají vizuální nebo akustickou podobu. Upozorňování na lokální nebezpečí 1.0 zahrnuje stojící vozidla, porouchaná vozidla, nehody, kritické jízdní situace, nebezpečný konec kolony, upozornění na práci na silnici a stojící nebo jedoucí vozidlo integrovaných záchranných složek (IZS). Ve variantě 2.0 je rozsah možných upozornění rozšířen o překážku, zvíře nebo člověka na silnici, silný vítr, kluzký povrch vozovky, zhoršenou viditelnost, dopravní zácpu, řidiče v protisměru a pomalu jedoucí vozidlo. Systém Car2X může být přitom funkčně propojen s dalšími asistenčními funkcemi a navigačním systémem. Například vozy vybavené adaptivním tempomatem či systémem Travel Assist mohou v reakci na nebezpečí s předstihem upravit rychlost jízdy.
Inovativní systém C-ITS vytváří moderní dopravní síť, která snižuje riziko dopravních nehod, zvyšuje plynulost dopravy a umožňuje efektivnější využívání dopravní infrastruktury. Projekt C-ITS je v České republice postupně rozvíjen Ministerstvem dopravy ČR ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic, společností Intens a značkami Volkswagen a Volkswagen Užitkové vozy. První pilotní testy C-ITS byly realizovány na českých dálnicích a ve městech již v letech 2017 a 2018. O rok později byly první jednotky C-ITS implementovány na dálnici D1 a v Praze. V současnosti jsou technologie C-ITS postupně zaváděny na nejdůležitějších dálnicích, ale i v dopravních sítích velkých měst od Karlových Varů po Brno. Na konci letošního roku by mělo být technologií C-ITS pokryto přibližně 800 km dálnic a palubní jednotkou C-ITS bude vybaveno více než 700 vozidel a vozíků údržby ŘSD. Nedílnou součástí projektu C-ITS jsou také složky Integrovaného záchranného systému. Chytré technologie tak mohou zajistit rychlejší a bezpečnější příjezd záchranářů v situacích, kdy o záchraně života mohou rozhodovat vteřiny.
Výměna informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou probíhá prostřednictvím komunikačních technologií ITS G5 (ve frekvenčním pásmu 5,9 GHz). Výhodou pro zajištění spolehlivé a včasné detekce kritických situací je extrémně rychlá odezva i vysoká četnost s přenosem zpráv až desetkrát za sekundu. Řidič tak může být s dostatečným předstihem upozorněn na blížící se vozidlo Integrovaných záchranných složek, dopravní nehodu, překážky na silnici, náledí nebo také náhle brzdící vozidlo v koloně před vozem. Na displeji mohou být také zobrazovány digitální dopravní značky, které řidiči usnadní orientaci v nepřehledných situacích.
Volkswagen zavedl inovativní technologii Car2X do sériové výbavy nejprve v modelu Golf 8, který debutoval na podzim 2019 jako první osobní automobil s komunikační technologií WLANp na evropském trhu. WLANp vycházející z protokolu IEEE 802.11p umožňuje komunikaci v reálném čase na krátké vzdálenosti (max. 800 až 1000 metrů v otevřené krajině, 150 až 300 metrů ve městě), aniž by bylo nutné používat mobilní telefonní sítě. Vozidlo vysílá informace mimo jiné o své poloze, rychlosti jízdy a směru jízdy a přijímá data od ostatních vozidel, okolní infrastruktury nebo například stavebních zábran, pokud je na nich systém C-ITS instalován. Veškerá komunikace je samozřejmě anonymní a data jsou chráněna certifikátem. Volkswagen identitu vozu kvůli anonymizaci dat pravidelně mění.
Volkswagen získal za svou inovativní technologii bezdrátové komunikace vozu s ostatními vozidly a dopravní infrastrukturou mimo jiné ocenění Advanced Award od nezávislého konsorcia Euro NCAP, které vyzdvihlo funkci upozorňující řidiče na nebezpečí v silničním provozu. Německý autoklub ADAC navíc označil tuto novou technologii na základě vlastních nezávislých testů za „technologcký milník“.
Jak to funguje v praxi
Systém funguje na bázi výměny informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou pomocí technologie ITS G5 (dedikovaná frekvence 5.9 GHz) a moderní 5G komunikace. Tím je zajištěna extrémně rychlá odezva – zprávy jsou přenášeny až desetkrát za sekundu, což umožňuje přesnou detekci kritických situací. Důležité informace se následně zobrazují na infotainment displeji přímo ve vozidle, díky čemuž má řidič vždy přehled o situaci na silnici.
„C-ITS je technologie, která už dnes mění způsob, jakým se pohybujeme po silnicích. Řidič díky ní včas zjistí, že se blíží vozidlo IZS a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před nimi,“ vysvětluje fungování Martin Volný, ředitel společnosti Intens, dceřiné firmě O2 Czech Republic, která se na implementaci systému podílí. „Digitální dopravní značky zobrazované přímo na displeji auta navíc pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější,“ dodává Volný.
Video k funkci Car2X ve vozech Volkswagen v rámci českého systému C-ITS: