Audi představuje sportovní vrcholný model v rámci rodiny Q – SQ8 TDI. Vznětový osmiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, propůjčuje velkému SUV ve stylu kupé nedostižné jízdní výkony při zachování mimořádné hospodárnosti. Vyspělé podvozkové systémy, jako je stabilizace bočního náklonu, řízení všech kol a sportovní diferenciál, přispívají k prvotřídní ovladatelnosti. Audi SQ8 TDI se objeví u evropských prodejců na konci léta.
Výkon a hospodárnost: 4.0 TDI s elektricky poháněným dmychadlem
V8 Biturbo modelu Audi SQ8 TDI je nejvýkonnějším vznětovým motorem na evropském trhu. Díky rozsáhlému využití nejvyspělejší techniky kombinuje nesmírnou hnací sílu s vysokou hospodárností. Motor dosahuje nejvyššího výkonu 320 kW/435 koní a v rozsahu od 1250 do 3250 otáček za minutu poskytuje maximální točivý moment 900 Nm.
Velké SUV ve stylu kupé s motorem 4.0 TDI zrychluje jako sportovní vůz. Audi SQ8 TDI pokoří hranici 100 km/h při rozjezdu z klidu po 4,8 sekundy a při 250 km/h zasáhne elektronický omezovač rychlosti. Na výkonové parametry agregátu V8 poukazuje specifický kryt motoru S s červenými ozdobnými liniemi podél markantních kontur válců.
Sání je u motoru 4.0 TDI umístěno na vnějších stranách hlav válců, výfukové potrubí s horkými výfukovými plyny je vedeno k oběma turbodmychadlům uvnitř V. Výsledkem jsou krátké dráhy proudění plynů, které zaručují spontánní reakce motoru. Turbodmychadla pracují na principu postupného přeplňování. Při nízkých otáčkách je aktivní pouze jedno turbodmychadlo, od 2200 otáček za minutu se připojuje také druhé. Zvuková klapka ve výfukové soustavě, jejíž činnost si může řidič nastavit v systému Audi drive select podle vlastních požadavků, umocňuje podmanivý zvuk osmiválce.
Elektricky poháněné dmychadlo EAV (elektrisch angetriebener Verdichter) podporuje turbodmychadlo při rozjezdu a akceleraci z nízkých otáček. Dmychadlo EAV je uloženo v obtokové části za chladičem stlačovaného vzduchu a aktivuje se při uzavřené klapce. Má-li řidič v situaci, v níž výfukové plyny proudí z válců s nízkou energií, požadavek na vysoký výkon, dojde k přesměrování nasávaného vzduchu do EAV, aby v něm byl podruhé stlačen. Motor je díky tomu schopen poskytovat harmonickou výkonovou charakteristiku s mohutnou hnací sílou pro předjíždění.
Dmychadlo EAV je napájeno hlavní elektrickou sítí modelu Audi SQ8 TDI s napětím 48 V, která je základem také pro systém částečně hybridního pohonu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Zásobníkem energie je kompaktní sada lithium-iontových akumulátorů. Zařízení RSG (Riemen-Starter-Generator), poháněné řemenem od klikového hřídele a kombinující funkce spouštěče a generátoru, dosahuje při zpomalování rekuperačního výkonu až 8 kW. Takto získávaná energie se ukládá do akumulátorů. Pokud řidič uvolní pedál plynu při jízdě rychlostí 55 až 160 km/h, přejde Audi SQ8 TDI v závislosti na situaci do režimu rekuperace nebo pokračuje v jízdě setrvačností, a to buď na volnoběh, nebo s motorem deaktivovaným po dobu až 40 sekund. Jakmile řidič znovu přidá plyn, RSG motor znovu spustí, a to rychleji a komfortněji než běžný spouštěč. Funkce start-stop může být aktivní již při rychlosti jízdy 22 km/h. Systém významně přispívá k mimořádné hospodárnosti modelu SQ8 TDI. Technika pohonu MHEV snižuje spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,5 litru na 100 kilometrů.
Vynikající jízdní dynamika: sportovní diferenciál, řízení všech kol a stabilizace bočního náklonu
V modelu Audi SQ8 TDI přenáší hnací sílu osmistupňová převodovka tiptronic. Její dvouhmotový setrvačník je vybaven torzním tlumičem, který kompenzuje vibrace vznětového motoru V8 ve velmi nízkých otáčkách. Pro spolupráci se systémem MHEV byla samočinná převodovka doplněna novými detailními řešeními, jako je elektrické olejové čerpadlo nebo spojka v centrální části převodovky. Trvalý pohon všech kol quattro rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Sportovní diferenciál – nabízený v paketu vyspělých podvozkových systémů advanced – optimalizuje přenos hnací síly aktivním rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola. Při změně směru jízdy nebo zrychlování v zatáčce směřuje větší část hnací síly k vnějšímu kolu. Audi SQ8 TDI je do zatáčky doslova „vtlačeno“ a jakýkoli náznak nedotáčivosti je již v zárodku eliminován. V případě přetáčivosti stabilizuje sportovní diferenciál velké SUV ve stylu kupé přenosem točivého momentu na vnitřní kolo.
Model SQ8 TDI je sériově vybaven systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select se sedmi režimy a sportovním adaptivním vzduchovým odpružením (adaptive air suspension sport) s elektronicky řízenými tlumiči. Vzduchové odpružení mění světlou výšku karoserie v závislosti na situaci až o 90 milimetrů. Na přání může být sériově dodávané progresivní řízení doplněno řízením všech kol, které je k dispozici v rámci podvozkového paketu advanced i samostatně. V nízkých rychlostech, například při manévrování nebo parkování, se zadní kola natáčejí v opačném směru. Při cca 5 km/h dosáhnou svého maximálního úhlu natočení o 5 stupňů, a přispívají tak ke zvýšené obratnosti. Od rychlosti 60 km/h je směr jejich natáčení opačný. Zadní kola se v těchto situacích natáčejí mírně ve stejném směru. Tím se zrychlují reakce vozidla na povely řidiče a zvyšuje se stabilita při změnách rychlosti ve vyšší rychlosti.
Třetí součástí podvozkového paketu advanced ze světa high-tech je elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci bočního náklonu (EAWS). Na obou nápravách je mezi obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vložen kompaktní elektromotor. Při jízdě přímým směrem jsou obě části stabilizátorů vzájemně rozpojeny, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovném povrchu vozovky a navíc zvyšuje jízdní komfort.
Naproti tomu při sportovnější jízdě je pozornost zaměřena na optimální potlačování bočního náklonu. Obě části trubkových příčných zkrutných stabilizátorů na sebe vzájemně působí zkrutnými sílami, což zvyšuje tuhost odpružení modelu SQ8 TDI. Kromě toho se výrazně zmenší boční náklon vozidla v zatáčkách. EAWS je součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V a zastává rovněž funkci rekuperace. To znamená, že elektromotory tohoto systému mohou vyrábět elektrickou energii, která se ukládá pro pozdější použití do akumulátorů.
SQ8 TDI v sériové podobě opouští brány výrobního závodu na 21“ kolech s pneumatikami rozměru 285/45 R21. Na přání dodává Audi exkluzivní 22“ kola s pneumatikami 285/40 R22. Rozsáhlou nabídku završují kola Audi Sport v různých designech. Dalšími prvky výbavy na přání jsou červené brzdové třmeny a kotoučové brzdy z keramického materiálu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, které jsou lehčí a odolnější vůči oděru než ocelové kotouče.
Design a interiér se specifickými detaily S
Výrazné kontury s atleticky napnutými plochami a linií střechy ve stylu kupé dávají jasně najevo sportovní charakter modelu Audi SQ8 TDI s vnější délkou 5,01 metru. Mimořádně dominantními prvky jsou osmiúhelníková maska chladiče Singleframe, rozšířené blatníky nad podběhy kol ve stylu modelu quattro a nepřehlédnutelné spodní ochranné panely. V sériové výbavě osvětlují za tmy vozovku světlomety LED, na přání se mohou klienti rozhodnout pro ještě vyspělejší techniku HD Matrix LED. Trojrozměrně uspořádaná charakteristická světla pro denní svícení se stejně jako zadní světlomety vyznačují digitálními grafickými prvky. Horizontální linie – mimo jiné v podobě světelného pruhu na zádi – umocňují šířku SUV ve stylu kupé, které ve verzi S dokládá své výjimečné postavení mnoha vytříbenými stylistickými detaily.
Maska chladiče Singleframe je členěná dvojitými lamelami a vymezená velkým, matně stříbrným rámem. Stejným barevným odstínem se leskne lišta, probíhající pod ní a pod výrazně tvarovanými otvory pro přívod vzduchu, a navíc také spodní ochranný panel a ozdobné lišty v bočních prazích. Do tohoto celku skvěle zapadají rovněž kryty vnějších zpětných zrcátek se vzhledem hliníku. Charakteristické prvky vnějšího designu jsou barevně zvýrazněny i na zádi. Matný, titanově černý difuzor nese stříbrný spodní ochranný panel, po jehož stranách ústí dvě kruhové koncovky výfukové soustavy. Ve spojení s pregnantní lištou, která prochází nad ním, a sportovní mřížkou s voštinovou strukturou dává Audi SQ8 TDI na odiv svou mimořádnou sílu. Na přání nabízí Audi paket černých ozdobných prvků pro nárazník, masku chladiče Singleframe a boční okna.
Audi SQ8 TDI nabízí díky svému třímetrovému rozvoru mimořádně prostorný interiér. Také přehlednému interiéru dominují horizontální linie. Sportovní sedadla se dodávají sériově, na přání jsou k dispozici sportovní sedadla S plus s integrovanými opěrkami hlavy a vysokými bočními polštáři, alternativně navíc s funkcemi klimatizace a masáže. Trojice sedadel vzadu může být na přání podélně posuvná. Sklopením jejich opěradel se objem zavazadlového prostoru pod elektricky ovládaným zadním výklopným víkem zvětší až na 1755 litrů. V základní konfiguraci to je 605 litrů.
Pro model S je typická černá barva interiéru. Sedadla jsou zdobena reliéfními logy S a v závislosti na barvě čalounění šedým nebo antracitovým kontrastním prošíváním. Na přání se dodává čalounění sedadel, středové loketní opěrky a loketních opěrek ve výplních dveří ve sportovním odstínu šedá Rotor nebo červená Arras. Z materiálů je k dispozici kombinace kůže a Alcantary nebo na přání ušlechtilá kůže Valcona – u sportovních sedadel S plus s kosočtvercovým prošíváním. Ozdobná obložení jsou zhotovena z matného kartáčovaného hliníku, alternativně se dodávají uhlíkové kompozity nebo ušlechtilé dřevo z dubu. Součástí sériové výbavy jsou osvětlené prahové lišty s hliníkovými ozdobnými prvky – vpředu s nápisem S – stejně jako pedály a opěrka nohy z ušlechtilé oceli. Na přání vytváří cílené světelné efekty paket osvětlení kontur a dekoračního osvětlení, mimo jiné na přístrojové desce a středovém tunelu, který vytváří v interiéru nevšední vnímání prostoru.
Ovládání a informační a zábavní systém s inteligentním síťovým propojením
Hlavními ovládacími prvky v modelu Audi SQ8 TDI jsou dva velké dotykové displeje s haptickou a akustickou zpětnou vazbou. Horní displej, který se ve vypnutém stavu zasune do velké leskle černé ozdobné plochy, takže je téměř neviditelný, slouží k ovládání informačního, zábavního a navigačního systému. Na spodním displeji ovládá řidič klimatizaci, komfortní funkce a zadávání textu, přičemž své zápěstí si může komfortně opřít o hlavici páky voliče.
Audi SQ8 TDI kromě toho disponuje hlasovým ovládáním s rozpoznáváním hovorové řeči, které porozumí i libovolně formulovaným povelům a dotazům. K formulování odpovědi využívá systém informace, uložené v paměti vozidla, jako jsou řidičem upřednostňované navigační nebo speciální cíle, ale také znalosti z cloudu. Internetové porovnání vyřčených slov zvyšuje pravděpodobnost správného porozumění i kvalitu komunikace, zatímco výhodou informací, uložených v paměti vozidla, je jejich rychlá a bezpečná dostupnost, a to i v místech bez pokrytí mobilními telefonními sítěmi, například v podzemních garážích.
Kromě obou dotykových displejů zobrazuje také digitální panel sdružených přístrojů mnoho detailních informací. Tlačítkem View na multifunkčním volantu může řidič přepínat mezi dvěma zobrazeními panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Otáčkoměr a rychloměr mají v jízdním režimu podobu velkých kruhových přístrojů, zatímco v informačním a zábavním režimu se do popředí dostává mapa. Obě zobrazení mají specifický design S s červenými grafickými detaily. V MMI lze navíc zvolit uspořádání Performance, v němž je uprostřed hranatý otáčkoměr a kromě něj má řidič na očích také ukazatele výkonu a točivého momentu v procentech. Při velkoformátovém zobrazení mapy navigačního systému jsou otáčkám a rychlosti jízdy přiřazeny malé sloupcové ukazatele. Průhledový displej promítá na přání důležité informace o průběhu trasy na čelní okno.
Audi SQ8 TDI je sériově vybaveno vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus. Jeho součástí je modul pro přenos dat, který podporuje standard LTE Advanced, a hotspot WLAN. Navigační systém má mnoho inteligentních funkcí – například rozpoznává preference řidiče na základě projížděných tras a díky tomu mu dokáže cíleně předkládat návrhy. Výpočet trasy probíhá na internetových serverech poskytovatele mapových a navigačních služeb HERE.
Plánování trasy doplňují internetové služby Audi connect. Klient si může vybírat na mapě navigačního systému například objekty svého zájmu, jako jsou parkovací budovy nebo pamětihodnosti, a nechat si zobrazovat fotografie, otvírací doby a hodnocení. Audi connect zahrnuje také služby „Car-to-X“ – internetové informace o dopravních značkách, informace o nebezpečích a On-Street Parking – které využívají kolektivní inteligenci flotily vozidel Audi. Novinkou jsou informace o semaforech, které bude Audi postupně nabízet ve vybraných evropských městech. Díky síťovému propojení s městskou infrastrukturou přijímá vozidlo prostřednictvím serveru informace z centrálního počítače pro řízení semaforů, aby mohl řidič přizpůsobit rychlost jízdy a k semaforu dojel na zelenou. Panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit zobrazuje doporučenou rychlost jízdy, případně kolik času zbývá, než se na semaforu objeví zelená, pokud řidič již čeká na červeném semaforu. Systém tak přispívá k předvídavému, hospodárnému stylu jízdy a plynulosti dopravy.
K portfoliu connect patří také cloudová hlasová služba Amazon Alexa, která je součástí ovládacího systému MMI. Jejím prostřednictvím může řidič zadávat objednávky a získávat aktuální informace o mnoha událostech. Alexa umožňuje poslech hudby a audioknih a otvírá přístup k více než 80 000 dovednostem Alexa. Prostřednictvím řízení chytrého domu lze z vozidla uzamknout dveře domu, ovládat osvětlení nebo zavřít garážová vrata.
K vysokému stupni síťového propojení přispívá také aplikace myAudi App, která propojí SQ8 TDI s chytrým telefonem klienta a umožní používat na přání dodávaný digitální klíček Audi connect. Prostřednictvím chytrého telefonu Android lze odemknout a zamknout dveře a spustit motor vozidla. Funkce pro individualizaci uloží do individuálních profilů až 400 upřednostňovaných nastavení každého z několika různých řidičů. Propojení mobilních telefonů iOS a Android s informačním a zábavním systémem vozidla zajišťuje Audi smartphone interface. Po připojení přenosného zařízení se přenese důvěrně známé uživatelské prostředí Apple Car Play nebo Android Auto na displej MMI – u telefonu iPhone dokonce bez kabelu. Nabídku informačních a zábavních systémů završují prvky výbavy, jako je vyspělý audiosystém Bang & Olufsen se zvukem 3D nebo Audi phone box.
Bezpečně do cíle s podporou asistenčních systémů
Rozsáhlou výbavu modelu Audi SQ8 TDI doplňuje široké portfolio asistenčních systémů. Řízení na delších trasách usnadňuje adaptivní asistent řízení vozidla, který podporuje řidiče při řízení v podélném a příčném směru. Za tím účelem sdružuje funkce adaptivního tempomatu, asistenta pro jízdu v dopravní koloně a asistenta pro jízdu v jízdním pruhu. Audi SQ8 TDI ve spolupráci s asistentem pro hospodárnou jízdu zpomaluje a zrychluje předvídavě, a to na základě vyhodnocování informací ze senzorů, dat navigačního systému a dopravních značek. Bezpečnost v městském provozu podporuje asistent pro průjezd křižovatkou, asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran, asistent pro vystupování a asistent pro změnu jízdního pruhu. Asistent pro manévrování zabraňuje hrozícím kolizím drobnými zásahy do řízení a automatickým zabrzděním, například pokud rozpozná sloupy v parkovací budově jako překážky. Upozornění na obrubníky chrání kola před poškozením během parkování.
Součástí uvedeného paketu jsou kromě kamerového rozpoznávání dopravních značek rovněž asistenční funkce pro odbočování a vyhýbací manévry, které zabraňují kolizím s protijedoucími, resp. vpředu jedoucími vozidly. Prostřednictvím mnoha různých zobrazení umožňuje prostorový kamerový systém na centimetry přesné manévrování, pohledy na vozidla přijíždějící ze stran a detailní pohledy na kola. Třešničkou na dortu je prostorové zobrazení v režimu 3D z libovolně volitelné perspektivy.
Za všemi uvedenými systémy stojí centrální řídicí jednotka asistenčních systémů (zFAS), modul Audi ze světa high-tech. Řídicí jednotka velikosti tabletu je součástí sériové výbavy modelu SQ8 TDI a nepřetržitě vypočítává diferencovaný obraz okolí. Asistenční systémy mohou na základě tohoto centrálního modelu okolního prostředí precizně a rychle reagovat na objekty a zahájit například brzdění. Také navigace je velmi precizní, protože na základě fúze dat ze senzorů je poloha vozidla určována s mimořádnou přesností. V závislosti na výbavě získává řídicí jednotka zFAS data z až pěti radarových senzorů, pěti kamer a dvanácti ultrazvukových senzorů.