Audi Q8 TFSI e quattro

Audi Q7 TFSI e quattro a Q8 TFSI e quattro se představují. Kombinují benzinový motor V6 a elektromotor

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 24. 4. 2024


Audi rozšiřuje nabídku elektrifikovaných modelů Q7 a Q8 modernizovanou technologií akumulátorové baterie a hospodárnějšími jízdními režimy. V rámci produktové modernizace přepracovaný vnější design s novými nárazníky vpředu i vzadu umocňuje výrazný charakter obou modelů. Poprvé je pro obě plug-in hybridní verze na přání k dispozici řízení všech kol, které zvyšuje úroveň bezpečnosti a komfortu. Elektromechanický systém aktivní stabilizace náklonu (eAWS) zaručuje ještě dynamičtější jízdní vlastnosti. Ceny začínají od 2 155 900 Kč (Q7 55 TFSI e), resp. 2 310 900 Kč včetně DPH (Q8 55 TFSI e).

Větší sada akumulátorů, vyšší výkon, delší dojezd

Srdcem plug-in hybridních jednotek je vždy zážehový šestiválec se zdvihovým objemem 3,0 litru a nejvyšším výkonem 250 kW/340 koní, který je doplněn kompaktním synchronním elektromotorem s permanentními magnety poskytujícím nejvyšší výkon 130 kW a maximální točivý moment 460 Nm.

K tomu přidává novou, výkonnější sadou lithium-iontových akumulátorů s kapalinovým chlazením, která je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru. V baterii je energie ukládána do 17 akumulátorových modulů s kapacitou po 70 Ah. Šest těchto modulů tvoří v sériovém propojení jednotku. Díky této kompaktní konstrukci uložené přímo do schránky sady akumulátorů odpadají dodatečné schránky modulů, což znamená vyšší výkonovou hustotu. Vzniká tak maximální kapacita 25,9 kWh (celková)/22 kWh (využitelná) při napětí 370 V. Vyšší kapacita má za následek maximální dojezd 90 kilometrů s čistě elektrickým pohonem v městském jízdním cyklu WLTP EAER City, resp. dojezd až 85 km na elektřinu v kombinovaném jízdním cyklu WLTP EAER.

Verze 55 TFSI e quattro poskytuje celkový nejvyšší výkon 290 kW/394 koní a celkový maximální točivý moment 600 Nm. Při spolupráci obou agregátů zrychlí elektrifikované modely Q7 a Q8 z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy. Na vyšším stupni nabídky stojí verze 60 TFSI e quattro, která rovněž profituje z nového nastavení elektromotoru a poskytuje celkový nejvyšší výkon až 360 kW/490 koní a točivý moment až 700 Nm. V této konfiguraci postačuje modelům Q7 a Q8 ke zrychlení z klidu na 100 km/h 5,0 sekundy. Všechny varianty mají elektronicky omezenou nejvyšší rychlost 240 km/h a jízdu s čistě elektrickým pohonem umožňují až do rychlosti 135 km/h.

Nabíjení probíhá výkonem až 7,4 kW, přičemž stoprocentního stavu nabití akumulátorové baterie je dosaženo za cca tři hodiny a 45 minut. Nabíjecí služba Audi charging zajistí na přání přístup k cca 630 000 nabíjecím přípojkám v 29 evropských zemích. Mezi ně patří i vlastní nabíjecí centra Audi charging hub v Norimberku, Curychu, Berlíně, Salcburku, Mnichově a Frankfurtu (další lokality budou následovat). Uživatelé mohou v nabíjecích centrech Audi i u mnoha dalších poskytovatelů komfortně nabíjet s jednou jedinou kartou.

Audi-Q8-TFSI-e-quattro-1
Audi Q8 TFSI e quattro

V mnoha zemích a městech mohou majitelé plug-in hybridních vozů využít také daňová zvýhodnění nebo privilegia v městské dopravě, například bezplatné parkování či jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. V České republice mohou využít například zvýhodněnou sazbu pro elektronické dálniční známky v roční ceně 570 korun proti základní ceně 2300 korun. Oba plug-in hybridní modely také splňují podmínky pro sníženou sazbu 0,5 procenta proti základní sazbě 1 procenta z pořizovací ceny při využití firemních vozů pro soukromé účely.

Maximální hospodárnost: provozní strategie

Částečně elektricky poháněné modely Q7 a Q8 se po modernizaci rozjíždějí v čistě elektrickém režimu „EV“ nebo alternativně v režimu „Hybrid“. Uživatel si požadovaný režim zvolí v MMI. Tento režim pak zůstává aktivní, dokud není znovu manuálně změněn. V detailech zdokonalený čistě elektrický režim „EV“ zůstává u výhradně elektrického pohonu napájeného z akumulátorové baterie dokonce i při zcela sešlápnutém pedálu plynu.

V režimu „Hybrid“ jsou možné dva provozní mody: „Auto“ a „Hold“. V modu „Auto“ se po spuštění navigace do cíle sériově dodávaným navigačním systémem MMI navigace plus automaticky aktivuje prediktivní provozní strategie. Ve většině případů zajišťuje zrychlování spalovací motor TFSI, který je podle potřeby podporován elektromotorem. V rámci produktové modernizace byla zavedena ještě intenzivnější podpora elektrickým pohonem, který disponuje vyšším točivým momentem, po sešlápnutí pedálu plynu v nízkých otáčkách. Systém pohonu tak reaguje spontánně, protože elektromotor efektivně překlene desetiny sekundy, které výfukové turbodmychadlo potřebuje k vytvoření požadovaného plnicího tlaku. Prediktivní provozní strategie se v zásadě snaží maximalizovat podíl elektrické jízdy a kompletně využít dostupnou elektrickou energii ze sady akumulátorů až do cíle.

V režimu „Hold“ je s minimálními výkyvy udržován aktuální stav nabití akumulátorové baterie. Systém přitom využívá rekuperaci kinetické energie při zpomalování a změny zatížení spalovacího motoru 3.0 TFSI prostřednictvím zásahů do jeho elektronického řízení. Například po absolvování dálkové trasy s konvenčním pohonem může ve městě následovat čistě elektrická jízda, bezemisní a téměř nehlučná. Novinkou v modernizovaných modelech Q7 TFSI e a Q8 TFSI e je inteligentní nabíjení sady akumulátorů v režimu „Charge“, které probíhá výhradně nad hranicí rychlosti jízdy cca 65 km/h. Tím je maximalizována hospodárnost a zajišťován vysoký podíl elektrického pohonu ve městě a v popojíždějící dopravě. V režimu „Charge“ již přitom není k nabíjení sady akumulátorů konstantně využívána jednotka 3.0 TFSI, ale akumulátorová baterie může být nabíjena i jen prostřednictvím rekuperace. Režim ukončí svou činnost po nabití sady akumulátorů na 75 procent. Díky tomu dosahuje své maximální účinnosti. Sada akumulátorů se tím nezatěžuje a zvyšuje se její efektivita.

Pro hospodárnost modelů Q7 a Q8 s plug-in hybridním pohonem jsou důležité fáze, v nichž řidič uvolní pedál plynu. V těchto situacích přichází ke slovu prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu (PEA). Kromě navigačních dat zohledňuje také vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho se rozhoduje mezi setrvačnou jízdou s vypnutým motorem TFSI a rekuperací, tedy zpětným získáváním kinetické energie přeměňované na elektrickou energii. Rekuperace při setrvačné jízdě dosahuje v modelech Q7 TFSI e a Q8 TFSI e výkonu až 25 kW, a takto získaná energie je ukládána do sady lithium-iontových akumulátorů.

Audi-Q8-TFSI-e-quattro-2.
Audi Q8 TFSI e quattro

Elektromotor v roli generátoru zajišťuje všechna zpomalení nízké až střední intenzity (až 0,3 g), která v každodenním provozu tvoří více než 90 procent všech jízdních situací vyžadujících brzdění. Až při intenzivnějším brzdění se připojují hydraulicky ovládané třecí brzdy. Hybridní SUV dosahují při brzdění rekuperačního výkonu až 80 kW.

Pokud je na přání dodávaný adaptivní jízdní asistent s radarovými senzory ovládaným tempomatem aktivní, podporuje PEA nejen při zpomalování, ale také při hospodárném zrychlování. Pokud je výše uvedený systém vypnutý, objevuje se na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit nebo head-up displeji dodávaném na přání upozornění, kdy je smysluplné dát nohu z pedálu plynu. Důvod ke snížení rychlosti jízdy je přitom znázorňován detailními symboly, například křižovatky, začátku obce nebo vpředu jedoucího vozidla.

Optimalizovaná nabídka výbav, která splní všechna přání

Sériově osvětlují vozovku výkonné světlomety LED. Na přání si mohou zákazníci zvolit světlomety Matrix LED. Kromě nich jsou k dispozici také inovativní světlomety HD Matrix LED s laserovými světly Audi, která výrazně prodlužují dosah dálkových světlometů. Novinkou ve výbavě vrcholné verze světlometů jsou digitální charakteristické designy světel pro denní svícení, které propůjčují částečně elektricky poháněným modelům Q7 a Q8 typický a nezaměnitelný vzhled. Uživatelé si mohou v MMI vybírat ze čtyř individuálních světelných designů. Poprvé jsou na přání nabízeny také velkoplošně digitalizované zadní svítilny OLED, které rovněž disponují čtyřmi digitálními charakteristickými světelnými designy. Digitální zadní svítilny OLED mají navíc funkci rozpoznávání přiblížení realizovanou v souhře s asistenčními systémy.

Podobně jako modernizované základní modely disponují i elektrifikované modely Q7 a Q8 výrazně rozšířenou nabídkou výbavy. Kromě nových kontrastních barev prošívání na sedadlech mají zákazníci na výběr devět nových ozdobných obložení a tři nové barvy laku. Portfolio kol zahrnuje pět nových designů pro kola s průměrem ráfku od 21 do 23 palců (v závislosti na modelu). Audi kromě toho v rámci modernizace rozšiřuje také nabídku aplikací a asistenčních systémů. Bohatší je rovněž sériová výbava. Její součástí jsou mimo jiné kola z lehké slitiny, která mají průměr ráfku 19 až 21 palců (v závislosti na modelu a výbavě), zadní kamera, parkovací asistent, asistent dálkových světel a komfortní klíček. Na rozdíl od verzí 55 TFSI e quattro sjíždějí varianty 60 TFSI e quattro z montážní linky se sportovním paketem v sériové výbavě. Exteriérový paket S line je na německém trhu sériově dodáván pro výkonové verze 60 TFSI e quattro, v případě českého trhu je tento paket sériově dodáván i pro variantu Q8 55 TFSI e quattro. Oba modely navíc sériově disponují nabíjecím kabelem „Mode 3“.

Stabilita v každé situaci díky řízení všech kol a stabilizaci náklonu

Pouze Audi jezdí jako Audi. Značka se čtyřmi kruhy proto realizovala DNA vozů Audi v oblasti jízdních vlastností samozřejmě i u plug-in hybridních verzí. Jejich jízdní vlastnosti jsou definovány pěti vlastnostmi: vyvážené, solidní, kontrolované, precizní a snadno ovladatelné. Hlavní roli pro vytvoření trvale bezpečných, dynamických a současně komfortních jízdních vlastností hrají přitom podvozek, řízení, pohon a brzdové a regulační systémy. Obě SUV nabízejí patřičný pocit z jízdy již v sériové výbavě díky vyváženému podvozku s ocelovými pružinami a elektronicky řízenými tlumiči. Z výbavy na přání si mohou zákazníci zvolit elektronicky řízené vzduchové odpružení s plynule adaptivními tlumiči – ve verzích adaptivní pneumatický podvozek nebo adaptivní pneumatický podvozek sport. Pro zákazníky, kteří si zvolí model Q7 60 TFSI e, resp. Q8 60 TFSI e, je vzduchové odpružení součástí sériové výbavy. Ještě vyšší míru bezpečnosti a komfortu zajistí na přání a pro plug-in hybridní verze poprvé dodávané řízení všech kol. Při pomalé jízdě se mohou zadní kola natáčet až o 5 stupňů v opačném směru než kola přední. Průměr otáčení se tím zmenší až o jeden metr a zlepší se ovladatelnost vozu při manévrování. Cestující současně vnímají vyšší úroveň komfortu a stability ve vyšších rychlostech, v nichž se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako přední.

Audi-Q7-TFSI-e-quattro
Audi Q7 TFSI e quattro

Rovněž poprvé lze pro plug-in hybridní verze objednávat elektromechanický systém eAWS pro aktivní stabilizaci náklonu karoserie, který zajistí ještě vyšší úroveň jízdní dynamiky. Na obou nápravách je uložen kompaktní elektromotor spojený s převodovkou, který rozděluje stabilizátor na dvě poloviny. Při jízdě přímým směrem jsou obě části vzájemně oddělené a plní svou funkci nezávisle na sobě, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Naproti tomu při sportovní jízdě elektromotor zajistí vzájemné zkrutné namáhání mezi oběma polovinami stabilizátoru, takže stabilizátor působí jako jeden celek. Vůz se nyní v zatáčce naklání výrazně méně a reaguje precizněji na pohyby volantu. Energii systému eAWS dodává superkondenzátor, který pracuje s napětím 48 V.

Kompaktní a lehký zásobník energie, který dokáže během velmi krátké doby přijímat a vydávat velké elektrické proudy, poskytuje každému elektromotoru nejvyšší výkon 1,5 kilowattu.

Ve městě až 90 km čistě na elektřinu, objednávky od konce dubna 2024

Nové modely Audi Q7 TFSI e quattro a Q8 TFSI e quattro s inteligentní hybridní technologií, přepracovaným designem, inovativní osvětlovací technikou a rozsáhlejší nabídkou výbavy budou uvedeny na trh na konci března 2024. Ceny modelu Q7 55 TFSI e quattro začínají od 2 155 900 Kč, výkonnější varianta 60 TFSI e quattro stojí 2 287 900 Kč. Nové Audi Q8 55 TFSI e quattro lze objednávat za 2 310 900 Kč, zatímco Q8 60 TFSI e quattro je k dispozici od 2 497 900 Kč. Oba modely zahrnují, stejně jako všechny vozy Audi na českém trhu, tovární prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru