2025 | Audi Q7 - facelift

Audi Q7 přijíždí po decentní modernizaci. Poznáte ji ale na první pohled

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 30. 1. 2024


Audi znovu vylepšuje premianta v segmentu rodinných SUV čistým designem a zdokonalenou technikou. Svěží vnější design s novou přední a zadní partií zdůrazňuje silný charakter tohoto SUV, které boduje prvotřídní variabilitou a velkorysou nabídkou prostoru v až sedmimístném interiéru. Světlomety HD Matrix LED včetně dodatečných laserových dálkových světel poprvé v modelu Q7 disponují digitálními světly pro denní svícení s nastavitelným světelným designem. Nabídku v oblasti osvětlení završují digitální zadní svítilny OLED se čtyřmi volitelnými designy koncových světel. Ještě výraznější individualizaci nejvšestrannějšího SUV mezi modely Q umožňují nová kola, barvy, ozdobná obložení a sedadla s kontrastním prošíváním. Ceny nového modelu Audi Q7 začínají od 1 897 900 Kč s DPH.

Od studie k úspěšnému modelu

Úspěšný příběh modelu Audi Q7 se začal psát v roce 2003, kdy byla na autosalonu NAIAS (North American International Motor Show) v Detroitu představena studie s označením Audi Pikes Peak quattro. Jejímu pojetí designu, techniky a funkčnosti zůstává věrný i aktuální model Q7, který je i nadále koncipován jako automobil pro všechny druhy silnic a umírněné použití v terénu.

Audi Q7 svými přednostmi úspěšně přesvědčuje zákazníky na celém světě již 18 let. První SUV s logem čtyř kruhů bylo veřejnosti představeno v roce 2005 na mezinárodním autosalonu IAA (Internationale Automobil Ausstellung) ve Frankfurtu nad Mohanem, a to u příležitosti tehdejšího 25. výročí trvalého pohonu všech kol quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen (rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60). Značka Audi postavila Q7 na start jako nový „superlativ“ v segmentu SUV, který v sobě snoubí suverenitu, sportovnost a mnohostrannost. Od té doby je Audi Q7 považováno za všestranný automobil, který kombinuje vysokou prestiž s rozmanitými možnostmi použití. Ke královskému dojmu přispívají impozantní rozměry.

První generace modelu Q7 se svou vnější délkou přesahující pět metrů, třímetrovým rozvorem náprav, sedmimístným interiérem a objemem zavazadlového prostoru až 2035 litrů okamžitě postavila na samý vrchol segmentu SUV. Vrcholnou verzí této modelové řady bylo v letech 2008 až 2012 Q7 V12 TDI, jehož nejvyšší výkon 500 k a maximální točivý moment 1000 Nm byl v celém segmentu SUV nevídaný. Verze V12 TDI byla navíc vůbec prvním vozem značky Audi, který opouštěl brány bratislavského výrobního závodu sériově s keramickými kotoučovými brzdami.

Ostatní nabídka pokrývala rozsah výkonů od 272 do 350 k pro benzinové motorizace zatímco naftové motorizace dosahovaly až výše uvedeného výkonu 500 k. Od zahájení výroby v roce 2006 do jejího ukončení v roce 2015 se pro první generaci modelu Q7 rozhodlo více než 550 000 zákazníků.

Působivý, velkorysý, elegantní: exteriér

Nový model Q7 je druhou rozsáhlou modernizací druhé generace, která byla představena v roce 2015 s řízením všech kol a v roce 2019 prošla první zásadní modernizací, a působivě reprezentuje její pojetí robustního a současně elegantního designu. Největší a nejvariabilnější SUV s logem čtyř kruhů ztělesňuje moderní designový styl značky Audi. Q7 nabízí variabilitu pro každou životní situaci a tuto všestrannost dává najevo svým ještě více minimalistickým tvarovým řešením, rovnými plochami a mimořádně objemným tělesem karoserie. Převisy karoserie spolu s rozvorem náprav vytvářejí působivé a sebevědomé proporce, které lze ještě více zvýraznit nápadnými barvami karoserie a koly.

Nezaměnitelná, vzpřímená maska chladiče Audi Singleframe s osmiúhelníkovým designem přesvědčí nyní vertikálními ozdobnými prvky. Ty mají u základního exteriéru kapkovitý tvar, zatímco u exteriérového paketu S line a u modelu SQ7 TFSI mají tvar písmene L. Tím je na první pohled patrná příslušnost mezi vrcholné modely značky Audi. Q7 se tak také viditelně odlišuje od modelů řady A. Kromě toho díky tomu vzniklo zcela nové prostorové uspořádání čelní partie definované novým poměrem mezi konturou mřížky masky chladiče a nyní výše umístěnými světlomety. Příď tak významně umocňuje působivý vzhled nového modelu Q7 a vytváří ještě silnější charakter. Sebevědomý vzhled modelu Q7 navíc zvýrazňují nově, výrazněji tvarované otvory pro přívod vzduchu s barevnými rámečky, které jsou čistě integrovány do základního tvarového řešení.

Designéři značky Audi důsledně minimalizovali použití ozdobných prvků, aby vozu dodali ještě čistější, puristický vzhled. Základní verzi lze od exteriérového paketu S line rozpoznat na první pohled. V základní variantě jsou oblasti na předním nárazníku, ochranné lišty na dveřích a difuzor barevně odlišeny, což umocňuje robustní offroadový vzhled. Všechny agregáty modelu Audi Q7 mají výfukovou soustavu s plnohodnotnými a vizuálně atraktivními koncovkami. Exteriérový paket S line je ještě více inspirován modelem SQ7 TFSI. Pozornost přitahuje zřetelně zvýrazněnými krajními otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku, které dodávají vozu ještě sportovnější vzhled.

Maska chladiče Singleframe okouzlí svým jedinečným barevným řešením. Na přání jsou k dispozici pakety černých ozdobných prvků v základní i rozšířené verzi plus. Exteriér tak lze doplnit o výrazné ozdobné prvky v oblasti masky chladiče Audi Singleframe a ozdobné lišty na bočních oknech a náraznících vpředu i vzadu. Nově tvarované světlomety s technologií HD Matrix LED a dodatečnými laserovými dálkovými světly a digitálními světly pro denní svícení umístěnými podél horního horizontálního okraje propůjčují modelu Q7 ještě dravější výraz. Luxusní charakter modelu je ještě patrnější ve spojení s digitálními zadními svítilnami OLED, nabízenými pro model Q7 poprvé.

Individualizace v nejkrásnější podobě: světlomety a zadní svítilny

V sériové výbavě modelu Q7 osvětlují vozovku výkonné světlomety LED. Na přání si mohou zákazníci zvolit světlomety Matrix LED. Kromě toho jsou k dispozici světlomety HD Matrix LED s laserovými světly Audi, v nichž pracuje na každé straně 24 diod LED a jedna vysokovýkonná laserová dioda. Do světlometu vložené modré dekorační osvětlení symbolizuje preciznost laserové technologie a umožňuje okamžité rozpoznání tohoto prvku výbavy na přání. Laserová světla jsou aktivní od 70 km/h a výrazně prodlužují dosah dálkových světel. Nejvyšší verze světlometů je nově vybavena digitálními světly pro denní svícení s charakteristickým designem, která modelu Q7 propůjčují typický a nezaměnitelný vzhled a uživateli umožňují výběr ze čtyř různých světelných designů prostřednictvím MMI. Nová je však nejen rozšířená funkčnost světlometů, nové je také jejich tvarové řešení. Výše umístěná světla pro denní svícení umocňují šířku modelu Q7 i celkový dojem. Poprvé jsou pro model Q7 na přání nabízeny také velkoplošně digitalizované zadní sdružené svítilny OLED (Organic Light Emitting Diode), které rovněž disponují čtyřmi digitálními světelnými designy.

Stejně jako v modelech Audi A8, Q8 a Q5 mají digitální zadní sdružené svítilny OLED navíc funkci rozpoznávající přiblížení vnějších objektů k vozu, realizovanou ve spolupráci s asistenčními systémy. Pokud se ke stojícímu vozu Q7 přiblíží jiný účastník silničního provozu zezadu na méně než dva metry, aktivuje řídicí jednotka veškeré digitální segmenty OLED. Dalšími funkcemi jsou dynamické ukazatele směru a různě inscenovaná světla na přivítanou a rozloučenou (Coming Home a Leaving Home), která ladí s příslušným digitálním světelným designem.

Nabídku výbavy rozšiřují nová ozdobná obložení, barvy a kola

Značka Audi v rámci modernizace modelu Q7 optimalizovala nabídku výbavy. Základní verze má nyní v sériové výbavě čalounění sedadel s prošíváním v šedé kontrastní barvě. Kromě toho mají zákazníci na výběr devět ozdobných obložení. Novinkami v nabídce jsou přírodní jasanové dřevo ve stříbrném odstínu s žilkovanou strukturou pro základní verzi, kartáčovaný matný hliník s lineárním reliéfem a stříbrným odstínem a matný uhlíkový kompozit pro Q7 se sportovním paketem S line a pro SQ7 TFSI.

Do nabídky byly zařazeny také tři nové barvy laku karoserie, aby si mohli zákazníci vzhled svého vozu Q7 ještě lépe přizpůsobit vlastním přáním. Metalické laky v odstínech zlatá Sakhir, modrá Ascari nebo červená Chilli dodají vozu mimořádně sportovní charakter. Na zákazníky čekají novinky nejen v paletě barev. Portfolio kol nabízí pět nových designů kol s průměrem ráfku od 20 do 22 palců. Pro 21“ kola a větší jsou k dispozici barvy metalická černá, hedvábně matná šedá s leskle černými ozdobnými prvky nebo leštěná metalická černá.

Audi v rámci modernizace kromě toho rozšiřuje nabídku aplikací. Cestující mají poprvé přímý přístup k oblíbeným aplikacím nezávislých poskytovatelů (například Spotify nebo Amazon music). Ještě větší individualizaci informačního a zábavního systému umožňují pravidelné aktualizace softwaru a neustále rozšiřovaná nabídka. Obchod se specifickým portfoliem aplikací pro jednotlivé trhy rozšiřuje třetí generaci modulární platformy pro informační a zábavní systémy (MIB 3).

Co se týče asistenčních systémů, bylo vylepšeno především zobrazování situace v okolí vozidla. Audi virtual cockpit zobrazuje v kvalitě Full HD mimo jiné upozornění na změnu jízdního pruhu, ostatní účastníky silničního provozu (nákladní a osobní vozidla i motocykly), upozornění na nedostatečný odstup od vozidla vpředu, asistenta pro průjezd křižovatkou a on-line informace o semaforech. Kromě obchodu s aplikacemi a nového zobrazování situace kolem vozidla byla navíc rozšířena sériová výbava modernizovaného modelu Q7 – verze poháněné spalovacími motory V6 jsou sériově vybaveny mimo jiné 18“ koly z lehké slitiny, paketem lesklých ozdobných prvků včetně hliníkových podélných střešních nosičů, zadní kamerou s parkovacím asistentem plus a asistentem pro dálková světla. Nechybí ani rozhraní pro chytré telefony s integrovaným obchodem s aplikacemi a Audi phone box.

První jízda: S modernizovanými Audi Q8 a SQ8 poprvé v ČR a hned na sněhu

Bezpečně na každém povrchu: podvozek s DNA značky Audi

Pouze Audi jezdí jako Audi. A tak značka se čtyřmi kruhy vložila svou DNA samozřejmě i do jízdních vlastností modelu Q7. Jeho jízdní projev je definován pěti vlastnostmi: vyvážený, solidní, kontrolovaný, precizní a lehkonohý. Podvozek, řízení, pohon, brzdová soustava a regulační systémy přitom hrají zásadní roli při zajišťování bezpečných, suverénních a komfortních jízdních vlastností za všech okolností. Již v sériové výbavě nabízí Q7 odpovídající zážitky z jízdy díky vyváženě nastavenému podvozku s ocelovými vinutými pružinami. Q7 kromě toho přesvědčí také jako spolehlivé a bezpečné tažné vozidlo, za které lze připojit přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny.

Na přání si mohou zákazníci objednat elektronicky řízené vzduchové odpružení s plynule adaptivním systémem tlumení – ve verzích adaptive air suspension nebo adaptive air suspension sport (sériová výbava modelu SQ7 TFSI a linie S line). V závislosti na přání řidiče a jízdní situaci se světlá výška karoserie mění až o 90 milimetrů a nabízí navíc udržování stálé světlé výšky. Na dálničních etapách se automaticky sníží světlá výška až o 30 milimetrů v závislosti na rychlosti jízdy, u verze adaptive air suspension sport o 15 milimetrů. V terénu lze voličem jízdních režimů Audi drive select při nízkých rychlostech zvýšit světlou výšku až o 60 milimetrů prostřednictvím funkce „zvýšit“.

Na přání dodávané řízení všech kol (sériová výbava modelu SQ7 TFSI) navíc zvyšuje úroveň bezpečnosti a komfortu. Při nízké rychlosti jízdy se zadní kola natáčejí až o pět stupňů opačným směrem než kola přední. Tím se zmenší průměr otáčení až o jeden metr a zlepší se ovladatelnost při manévrování. Řidič současně vnímá více komfortu a stability ve vyšších rychlostech, kdy se zadní kola natáčejí stejným směrem jako přední. Na přání je i ve spojení s motory V6 TFSI a TDI k dispozici podvozkový paket advanced s elektromechanickou aktivní stabilizací náklonu karoserie a řízením všech kol. Optimalizace řízení zvýšila jeho lehkost. Tím se usnadnilo manévrování s modelem Q7 v každodenním situacích, například na parkovištích, v parkovacích budovách nebo v domácí garáži.

Přínosnou pomoc nabízí také parkovací asistent plus s dálkovým ovládáním. Za podpory kamery, radarových a ultrazvukových senzorů lze s vozem Audi Q7 zcela snadno zajet i do těsných mezer. Parkovací proces je ovládán na chytrém telefonu prostřednictvím myAudi App. Před vyjetím z parkovacího místa může řidič spustit motor rovněž prostřednictvím myAudi App a následně s vozidlem vyjet tak, aby do něj mohl komfortně nastoupit.

Hospodárné a výkonné: pohony

Nabídka začíná verzí 45 TDI quattro, třílitrovým turbodieselem, který poskytuje nejvyšší výkon 170 kW/231 koní a velkorysý maximální točivý moment 500 Nm dostupný v širokém rozsahu od 1500 do 3000 otáček za minutu. Audi Q7 45 TDI dosáhne z klidu rychlosti 100 km/h za 7,1 sekundy. Jeho nejvyšší rychlost je 226 km/h. O stupeň výš stojí agregát 50 TDI quattro. Tato výkonnější varianta nabízí 210 kW/286 koní a točivý moment 600 Nm. Velké SUV tak zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy a může pokračovat v akceleraci až k nejvyšší rychlosti 241 km/h. V modelu Audi Q7 55 TFSI pracuje zážehový šestiválec se zdvihovým objemem 3,0 litru a přímým vstřikováním benzinu, který je vyladěn na nejvyšší výkon 250 kW/340 koní. Tato jednotka dosahuje maximálního točivého momentu 500 Nm v širokém rozsahu otáček od 1370 do 4500 ot./min. Audi Q7 s turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým motorem zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy a má nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.

Všechny motory V6 v Audi Q7 poskytují dostatečnou tažnou sílu pro suverénní jízdu s přívěsem o hmotnosti až 3,5 tuny, ať se jedná o obytný přívěs nebo přepravu koní. Agregáty spolupracují s 8stupňovou automatickou převodovkou tiptronic, trvalým pohonem všech kol quattro a mild hybridním systémem, který dokáže v běžném silničním provozu snížit spotřebu paliva až o 0,5 litru na 100 kilometrů. Mezi nejdůležitější moduly částečně hybridní soustavy patří sada lithium-iontových akumulátorů a reverzní alternátor poháněný řemenem, který zásobuje elektrickou energií hlavní elektrickou síť SUV s napětím 48 V. Q7 může v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h jet po dobu až 40 sekund setrvačností s vypnutým motorem, pokud řidič uvolní pedál plynu. Poté zajistí reverzní alternátor rychlé a vysoce komfortní spuštění šestiválce. Funkce start-stop může být aktivní již při 22 km/h.

Zvládá každou situaci: SQ7 s motorem V8 TFSI

Modernizované SQ7 TFSI má sportovnost uloženou hluboko ve svých genech – a již na první pohled okouzlí nově tvarovaným spoilerem na předním nárazníku a výrazným difuzorem a oválnými dvojitými koncovkami výfukové soustavy na zádi, které jsou pro modely Audi S typické. Maska chladiče Singleframe se prezentuje vertikálními ozdobnými prvky ve tvaru písmene L ve sportovním barevném designu. Větší otvory pro přívod vzduchu vyplňují voštinové mřížky. U krytů vnějších zpětných zrcátek, ozdobných prvků na masce chladiče Singleframe a rámečků krajních otvorů pro přívod vzduchu sází Audi na charakteristický sportovní vzhled hliníku. Toto barevné řešení zdobí rovněž lišty na bočních prazích a horizontální lištu přes celou šířku zádě. Také pro SQ7 TFSI lze objednat pakety černých ozdobných prvků v základní i rozšířené verzi plus.

Audi SQ7 TFSI sází po své druhé produktové modernizaci na etablovanou jednotku 4.0 TFSI s nejvyšším výkonem 373 kW/507 koní a maximálním točivým momentem 770 Nm, rychle řadící 8stupňovou automatickou převodovku tiptronic a trvalý pohon všech kol quattro. SQ7 TFSI s tímto pohonem zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 4,1 sekundy a dosahuje elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h. Díky pořadí zapalování 1-3-7-2-6-5-4-8 vydává motor 4.0 TFSI výrazný sportovně sonorní zvuk.

Při nízkém až středním zatížení v pásmu nízkých až středních otáček – konkrétně od 160 do 250 Nm, mezi 950 a 2500 otáčkami za minutu a při řidičem maximálně požadovaném točivém momentu 145 Nm – deaktivuje systém cylinder on demand při jízdě na vyšší převodové stupně válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích a výfukových ventilů. Přechod na tento režim trvá jen několik milisekund a je prakticky nepostřehnutelný. Při provozu na čtyři válce pracují aktivní válce s vyšším zatížením, což zvyšuje termodynamickou účinnost, zatímco písty v deaktivovaných válcích se pohybují dalekosáhle beze ztrát na principu pneumatické pružiny. Při sešlápnutí pedálu plynu dojde okamžitě k připojení deaktivovaných válců. V obou vnějších koncovkách výfukové soustavy je umístěna klapka, která moduluje sportovní zvuk v závislosti na zatížení a otáčkách.

Pro optimální zážitky z jízdy jsou zapotřebí nejen prvotřídní motory, ale také vynikající komponenty podvozku. Na přání dodávaný podvozkový paket advanced zahrnuje sportovní diferenciál, který při rychlém průjezdu zatáčkou mění rozdělování točivého momentu mezi zadní kola prostřednictvím dvou vícelamelových spojek – vnější kolo, které má v zatáčce větší adhezi, tak přenáší větší hnací sílu. Díky této funkci variabilního rozdělování hnací síly mezi zadní kola je ovladatelnost vozu ještě snadnější a preciznější. Velké sportovní SUV je při natočení volantu nebo zrychlování doslova vtlačeno do zatáčky, což minimalizuje sklon k nedotáčivosti. Druhou součástí paketu je elektromechanická aktivní stabilizace náklonu (eAWS). Na obou nápravách je uložen kompaktní elektromotor spojený s převodovkou, který rozděluje stabilizátor na dvě poloviny. Při jízdě přímým směrem fungují obě části stabilizátoru dalekosáhle nezávisle na sobě, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Naproti tomu při sportovní jízdě zajistí elektromotor vzájemně protichůdné zkrutné namáhání obou polovin stabilizátoru, takže působí jako jeden celek. Nyní se vůz v zatáčce naklání výrazně méně a precizněji reaguje na řízení.

Systém eAWS je napájen superkondenzátorem, který pracuje s napětím 48 V. Kompaktní a lehký zásobník elektrické energie, který dokáže během velmi krátkého časového úseku pojmout nebo vydat vysoké elektrické proudy, napájí každý z obou elektromotorů nejvyšším výkonem 1,5 kW.

Audi SQ7 TFSI jezdí sériově na 20“ kolech obutých do pneumatik rozměru 285/45. Zákazníci si mohou alternativně zvolit kola s průměrem ráfku 21 nebo 22 palců včetně varianty s vícepaprskovým designem S jako výjimečný rozpoznávací prvek. Na přední nápravě jsou namontovány brzdové kotouče s průměrem 400 milimetrů, na zadní nápravě s průměrem 350 milimetrů. Černé brzdové třmeny – na přání červené – nesou na přední nápravě pro Audi typické logo S.

Variabilní a velkorysá: nabídka vnitřního prostoru

Modely Audi Q7 a SQ7 TFSI snoubí ve verzích s pěti nebo sedmi sedadly vysokou prestiž s praktickými kvalitami pro každodenní provoz. Na cestující čeká v obou modelech prvotřídní interiér s mimořádně vzdušnou atmosférou. Dokládají to i vynikající rozměrové parametry včetně délky interiéru, výšky stropu nad sedákem a šířky v úrovni loktů vpředu i vzadu. V závislosti na poloze opěradla zadních sedadel nabízí zavazadlový prostor v pětimístné verzi objem 867 až 1993 litrů. Po sklopení zadních sedadel přitom vznikne rovná ložná plocha. Zadní výklopné víko se otvírá a zavírá elektricky již v sériové výbavě, na přání může navíc reagovat na gesta v podobě specifického pohybu nohy pod zadním nárazníkem. Na přání dodává Audi třímístná zadní sedadla plus, která nabízejí dostatek prostoru pro tři dětské sedačky, jsou jednotlivě podélně nastavitelná a mají nastavitelný také sklon opěradla, a třetí řadu se dvěma elektricky sklopnými sedadly.

Už lze objednávat

Audi Q7 s modernizovaným designem, inovativní osvětlovací technikou a rozsáhlou nabídkou výbavy bude uvedeno na trh v prvním čtvrtletí 2024. Ceny verze 45 TDI quattro začínají od 1 897 900 Kč s DPH eur, 50 TDI quattro stojí od 1 961 900 Kč s DPH. Verzi 55 TFSI quattro v sériové výbavě lze pořídit za 1 996 900 Kč s DPH. Nabídka sportovní varianty SQ7 TFSI začíná od 2 760 900 Kč s DPH.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

1 názor na “Audi Q7 přijíždí po decentní modernizaci. Poznáte ji ale na první pohled”

  1. Stanislav Kindl

    Nejnovější Q7 se mi líbí, ale zajímalo by mě jestli bude její 3. generace i se spalovacími motory nebo jenom v elektrice ??? Standa.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru