Audi důsledně pokračuje ve své strategii elektrifikace rozsáhlou ofenzivou v segmentu vozidel s externě nabíjitelným hybridním pohonem (Plug-in-Hybrid). Jejich předností je kombinace hospodárného provozu a zároveň i sportovní dynamiky. V režimu s výhradně elektrickým pohonem mají tyto verze dokonce nulové lokální emise.

Audi představí na Ženevském autosalonu hybridní varianty modelů A8, A7 Sportback, A6 a Q5. Jejich dojezd na elektrický pohon je více než 40 kilometrů dle metodiky WLTP. Díky různým výkonovým verzím mají zákazníci v závislosti na modelové řadě na výběr mezi komfortní variantou a sportovně koncipovanou vysokovýkonnou verzí. Prodejci Audi začnou přijímat objednávky na nové modely Plug-in-Hybrid v průběhu roku 2019.

Široká nabídka modelů: strategie Plug-in-Hybrid značky Audi

Audi bude nabízet nové externě nabíjitelné hybridní modely v mnoha segmentech, od SUV střední třídy až po luxusní limuzíny. Rozšířená nabídka modelů Plug-in-Hybrid pro trvale udržitelnou mobilitu bude zahrnovat nové modely Q5, A6, A7 a A8 TFSI e. V závislosti na modelové řadě budou mít zákazníci na výběr dvě varianty s různou úrovní výkonu a výbavy: komfortní model (50 TFSI e) a sportovní variantu (55 TFSI e, resp. 60 TFSI e v případě modelu A8) s prvky výbavy S line, tužším nastavením podvozku a sportovnější charakteristikou poháněcího ústrojí, jehož výkonnější elektromotor zvyšuje jízdní dynamiku. Nové modely Plug-in-Hybrid ponesou označení „TFSI e“. Označení „e-tron“ bude vyhrazeno výhradně elektricky poháněným automobilům Audi.

Síla dvou srdcí: mnohostranný koncept pohonu

Automobily s externě nabíjitelným hybridním pohonem (anglicky PHEV: plug-in hybrid electric vehicle) nadchnou svým mnohostranným charakterem. Koncept poháněcího ústrojí nabízí široké spektrum využití a provozních režimů. Například s elektrickým pohonem lze cestovat ve městě s nulovými lokálními emisemi, na dlouhé trasy se mohou řidiči vypravit bez obav z omezeného dojezdu a kdykoli mají k dispozici sportovní dynamiku díky síle dvou srdcí, spalovacího motoru a elektromotoru.

Dojezd verzí PHEV v režimu výhradně elektrického pohonu je u každého modelu více než 40 kilometrů ve zkušebním cyklu WLTP. Koncept hybridního pohonu umožní zákazníkům ujet v každodenním provozu přibližně jednu třetinu běžných tras pouze s elektrickým pohonem.

Všechny modely Plug-in-Hybrid používají zážehový motor TFSI, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem a vybavený přímým vstřikováním benzinu, který spolupracuje s elektromotorem, integrovaným do převodovky. Elektrickou energii poskytují lithium-iontové akumulátory, uložené pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor může díky tomu podporovat spalovací motor při akceleraci. Výsledkem je mimořádné zrychlení při rozjezdu i za jízdy, například při předjíždění.

Systém pohonu se z hlediska rekuperace zároveň podobá elektrickému pohonu nového modelu Audi e-tron. Vyznačuje se tedy vysokou účinností a maximálním výkonem rekuperace. Nové modely Audi PHEV získávají zpět kinetickou energii při brzdění výkonem až 80 kW. Elektromotor zajišťuje všechna mírná zpomalení, tedy většinu brzdných manévrů v každodenním provozu. Při požadavku středního zpomalení se připojuje hydraulická brzdová soustava, která nese výhradní odpovědnost za zpomalení větší než 0,4 g.

Lithium-iontové akumulátory modelů A6, A7 a A8 jsou složeny ze 104 článků v tenkých fóliových pouzdrech, rozdělených do osmi modulů. Akumulátory pojmou 14,1 kWh elektrické energie a poskytují napětí 385 V. Lithium-iontové akumulátory v modelu Q5 jsou tvořeny prizmatickými články a disponují stejnou kapacitou. Chladicí soustava akumulátorů je součástí nízkoteplotního chladicího okruhu elektromotoru a výkonové elektroniky. Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťových akumulátorů na třífázový proud pro elektromotor. Při rekuperaci je její funkce opačná. Sériově dodávané tepelné čerpadlo zajišťuje efektivní klimatizaci interiéru vozidla. Využitím odpadního tepla ve vozidle dokáže z 1 kW elektrického výkonu vyrobit až 3 kW tepelného výkonu.

Poháněcí ústrojí: hospodárný motor TFSI, výkonný elektromotor a velké lithium-iontové akumulátory

A8 L 60 TFSI e quattro disponuje spalovacím motorem 3.0 TFSI a synchronním elektromotorem s trvalým magnetem. Elektromotor je společně se spojkou integrován do osmistupňové převodovky tiptronic, z níž je hnací síla předávána trvalému pohonu všech kol quattro.

Oba zdroje hnací síly poskytují modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro sportovní dynamiku. Nejvyšší výkon hybridní soustavy je 330 kW/449 koní, maximální točivý moment 700 Nm. Luxusní limuzína se dodává ve verzi A8 L s prodlouženým rozvorem a vnější délkou 5,30 metru.

Modely Audi A7 a A6 s externě nabíjitelným hybridním pohonem používají shodné poháněcí ústrojí. Akumulátory jsou stejné jako v modelu Audi A8 PHEV. Spalovacím motorem je jednotka 2.0 TFSI. Hnací síla je na vozovku přenášena prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a pohonu všech kol quattro s technologií ultra. Elektromotor je uložen ve dvouspojkové převodovce.

Oba modely jsou k dispozici ve dvou výkonových stupních s různou úrovní výkonu elektromotoru. Verze 50 TFSI e poskytuje nejvyšší výkon hybridní soustavy 220 kW/299 koní, ve verzi 55 TFSI e je to dokonce 270 kW/367 koní. Maximální točivý moment dosahuje 450 Nm, resp. 500 Nm.

Poháněcí ústrojí modelu Audi Q5 PHEV používá stejný koncept jako Audi A6 a Audi A7. SUV bude uvedeno na evropské trhy rovněž ve dvou verzích: 50 TFSI e quattro s nejvyšším výkonem hybridní soustavy 220 kW/299 koní a 55 TFSI e quattro s 270 kW/367 koní.

Jízdní režimy a řízení pohonu: maximální komfort a dlouhý dojezd na elektrickou energii

Řízení hybridního pohonu externě nabíjitelných modelů je koncipováno pro maximální hospodárnost a komfort a automaticky volí optimální provozní strategii. Vozidlo se obvykle rozjíždí elektricky v režimu „EV“, spalovací motor se připojuje podle situace.

Modely Plug-in-Hybrid disponují jízdními režimy „EV“, „Auto“ a „Hold“. Tato tři základní nastavení aktivuje řidič tlačítkem provozních režimů podle toho, zda má mít prioritu elektrický pohon, zcela automatický hybridní režim, nebo zachování dostatečného množství elektrické energie pro pozdější fázi jízdy. V režimu „Auto“ dosahují modely PHEV nejvyšší hospodárnosti díky inteligentní souhře elektromotoru a spalovacího motoru. V režimu „Hold“ je poháněcí ústrojí řízeno tak, aby byl udržován aktuální stav nabití akumulátorů, například pro pozdější výhradně elektrickou jízdu v městských oblastech.

K prodloužení dojezdu v režimu EV a k maximálnímu komfortu cestujících přispívá asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu. Inteligentní řízení poháněcího ústrojí využívá za tím účelem data o průběhu trasy. Předvídavá provozní strategie vyhodnocuje jak navigační data při aktivním vedení k cíli, tak i informace asistenta pro předvídavou hospodárnou jízdu a data senzorů vozidla. Na základě toho je v hrubých rysech vypracován plán pro celou trasu, který je pak průběžně cizelován pro nadcházející kilometry. Systém rozpoznává situace, v nichž by měl řidič dát nohu z pedálu plynu. Řidič dostává příslušné vizuální pokyny na displeji a haptickou zpětnou vazbu prostřednictvím aktivního pedálu plynu. Zároveň dojde k aktivaci funkce předvídavé rekuperace.

Řidič má navíc prostřednictvím známého ovládacího prvku systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select na výběr jízdní režimy „comfort“, „efficiency“, „auto“ a „dynamic“, jimiž může měnit nastavení systémů pohonu, podvozku a řízení. V závislosti na nastavení se mění hranice, od níž po přidání plynu spolupracují oba zdroje hnací síly, nebo elektromotor začne podporovat spalovací motor při akceleraci maximálním točivým momentem. V režimu „dynamic“ podporuje elektromotor spalovací motor vyšším výkonem, aby byla zajištěna maximální jízdní dynamika.

Aktivní pedál plynu s variabilním kladením většího odporu pro čistě elektrickou jízdu podporuje řidiče haptickou zpětnou vazbou v jeho snaze o nejhospodárnější jízdu. Vozidlo po uvolnění pedálu plynu pokračuje v jízdě setrvačností, pokud je volič převodovky v poloze D a je aktivován jízdní režim Audi drive select „auto“ nebo „efficiency“ (do 160 km/h), přičemž oba motory jsou odpojeny a vypnuty. S převodovkou v režimu S a jízdním režimem „dynamic“ zůstává elektromotor po ubrání plynu aktivní a vykonává rekuperaci. To znamená, že přeměňuje kinetickou energii na elektrickou.

Na přání dodávaný digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit a displej MMI poskytuje všechny důležité údaje o elektrické jízdě: výkon, dojezd a toky energií.

Rozmanitost nejen v oblasti pohonu: modelová strategie a výbavové linie

Audi nabízí modely A6, A7 a Q5 v komfortních verzích 50 TFSI e quattro a ve sportovně dynamických variantách 55 TFSI e quattro, které se vyznačují mimořádně sportovní výbavou, vyšším výkonem elektromotoru a sériově dodávaným paketem S line pro exteriér. Modely A6 a A7 mají navíc černý stylistický paket s tmavými ozdobnými prvky, červeně lakovanými brzdovými třmeny a tmavě tónovanými skly oken vzadu. Vysokovýkonné hybridní verze nabízejí sportovní atmosféru také v interiéru. Modely A6 a A7 mají sériově sportovní podvozek.
2019-zeneva-audi-a6-a7-a8-q5-plug-in-hybrid- (8)

Komfortní: nabíjení se službou e-tron Charging Service

Sériová výbava nových externě nabíjitelných hybridních modelů Audi zahrnuje také kompaktní nabíjecí systém, jehož součástí jsou kabely s konektory pro domácí a průmyslové zásuvky a ovladač. Na přání dodává Audi nástěnný držák Clip a kabel Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice. Z nabíjecího stojanu o výkonu 7,2 kW trvá kompletní nabití akumulátorů dvě hodiny.

Doplňování elektrické energie na cestách je u nových hybridních modelů s možností vnějšího nabíjení komfortní. Audi nabízí vlastní nabíjecí službu e-tron Charging Service, která na přání poskytne přístup k velkému počtu veřejných nabíjecích stanic v 16 evropských zemích. Zařazení dalších zemí do této nabídky se připravuje. Ke spuštění nabíjení u různých poskytovatelů stačí jediná karta. Zákazník se musí za tím účelem jednorázově zaregistrovat na portálu myAudi a za poplatek uzavřít smlouvu o nabíjení. Vyúčtování proběhne vždy na konci měsíce, metodu úhrady si volí zákazník.

Nabíjení ovládané z pohovky: myAudi App

Praktickým nástrojem pro správu vozidla je také aplikace myAudi App, která přináší do chytrého telefonu služby z portfolia Audi connect. Zákazník může pomocí aplikace zjistit na dálku stav nabití akumulátorů a dojezd, spustit proces nabíjení, naprogramovat časovač pro nabíjení a nahlédnout do statistik nabíjení a spotřeby elektrické energie.

Další funkcí aplikace myAudi App je klimatizace interiéru vozidla již před odjezdem. Kompresor klimatizace i přídavné topení pracuje totiž s vysokonapěťovým napájením. Zákazník si může přesně stanovit, jak má být interiér vyhřátý nebo ochlazený, zatímco je vozidlo zaparkováno nebo se nabíjejí akumulátory. V závislosti na výbavě příslušného vozidla lze navíc prostřednictvím funkce klimatizace před odjezdem aktivovat také vyhřívání volantu, sedadel, vnějších zpětných zrcátek či skel předního a zadního okna, jakož i odvětrávání sedadel. Možné je také okamžité spuštění uvedených funkcí při odemknutí vozidla klíčkem.