Značka Audi založila před 20 lety tržní segment sportovních prémiových kompaktních vozů prvním modelem S3. Nyní představuje novou generaci – v karosářských verzích S3 Sportback a S3 Limuzína. Jejich motor 2.0 TFSI poskytuje nejvyšší výkon 228 kW/310 koní a maximální točivý moment 400 Nm. Oba modely zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy. Hnací sílu přenáší suverénně na vozovku sedmistupňová převodovka S tronic, inteligentně řízený pohon všech kol quattro a specifický sportovní podvozek S, na přání s elektronicky řízenými tlumiči. Technicky vyspělý charakter modelů S3 završuje mnoho dalších novinek – například koncept ovládání, informační a zábavní systémy nebo asistenční funkce.
Silný charakter: Design a osvětlení
Nové modely S3 dávají svůj dynamický charakter najevo na první pohled. Přídi dominuje maska chladiče Singleframe s mřížkou, tvořenou velkými kosočtvercovými prvky, ve spojení s působivými otvory pro přívod vzduchu. Kryty vnějších zpětných zrcátek zaujmou lesklou povrchovou úpravou v odstínu hliníku. Od světlometů až k zadním svítilnám probíhá bez přerušení výrazná ramenní část karoserie. Plochy pod ní jsou konkávně klenuté. Tento nový motiv v designu značky Audi zvýrazňuje podběhy kol. Nové modely S3 Sportback a S3 Limuzína se na přání dodávají se světlomety Matrix LED. Jejich pixelové pole z 15 segmentů LED zajišťuje funkci digitálních světel pro denní svícení. Deset z uvedených segmentů přitom vytváří dvě vertikální linie. Při pohledu zezadu umocňuje sportovní vzhled vozu velký difuzor ve spojení se čtyřmi koncovkami výfukové soustavy.
Výkonný: Pohon
Nové modely S3 velmi dynamicky pohání jednotka 2.0 TFSI s nejvyšším výkonem 228 kW/310 koní a maximálním točivým momentem 400 Nm. Vynikající plnění válců zajišťují systémy ze světa high-tech, jakým je například Audi valvelift system (AVS), který podle provozních podmínek mění zdvih výfukových ventilů. K vysoké účinnosti a hospodárnosti přispívá systém řízení provozní teploty. Oba modely zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy a nenuceně dosáhnou elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h. Prostřednictvím sériově dodávaného systému Audi drive select může řidič zvýšit intenzitu zvukového projevu výkonného přeplňovaného čtyřválce.
Extrémně rychle řadící sedmistupňová převodovka S tronic s funkcí setrvačné jízdy přenáší hnací sílu na vozovku ve spolupráci s pohonem všech kol quattro. Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka před zadní nápravou rozděluje točivý moment variabilně mezi přední a zadní nápravu v závislosti na provozních podmínkách. Vůz díky tomu nabízí kombinaci vysoké úrovně dynamiky a stability s hospodárností a potěšením z jízdy. Řízení systému pohonu má na starosti modulární systém řízení jízdní dynamiky. Tento nový systém síťově propojuje pohon všech kol quattro s elektronicky řízeným stabilizačním systémem a na přání dodávanými elektronicky řízenými tlumiči.
Dynamický: Podvozek
Podvozek se čtyřprvkovou zadní nápravou a progresivním řízením nabízí již v sériové výbavě nejlepší předpoklady pro mimořádné potěšení z jízdy. Karoserie má o 15 milimetrů nižší světlou výšku. Na přání montuje Audi sériově dodávaný sportovní podvozek S také s elektronicky řízenými tlumiči. Ventily v tlumičích regulují průtok oleje. Tím se jejich charakteristika individuálně a kontinuálně přizpůsobuje podmínkám na vozovce, jízdním situacím a požadavkům řidiče během tisícin sekundy. Rozsah mezi krajními nastaveními pro mimořádně komfortní či nekompromisně dynamickou jízdu je ještě širší než u předchůdce. Intenzivní a spontánní zpomalování zaručuje nový elektrický brzdový posilovač. Všechny čtyři kotoučové brzdy mají vnitřní chlazení. Audi montuje sériově černé, na přání červené brzdové třmeny. Modely S3 jezdí sériově na 18“ kolech, na přání mají ráfky průměr 19 palců.
Velkorysý: Prostorový koncept
V porovnání s předchůdci mají nové modely S3 větší vnější rozměry. Karosářské verze Sportback a Limuzína jsou o tři, resp. čtyři centimetry delší a v obou případech o tři centimetry širší. Pětidveřová verze má vnější délku 4,34 metru, u čtyřdveřové je to 4,50 metru. Co se týče vnější šířky (1,82 metru), vnější výšky (1,43 metru) a rozvoru náprav (2,64 metru), jsou obě karosářské varianty až na minimální rozdíly identické. Cestující mají v interiéru k dispozici větší šířku v úrovni ramen a loktů. Zavazadlový prostor modelu S3 Sportback nabízí v závislosti na poloze zadních sedadel objem 325 až 1145 litrů, u Limuzíny je to 370 litrů.
Sportovní: Interiér
Výrazně sportovní design nových modelů S3 pokračuje v interiéru – mimo jiné novou, kompaktní pákou voliče sedmistupňové převodovky S tronic, ozdobným obložením z hliníku nebo uhlíkového kompozitu a klikami dveří, jejichž design připomíná tvarové řešení světlometů. Přístrojová deska je zaměřena na řidiče. Výrazné výdechy ventilační soustavy tvoří jeden celek s clonou nad panelem přístrojů, čímž umocňují sportovní charakter. Sériově dodávané digitální přístroje se zobrazují na 10,25“ displeji. Alternativně je na výběr digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit a jeho verze „plus“ – v obou případech se používá displeji s úhlopříčkou 12,3 palce. Varianta plus nabízí navíc tři různé módy zobrazování. Na přání dodávaný paket dekoračního osvětlení plus vytváří za tmy ušlechtilé světelné efekty. Nově vyvinutá sportovní sedadla mají v sériové výbavě čalounění vyrobené z velké části z recyklovaných lahví PET a zvýrazněným stylovým kontrastním prošíváním.
Uprostřed přístrojové desky má své místo 10,1“ dotykový displej, vložený do velké plochy s černou povrchovou úpravou. Displej rozpoznává ručně psaná písmena a poskytuje akustickou zpětnou vazbu. Další sériově dodávanou možností pro ovládání informačního a zábavního systému jsou hlasové pokyny včetně formulací z hovorového jazyka. Na přání dodává Audi průhledový displej.
Nová generace: Informační a zábavní systém
Ovládací koncept MMI nových modelů S3 vychází z třetí generace modulární platformy informačních a zábavních systémů (MIB 3). Jeho výhodou je desetinásobný výpočetní výkon oproti předchůdci. Základem konektivity je rychlé připojení k internetu LTE Advanced a integrovaný hotspot WLAN. Plánování trasy je flexibilní a přesné. Navigační systém nabízí předpovědi vývoje dopravní situace, satelitní fotografie Google Earth s vysokým rozlišením a informace o plynulosti dopravy. Individuální nastavení, jako například často zadávané cíle nebo preferovaný režim klimatizace, lze ukládat do až šesti uživatelských profilů.
Mezi internetové služby Audi connect patří mimo jiné služby Car-to-X, které pomáhají vyhledávat parkovací místa v ulicích nebo projíždět městy, jakým je Düsseldorf či Ingolstadt, „na zelené vlně“ díky komunikaci se semafory. Konektivita mezi novými modely Audi S3 a chytrým telefonem uživatele běží bezplatně prostřednictvím aplikace myAudi App, ale také prostřednictvím systémů Apple Car Play, Android Auto a Audi phone box – v tomto případě se telefon propojí s anténou vozidla a indukčně se nabíjí. Další funkcí je Audi connect key. Ta opravňuje k odemknutí nebo uzamknutí vozidla a ke spuštění motoru pomocí chytrého telefonu Android. Fanoušci HiFi ocení prémiový audiosystém Bang & Olufsen s ohromujícím prostorovým zvukem.
Vždy po ruce: Asistenční systémy
Nové modely S3 dávají zřetelně najevo technické kompetence značky Audi také v oblasti asistenčních systémů. Audi pre sense front, asistent pro vyhýbací manévry s asistentem pro odbočování a asistent pro jízdu v jízdním pruhu jsou součástí sériové výbavy – a pomáhají předcházet nehodám. Na přání se dodávají další asistenční systémy, mezi něž patří asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent pro vystupování, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran a parkovací asistent. Adaptivní asistent pro částečně automatizovanou jízdu zajišťuje řízení vozidla v podélném i příčném směru. Udržuje konstantní rychlost jízdy a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Kromě toho pomáhá řidiči drobnými zásahy do řízení. Asistent pro hospodárnou jízdu podporuje řidiče v jeho snaze o snižování spotřeby paliva.
Termíny: Uvedení na trh a ceny
Předprodej nových kompaktních modelů S3 začne v mnoha evropských zemích v srpnu 2020. První vozy zamíří k prodejcům na počátku října. České ceny ještě nebyly stanoveny. Při uvedení na trh mohou zákazníci objednávat limitovanou edici „Edition one“. Její lakování v odstínu žlutá Python (Sportback) nebo červená Tango (Limuzína) je doplněno černými ozdobnými prvky. Sériová výbava verze „Edition one“ zahrnuje rovněž 19“ kola a sportovní sedadla čalouněná jemnou kůží Nappa se žlutým kontrastním prošíváním. Audi S3, stejně jako všechny modely Audi, se standardně dodává v České republice s prodlouženou zárukou na 4 roky / 120 000 kilometrů.