Nový elektromobil Audi e-tron Sportback se již zapsal do historie: jako první velkosériově vyráběný automobil nabízený s digitálními světlomety Matrix LED. Tato světová inovace svým jasným světlem doslova promění noc v den. Precizně řízené, adaptivní rozložení světla přitom zajišťuje pro řidiče optimální viditelnost za každé situace. Úroveň bezpečnosti navíc zvyšuje využívání technologie rozšířené reality a schopnost světelné komunikace s okolím. Skvělá viditelnost i za nepříznivých podmínek kromě toho umocňuje potěšení z jízdy, které začíná již při příchodu cestujících k vozu efektní světelnou show na přivítanou.
Zpočátku pozvolná evoluce osvětlovací techniky pro automobily nabírá v posledních letech na dynamice. Hlavní podíl na tom má značka Audi, která k vývoji světlometů přispěla řadou významných inovací. Jejich cílem je další zvyšování úrovně bezpečnosti, na kterou má osvětlení vliv v mnoha různých ohledech. Dobře osvětlené vozidlo je i za dne snadněji rozpoznatelné pro ostatní účastníky silničního provozu. Řidič může díky intenzivnímu osvětlení vozovky a blízkého okolí včas rozpoznávat rizikové situace i za špatné viditelnosti. Aktivní asistenční funkce ve vozech Audi vybavených světlomety Matrix LED a systémem nočního vidění navíc dokážou detekovat potenciální nebezpečí ještě rychleji a cíleným osvětlením přitáhnout k němu pozornost řidiče. Svou roli hraje nejen intenzita světla, ale také jeho barva. Méně namáhaný zrak snižuje totiž únavu řidiče, což je důležité především při dlouhých jízdách za tmy. V neposlední řadě nesmí docházet k oslňování ostatních účastníků silničního provozu, což má ve všech evolučních stupních adaptivních světlometů Audi Matrix LED na starosti vyspělé elektronické řízení.
Nové a výkonnější elektrické Audi e-tron S bude umět driftovat
Elektrické osvětlení se ve výbavě automobilů prosadilo přibližně před 100 lety. Dlouhá desetiletí patřila světlometům osazeným halogenovými žárovkami. V roce 1994 se ve výbavě vozů Audi objevily výkonnější xenonové světlomety. Od roku 2008 se jako zdroj světla ve stále větší míře prosazují elektroluminiscenční diody (LED), zpočátku především pro denní svícení a zadní svítilny, později i pro všechny ostatní osvětlovací funkce včetně tlumených a dálkových světel.
V roce 2013 posunula značka Audi laťku technické sofistikovanosti ještě výš adaptivními světlomety Matrix LED, které mění rozložení světla v závislosti na aktuální dopravní situaci a provozních podmínkách a nabízejí různé režimy osvětlení. O rok později se v nabídce objevily laserové světlomety, které výrazně prodlužují dosah dálkových světel. Prvním modelem s laserovými světlomety bylo supersportovní kupé Audi R8 LMX. V současnosti mohou zákazníci objednávat laserové světlomety pro modely Audi A5, A7 Sportback, A8, Q7 a RS 6 Avant. Na sklonku loňského roku oslavila s novým elektromobilem Audi e-tron Sportback světovou premiéru další inovace v oblasti osvětlení pro velkosériově vyráběné automobily: světlomety Audi Digital Matrix LED. Dlouhou cestu k tomuto významnému milníku ve vývoji osvětlovací techniky pro automobily připomíná toto video.
Digitální světlomety Matrix LED se pro nový model Audi e-tron Sportback dodávají jako nejvyšší stupeň výbavy v oblasti osvětlení a od běžných světlometů se odlišují nabídkou mnoha inovativních funkcí. Majitele vozu Audi e-tron Sportback potěší již před každým odjezdem, a to dynamickými animacemi na přivítanou v rámci funkce „Leaving Home“, které jsou promítány na stěnu garáže nebo na vozovku. Prostor před vozem se přitom promění v cíleně osvětlené jeviště. Podobně je koncipována také funkce „Coming Home“, díky níž se inovativní elektromobil po zaparkování emotivně rozloučí se svým majitelem.
Největší přínosy světlometů Audi Digital Matrix LED zažije řidič elektricky poháněného vozu Audi e-tron Sportback při jízdě za tmy nebo za nepříznivých povětrnostních podmínek. Již tlumená světla mu usnadňují řízení vynikající kvalitou osvětlení, které je optimalizováno variabilním rozložením světla v režimech pro jízdu zatáčkou, městem nebo na dálnici. Zdokonalena byla i dálková světla, která dokážou ještě precizněji odcloňovat ostatní účastníky silničního provozu. Především však nabízejí nové funkce s rozšířenou realitou, jako je osvětlení pro jízdu v jízdním pruhu a orientační světlo.
Osvětlení pro jízdu v jízdním pruhu vytváří na rychlostních silnicích „světelný koberec“, který velmi jasně osvětluje jízdní pruh vozidla a při změně jízdního pruhu se dynamicky přizpůsobuje novým okolnostem. Řidič se může díky tomu lépe soustředit na příslušný jízdní pruh, což zvyšuje bezpečnost silničního provozu. Orientační světlo navíc předvídavě ukazuje budoucí polohu vozidla v rámci jízdního pruhu tmavými, neosvětlenými plochami v určité vzdálenosti před vozem. Tím je podporována bezpečná jízda zejména na úzkých silnicích nebo zúžených úsecích při průjezdu staveništěm. Ve spojení s asistentem nočního vidění, dodávaným pro nový model Audi e-tron Sportback na přání, přichází ke slovu označovací světlo. Jakmile systém rozpozná chodce, upozorní na něj řidiče světlem. Tím se snižuje riziko, že by řidič chodce v blízkosti vozovky přehlédl.
Technickým základem inovativních světlometů Audi Digital Matrix LED je technologie DMD (Digital Micromirror Device – digitální zařízení s mikrozrcadly), která se používá například ve vyspělých videoprojektorech. Digitální světlomety osvětlují vozovku ve vysokém rozlišení světlem, rozloženým na miniaturní pixely, prostřednictvím malého čipu osazeného přibližně jedním milionem mikrozrcadel s délkou strany pouhých několik setin milimetru. Pomocí elektrostatických polí lze každé z nich naklápět do různých poloh až 5000krát za sekundu. V závislosti na jejich poloze se tak světlo z diod LED dostává buď na vozovku pomocí soustavy čoček, nebo je odstíněno, aby nedopadalo na místa, která mají zůstat neosvětlená.
Nové Audi e-tron Sportback rozšiřuje nabídku značky se čtyřmi kruhy v oblasti elektromobility. Inovativní model kombinuje robustnost prostorného SUV s elegancí čtyřdveřového kupé a progresivním charakterem elektromobilu s nulovými lokálními emisemi. Na českém trhu jsou k dispozici dvě výkonové varianty. Ceny začínají od 1 936 900 Kč za verzi Audi e-tron Sportback 50 quattro (230 kW), zatímco výkonnější Audi e-tron Sportback 55 quattro (300 kW) je možné objednávat za ceny od 2 187 900 Kč. Součástí rozsáhlé standardní výbavy je prodloužená záruka výrobce na 4 roky (s omezením na 120 000 km) a servisní balíček na 5 let, resp. 120 000 km, který pokrývá pravidelnou údržbu předepsanou výrobcem. Audi navíc poskytuje záruku také na sadu akumulátorů, a to po dobu 8 let, resp. do ujetí 160 000 km.