Málokteré téma v posledních týdnech rozvířilo debaty natolik, jako novela zákona, přikazující 1,5metrový rozestup mezi jedoucími vozidly a cyklisty. Ty velké debaty byly rozpoutány poté, co návrh prošel Poslaneckou sněmovnou, přičemž nyní čeká na schválení Senátem. Jedna strana, tedy cyklisté, jásá, druhá, motoristé, kroutí hlavou a nechápe, jak si to poslanec Petr Dolínek (ČSSD), tedy předkladatel této významné změny, vlastně představuje v praxi. Zkoušeli jsme jej několikrát kontaktovat, ale zatím bez úspěchu. Pan poslanec na žádné e-maily nereaguje. A jak to tak vypadá, praxi a vymahatelnost si zatím neumí představit vůbec nikdo.
V sobotu 1. května se na policejním facebooku objevil dlouhý příspěvek přímo od samotného šéfa dopravní policie Jiřího Zlého. V něm mimo jiné zmiňuje onu vpravdě vyostřenou diskuzi na téma 1,5metrového rozestupu mezi řidiči, a připomíná, že silnice, jeho slovy „dopravní prostor“, jsou tu pro všechny. Zároveň ale jedním dechem dodává, že vlastně ještě není úplně jasné, jak bude tento povinný rozestup měřen a kontrolován. A to je ve chvíli, kdy jde novela „už jen“ do Senátu, celkem zarážející. Snadno se totiž stane, že zákon začne platit, ale nikdo nebude vědět, jak jej vymáhat.
Jak a dle čeho pokutovat? Zatím velká neznámá
Jiří Zlý ve facebookovém příspěvku napsal: „V současnosti probíhají intenzivní jednání s Ministerstvem dopravy ČR a dalšími zapojenými institucemi o praktických, technických a legislativních, tj. ryze metodických otázkách. Naším společným zájmem je především nastavit systém tak, aby zákonná ustanovení nebyla pouze formální, ale aby byla maximálně vymahatelná.“
https://www.facebook.com/PolicieCZ/posts/4281409651909747
Je zajímavé, že policejní prezident zmiňuje právě Ministerstvo dopravy, kterého jsme se před několika málo dny na to, jak bude novinka vymahatelná a jak bude probíhat měření onoho rozestupu, také ptali. Dostalo se nám následující odpovědi: „PČR kontroluje dodržování povinností účastníky silničního provozu, to znamená, že to nejde za Ministerstvem dopravy.“ Zajímavé ale je, že právě resort dopravy má přesnou představu o tom, jak by mělo být dodržování rozestupu mezi jedoucími vozidly vymáháno. Jak se dočtete níže, to už je něco, k čemu se zjevně hlásí.
Z vyjádření šéfa dopravní policie je ovšem patrné, že právě ani policie v tuto chvíli neví, jak z neformálního upozornění řidiče na to, že jel možná moc blízko, udělat formální potrestání s přesnou identifikací vzdálenosti. A potvrdil nám to i zdroj z policejního prezidia (jeho jméno redakce zná), který řekl, že v tuto chvíli v praxi neexistuje žádný způsob, jak onen rozestup změřit a tedy jak případného hříšníka pokutovat.
Bezpečná vzdálenost je v Česku problém
To mimochodem dokládá i fakt, že policie v praxi nemůže pokutovat nedodržení bezpečného rozestupu mezi auty, protože v Česku neexistuje žádný zákonem schválený měřicí systém. V chystané novele silničního a bodového zákona, u nějž ale vůbec není jisté, že se někdy dostane ke schvalování Parlamentem, a už vůbec není jisté, že bude uveden do praxe, má o možném měření bezpečné vzdálenosti jasno právě Ministerstvo dopravy.
K tomuto tématu uvedlo: „Měření bezpečné vzdálenosti bude probíhat především na stanovených úsecích, kde policie bude moci pořídit sérii snímků zachycující celou událost a každou bude vyhodnocovat jednotlivě. Nebude se tedy jednat o automatizovaný systém, který by řidiči pokutu sám hned odeslal.“
Cyklisté budou chráněni
Chodci a cyklisté patří mezi nejohroženější účastníky silničního provozu. Ovšem často k tomu notně přispívají. Právě cyklisté nezřídka usedají na kolo pod vlivem alkoholu s vidinou toho, že jim vlastně nic moc nehrozí. Někteří pak dokonce vyráží na kole na dálnici, o čemž jsme před nedávnem informovali s tím, že dotyčná dostala nejvyšší možnou pokutu. Řidiči, třeba právě v diskuzi pod příspěvkem šéfa dopravní policie, si stěžují na jejich agresivitu, neohleduplnost, ignorování pravidel provozu a další nešvary. A z opačné strany, tedy od cyklistů zní stejné výtky.
Cyklistka vyrazila na projížďku po dálnici D5. Dostala nejvyšší možnou pokutu
Přesto jsou to právě jen cyklisté, kterým policejní prezident slíbil ochranu. „Osobně bych rád ubezpečil především cyklistickou veřejnost, že naším společným cílem v žádném případě není jakkoliv relativizovat rizika, která na tuto skupinu v dopravě dopadají, a naopak se aktivně snažíme nalézt taková řešení, aby došlo k její ještě větší ochraně,“ napsal. A dodal: „Ohrožené skupiny, mezi které spadají například i cyklisté, budou i nadále jednou z našich priorit a dopravní policie bude pokračovat v maximálním úsilí tuto skupinu ochránit.“
Nejde o to, jak bude policie vzálenost měřit. Když cyklistu srazíte, tak je jasné, že jste nedodržel 1,5m. A o tom to je.
Když budeme všichni jezdit a chovat se zodpovědně, nebude nic takového potřeba.
Za tento zákon můžeme poděkovat arogantním kreténům, kteří jsou agresivní za volantem.
Můj názor na ten zákon je, že není úplně na místě. Neohleduplnost probíhá z obou stran. Pro příklad: 1. Jako řidič mi jeden cyklista málem vjel pod kola, když si zabral celý pruh. Musel jsem ho předjíždět s velkou vzdáleností, působil celkem nebezpečně. 2. Jako cyklistu mě málem srazil jeden řidič při objíždění, to jsem jel až u krajnice.
Měli všichni se nejdříve zamyslet sami nad sebou a začít s tím provozem na našich silnicích něco dělat. Hlupáků, co ječí z okna je tu dost.
Chybí tu ten prožitek z jízdy a snížení agresivity za volantem.
Proto jezděte a chovejte se jako lidé – zodpovědně!
Již dnes v České republice platí povinnost dodržet bezpečný odstup při předjíždění cyklisty. Tento odstup však není definován. Obdobně jako v zahraničí navrhujeme jeho definici ve vzdálenosti 1,5 metru.
Navržená definice bude mít především edukativní a preventivní význam. Díky definici však bezpečný odstup bude možné i kontrolovat obdobně jako v zahraničí.
Navržená definice pomůže dopravní policii. Má-li dnes dopravní policie kontrolovat dodržování bezpečného odstupu při předjíždění, musí prokázat:
1. že v konkrétním případu bezpečný odstup dodržen nebyl a současně
2. jaký odstup by byl v konkrétním případu bezpečný.
Dnes je vymahatelnost bezpečného odstupu nulová, protože dopravní policie neví, jaký odstup je bezpečný. Není možné akceptovat, že dopravní policie dnes dodržování bezpečného odstupu nijak nekontroluje, ačkoli je k tomu ze zákona povinna. Bezpečný odstup se řeší až v případě tragické nehody, což je pozdě jak pro cyklistu, tak pro motoristu a jejich blízké.
Díky předložené definici bude práce policie výrazně usnadněna. Pokud bude obecně platit, že bezpečný odstup je minimálně 1,5 metru, policie toto prokazovat nebude muset. Bude jí stačit prokázat, že v konkrétním případu tento odstup dodržen nebyl.
K prokázání přestupku není nutné žádné „certifikované měřicí zařízení“, kterým se zjistí, jestli skutečný odstup byl přesně 45 nebo 55 centimetrů. Ve správním řízení platí zásada vyhledávací: správní orgán může provádět jakékoli legálně pořízené důkazy, které uzná za potřebné. K prokázání přestupku bude stačit dokázat, že skutečný odstup nepochybně nebyl alespoň 1,5 metru, a není nutné zjistit, kolik přesně činil.
K prokázání přestupku lze použít například kamerový záznam, svědecké výpovědi nebo informace o šířkových rozměrech komunikace či pruhu a vozidel.
Fotodokumentaci a svědecké výpovědi podle oficiální odpovědi zaslané české policii užívá k prokázání tohoto přestupku německá dopravní policie.
V nedávném rozhodnutí Nejvyššího soudu sp. zn. 6 Tdo 1122/2020-200 stačily k odsouzení pachatele pouze informace o šířkových rozměrech komunikace a vozidel a nebyla nutná ani účast soudního znalce.
Vzhledem k zásadě „v pochybnostech ve prospěch obviněného“ se nehraje na přesné centimetry nebo decimetry, ale budou se postihovat pouze jednoznačně excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění.
Stejně jako dodržování nejvyšší dovolené rychlosti ani dodržování bezpečného odstupu se nebude kontrolovat vždy a všude. Vymahatelnost žádného pravidla nikdy nemůže být stoprocentní. Ale bude alespoň nějaká. Dnes je vymahatelnost nulová. Cyklisté jsou spolu s chodci zvlášť zranitelnou skupinou účastníků silničního provozu, a proto je musíme podpořit zvláštní ochranou, nikoli na jejich ochranu zcela rezignovat a tolerovat neodpovědnost.