Hledání výkonu Carlem Abarthem šlo vždy za hranice čisté síly, maximální rychlosti a zrychlení. Ve svých myšlenkách se zabýval komplexním výkonem, což vedlo k vývoji a výzkumu řady inovativních technických řešení zlepšujících aerodynamiku, jízdní vlastnosti i brzdný výkon.
„Ve stejném duchu vznikal také spoiler ad Assetto Variabile, který byl představen před několika měsíci u limitované edice Abarth 695 70° Anniversario,“ řekl Luca Napolitano, ředitel značek Fiat a Abarth pro region EMEA. „Jde o jedno z nejlepších a nejznámějších aerodynamických řešení pro silniční vozidla, které bylo vyvinuto na základě filozofie našeho zakladatele, který studoval aerodynamiku na okruzích i běžných silnicích. Ztělesněním výzkumu v oblasti aerodynamiky se stal stříbrný model Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina z roku 1960 s karoserií typu torpédo, který pokořil hned několik rychlostních rekordů, a později také neméně slavný Abarth 1000 Corsa z roku 1966, který jako první přišel s laminátovým křídlem.“
Nový Abarth 695 70° Anniversario vzdává těmto milníkům aerodynamiky hold prostřednictvím nového spoileru ad Assetto Variabile. Tato charakteristická součást závodních vozidel připomíná spoiler Lancie Delta Integrale z 80. let, který v řidiči okamžitě navozoval pocit závodního jezdce.
Nový Abarth 695 70° Anniversario lze prozkoumat pomocí rozšířené reality
Spoiler ad Assetto Variabile a všechna jeho tajemství
Díky pečlivé práci inženýrů značky Abarthu v tunelu FCA v Orbassanu nedaleko Turína a na okruhu Vallelunga v blízkosti Říma spoiler ad Assetto Variabile zlepšuje aerodynamický výkon vozidla, zvyšuje přilnavost v rychlých zatáčkách a stabilitu ve vysokých rychlostech. Pro Carla Abartha byl výkon základním požadavkem, zejména pak na okruzích. Tak jako v závodě, kde je běžné, že technici manuálně upravují sklon spoileru podle potřeb tratě a stylu jezdce, i v případě modelu Abarth 695 70° Anniversario se spoiler nastavuje manuálně, a to až v 12 pozicích se sklonem od 0° do 60°. Ve snaze nabídnout maximální všestrannost mohou řidiči upravit sklon spoileru v závislosti na trati nebo jej nastavit jednoduše pro maximální rychlost.
Při maximálním sklonu (60°) a při rychlosti 200 km/h zvyšuje spoiler aerodynamický přítlak o 42 kg. Tato hodnota je ideální pro smíšené rychlé okruhy, kde zajišťuje vynikající dynamiku a lepší stabilitu ve vysokých rychlostech. Konkrétním příkladem je zatáčka „Rome Curve“ na okruhu Vallelunga. Spoiler ad Assetto Variabile zde dokáže snížit korekce volantem o téměř 40%, díky čemuž je jízda čistější a účinnější. Řidiči také přináší větší důvěru při pokořování vlastních hranic. Optimalizace aerodynamiky ovlivňuje rovněž akustiku a snižuje turbulentní proudění, díky čemuž je každodenní jízda komfortnější.
Pro dosažení této technické úrovně byl nový Abarth 695 70° Anniversario testován v aerodynamickém tunelu v měřítku 1:1, který se nachází v Orbassanu nedaleko Turína a slouží pro zdokonalování vozidel všech značek FCA. Toto centrum umožnilo vyvinout a otestovat spoiler ad Assetto Variabile na modelu Abarth 695 70° Anniversario ve všech možných konfiguracích a podmínkách.
Aerodynamika a její první aplikace, první laminátové křídlo pro závodní Abarth z roku 1966
Mezi lety 1956 až 1966 stanovila vozidla se štírem ve znaku 133 rekordů, což bylo možné mimo jiné díky použití konceptů a zákonů aerodynamiky. Tato slavná historie zahrnuje 8 úchvatných rekordů, které v roce 1960 pokořil model Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina. Protože z velké byl výkon Abarthu 1000 Bialbero Record Pininfarina dílem zdařilé aerodynamiky, získal tak přezdívku „stříbrné torpédo“, která dokonale odrážela jeho aerodynamickou účinnost. Vůz byl vyvíjen na polytechnické univerzitě v Turíně a jeho součinitel odporu vzduchu dosahoval Cx = 0,20.
Ale vraťme se ke sloganu našeho zakladatele, který zněl: „V sobotu na okruhu, v pondělí v kanceláři“. To mimo jiné znamenalo zlepšit aerodynamiku i u „běžných“ závodních vozidel. Abarth tak znalosti oficiálního závodního týmu využil při výrobě sériových závodních komponent, které se dočkali sportovního i komerčního úspěchu. V 70. letech měnily sportovní tuningové sady Abarth městská vozidla na vítěze závodů a mladým jezdcům otevírali cestu k zahájení své závodní kariery.
Prvním modelem, který těžil z těchto aerodynamických poznatků byl Abarth 1000 Corsa (závodní verze silniční 600). V roce 1962 tento model vítězil všude, kde se objevil. Cílovou čáru protínal vždy stejně, s otevřenou zadní kapotou, která kromě odvětrávání motorového prostoru přinášela i nezanedbatelnou aerodynamickou výhodu.
Geniální Abarth vyrobil laminátový spoiler v roce 1966 a jeho společnost byla první, která tuto součást využila na závodním voze. Abarth 695 70° Anniversario Spoiler ad Assetto Variabile vzdává tomuto milníku poctu a dokazuje, že závodní okruhy byly vždy ideálním testovacím místem pro techniku a technologie před jejich aplikací na silniční vozy se štírem ve znaku.