Německé automobilky mají pověst značek, které umějí mechaniky i domácí kutily rychle přivést k šílenství. Často vyžadují speciální nástroje i nářadí. Kdo někdy rozebíral auta koncernu VW, Mercedes-Benz nebo BMW, dobře zná spojovací materiál, který jinde téměř nenajdete. Stále jsou to ale šrouby a matice s běžnými tvary. Teď ale přichází BMW a plánuje vlastní speciální šroub. Na patentovém úřadě totiž leží od BMW přihláška na šroub, jehož hlava má tvar historického kulatého znaku automobilky. Výsledek je vizuálně jasný na první pohled, ale prakticky znamená jediné, běžným nářadím ho nepůjde povolit ani utáhnout.
Šroub, který vypadá jako BMW
Na hlavici tohoto šroubu prostě nenajdeme klasickou drážku, kříž, čtyřhran, šestihran ani Torx. BMW v patentu popisuje řešení vycházející z hlavy typu „socket head“ tedy se závitem v hlavě, nikoliv kolem ní. Dvě ze čtyř výsečí na hlavě jsou přitom zapuštěné a právě do nich má zapadnout odpovídající nástavec. Zbylé dvě výseče jsou naopak v rovině, takže standardní tu není kde a jak chytit.
Aby bylo jasno, kdo je autorem nápadu, patent počítá i s tím, že na okraji hlavy šroubu je logo ještě vystouplé. Je to detail, který sice může působit jako designová hra, ve skutečnosti však doplňuje hlavní myšlenku: šroub má být rozpoznatelný a současně obtížně povolitelný běžnými nástroji.
Přečtěte si také:
Patent říká nahlas, co je cílem
V podobných případech se často mluví o estetice nebo jednotném vzhledu. Tady ale BMW podle textu patentu neskrývá, že cílem je omezit práci „neautorizovaných osob“. V patentu se doslova uvádí, že tvar záběrových dutin má bránit povolení či dotažení pomocí běžných protikusů, tedy běžně dostupného nářadí.
Jinými slovy, pokud by se takové šrouby dostaly do výroby, běžná sada bitů z hobby marketu k jejich povolení nebude stačit. A může trvat dlouho, než se odpovídající nástroje rozšíří mimo oficiální distribuční kanály. Pokud se vůbec někdy rozšíří…
BMW patentovalo šroub s hlavou ve tvaru znaku. Běžné nástroje na něj nestačí a patent otevřeně míří proti „neautorizovaným“ opravám.
Další info zde: https://carbuzz.com/bmw-roundel-logo-screw-patent/
Zveřejnil(a) Ostré vačky dne Neděle 21. prosince 2025
Kam by je BMW mohlo dát a proč je to problém
Podle patentu se počítá s použitím tam, kde jsou spojovací prvky vidět. Zmiňují se například úchyty sedadel, případně místa, kde se propojují části interiéru s nosnou strukturou karoserie, v patentu se objevuje formulace o spojení kabiny s nosnou částí.
BMW navíc v patentu nepopisuje jen jednu variantu. Vedle provedení „socket head“ se objevují i verze s plochou hlavou, se standardně kuželovým dříkem, a také šroub s kulatou hlavou a plochým dříkem. To rozšiřuje spektrum míst, kde by se podobný prvek dal použít, a současně zvyšuje počet situací, kdy bez specifického nástroje není možné se šroubem jakkoliv (bezpečně) manipulovat.
Přečtěte si také:
Pro majitele a nezávislé servisy další překážka
Ve výsledku to znamená jediné. BMW přidává další komplikace mezi majitelem a neautorizovaným servisem „Domácí“ opravy se tak mohou ještě složitějšími. Nezávislé servisy totiž kvůli těmto šroubům narazí na překážku, se kterou si minimálně v začátcích nebudou umět poradit. I zdánlivě jednoduchý zásah, třeba demontáž sedadla, se tak nakonec může změnit v cestu do autorizovaného servisu, případně v hledání dílny, která bude mít tento specifický nástavec.
Zajímavé je, že Mercedes-Benz naopak svoje auta a práci na nich zjednodušuje. Před pár dny představil návrh, podle něhož se mají chystané modely vyrábět tak, aby se daly opravovat jednodušeji, nikoliv složitěji.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek







