Luxusní automobil nemá v zákonech přesnou definici. Stačí se ale podívat na značky jako Ferrari, Rolls-Royce, Bentley nebo Lamborghini a je zřejmé, že do této kategorie patří bez diskuse. V Česku přitom nejde jen o „hračku“ několika jednotlivců. Podle srovnávací analýzy společnosti Saleskit, která dlouhodobě mapuje tuzemské podnikatelské subjekty, vlastní české firmy dohromady 1008 vozů těchto čtyř značek.
Analýza pracovala s vozy, které byly poprvé registrovány od roku 2015 do letoška. Zahrnuty byly pouze firmy, pro které není prodej nebo půjčování aut předmětem podnikání. Jde tedy o skutečné služební či reprezentativní vozy, ne o leasingové nebo dealerské flotily.
Přečtěte si také:
Klíčovým momentem pro tento trh byl rok 2023 a takzvaný lex Ferrari. Do konce roku 2023 si firmy mohly při nákupu automobilu uplatnit odpočet DPH bez horního limitu. To u aut s cenou v řádech milionů znamenalo výrazné snížení pořizovacích nákladů. Od 1. ledna 2024 se ale pravidla změnila. Odpočet je nově omezen částkou 420 tisíc korun a vztahuje se na vozy se základem daně do dvou milionů korun. U dražších aut tak stát možnost daňové úlevy fakticky seřízl.
Není překvapením, že těsně před účinností omezení se zvedla vlna nákupů. Rok 2023 se stal z hlediska nově registrovaných luxusních firemních vozů rekordní. Podle dat Saleskitu přibylo 216 nových aut, což je více než pětina současného luxusního vozového parku firem. O rok později, už za nových daňových podmínek, počet registrací spadl zhruba na polovinu na 117 vozů, i tak jde o třetí nejsilnější ročník v celé analýze.
Pro srovnání. Když Saleskit dělal podobné vyhodnocení na začátku roku 2023, evidoval u firem 873 luxusních aut. Nyní je to 1008. Provozní ředitel Saleskitu Miloš Myšička považuje lex Ferrari za jeden z hlavních důvodů tohoto nárůstu. Řada firem podle něj stihla doplnit vozový park ještě před tím, než se pravidla změnila.
Zajímavé bude sledovat další vývoj. Současná podoba novely zákona o DPH počítá s tím, že od roku 2027 by se měl limit odpočtu znovu zrušit. Dá se očekávat, že rok 2023 jako nákupní špičku hned tak něco nepřekoná a firmy budou v nejbližších letech spíše vyčkávat.
| Rok | Počet nově registrovaných vozů |
|---|---|
| 2015 | 49 kusů |
| 2016 | 44 kusů |
| 2017 | 51 kusů |
| 2018 | 70 kusů |
| 2019 | 71 kusů |
| 2020 | 92 kusů |
| 2021 | 96 kusů |
| 2022 | 125 kusů |
| 2023 | 216 kusů |
| 2024 | 117 kusů |
| 2025 (zatím) | 77 kusů |
Kdo všechno firemní ferrari vlastní
Z celkového počtu více než tisíce luxusních aut tvoří celou čtvrtinu modely značky Ferrari, z velké části v ikonické červené barvě. Těmito vozy se může pochlubit 252 společností. Ferrari je tak s 483 registrovanými kusy zdaleka nejoblíbenější značkou. Na druhém místě stojí Bentley s 326 firemními vozy. Následuje Rolls-Royce, kterých firmy vlastní 112. Počet Lamborghini je 87. Právě na tyto čtyři značky se analýza soustředila hlavně, protože patří na českém trhu mezi nejprodávanější v luxusním segmentu.
Nejde ale jen o nové modely se současnou technikou. Ve firemních garážích odpočívají i skutečné raritní veterány. Mezi nimi například Rolls-Royce Phantom 1 z roku 1929 nebo Bentley Derby Special z roku 1938. Nejstarším Lamborghini v souboru je model Jarama 400 GT z roku 1972. U Ferrari drží prvenství modré Inter Coupé vyrobené v roce 1953. Pro řadu firem tak nejde jen o reprezentativní auto, ale zároveň o sběratelský artefakt, který může časem dále růst na hodnotě.
Přečtěte si také:
Pokud jde o pohon, revoluce se zatím nekoná. Většina luxusních firemních vozů stále jezdí na benzin. Čistě elektrických automobilů je podle dat pouze sedm a ve všech případech jde o Rolls-Royce Spectre. Hybridních vozů, které kombinují elektrický a benzinový pohon, je v českých firmách 59. Převážně jde o Ferrari a Bentley.
Malé firmy, velká auta
Při pohledu do účetních závěrek vychází najevo, že luxusní vozy nejsou výsadou jen těch největších hráčů. Firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun mají registrováno 60 luxusních aut. Často jde o společnosti, které spravují nemovitosti. Najde se ale i kadeřnicko-kosmetický salon, který má ve svém majetku Rolls-Royce.
Ještě překvapivější je zjištění, že firmám s obratem do 60 milionů korun připadá více než polovina všech sledovaných vozů. U firem s vyšším obratem nad 60 milionů eviduje analýza 288 luxusních aut. Vlastní je podniky z oblasti nemovitostí, obrábění, dopravy, ale také například výrobce sucharů a sušenek, veterinář nebo zubař.
Absolutním rekordmanem je jedna pražská realitní společnost, která má ve flotile 18 aut, z toho 17 kusů Ferrari a jeden kus Lamborghini. Druhé místo patří firmě z Mostu působící v oblasti nemovitostí s 9 vozy, 7 luxusních aut provozuje úklidová společnost z Prahy a stejný počet má i obráběcí firma z Plzně.
Přečtěte si také:
Praha vede, regiony nezůstávají pozadu
Geografické rozložení luxusních aut odpovídá ekonomickému centru země. Nejvíce vozů je registrováno v Praze, konkrétně 524. Následuje Moravskoslezský kraj se 148 vozy a Jihomoravský kraj se 101 auty. Ve Středočeském kraji je registrováno 61 aut, v Ústeckém 33, v Plzeňském 31 a v Olomouckém 27. Další kraje mají spíše desítky či jednotky kusů. V Pardubickém a Zlínském kraji je shodně 15 luxusních aut, v Jihočeském a Libereckém 12, v Karlovarském a Královéhradeckém 10. Úplně nejméně jich má Vysočina, pouze 7.
Zajímavým detailem je rozložení jednotlivých značek. Ve Zlínském kraji nenajdeme ani jedno firemní Lamborghini nebo Rolls-Royce. Naproti tomu v Jihočeském kraji tvoří Lamborghini celou čtvrtinu všech tam registrovaných luxusních aut.
Luxusní firemní auta tak nejsou jen záležitostí několika velkých holdingů. Data ukazují pestrý obrázek, v němž vedle velkých realitních skupin figurují regionální firmy, poskytovatelé služeb i menší podnikatelé.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek










