Pokud se vydáte pro ojetinu do autobazaru, můžete se v kupní smlouvě setkat s nenápadnou větičkou, která vás ale následně může stát hodně nervů i peněz. Nejvyšší soud se ovšem postavil za jednu z kupujících, která si to nenechala líbit.
Celý příběh, který ale rozhodnutím Nejvyššího soudu ještě nekončí, začal v roce 2021. Tehdy si zákaznice vyhlédla auto od bazarového prodejce Mototechna Group. Ve smlouvě ovšem byla uvedená věta, že aktuální stav tachometru nemusí odpovídat skutečně najetým kilometrům. S touto větou, možná v různých podobách, se s největší pravděpodobností setkala řada zákazníků různých bazarů. Jenomže ta věta vlastně říká, že auto může mít (a nejspíš i má) stočené kilometry. A s takovou informací už byste auto jistě nekoupili. Přesuňme se do roku 2023, kdy zákaznice Mototechny získala dokumenty, které prokázaly, že auto opravdu má stočené kilometry. A s tím se dotyčná obrátila na autobazar a žádala vrácení peněz. Ale nepochodila.
Přečtěte si také:
Proto se obrátila na pražský městský soud, který konstatoval: „Kupující je povinen uplatnit práva z vad automobilu a jeho vady prodávajícímu oznámit bez zbytečného odkladu poté, co vadu mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, nejpozději však (s výjimkou vad právních) do jednoho roku ode dne přechodu nebezpečí škody na věci, jinak jeho nároky z odpovědnosti za vady zanikají. Přílohou kupní smlouvy byl protokol o zkušební jízdě a předání vozidla, v němž bylo uvedeno, že v historii záznamu o nájezdu kilometrů automobilu se nachází údaj, který může indikovat nesoulad kilometrů uvedených na tachometru oproti skutečnému nájezdu.“ Vlastně ji tímto řekl, že je to její problém, že si auto měla důkladně prověřit před koupí. Jenomže prodávat auto se stočenými kilometry je nezákonné. Proto se žena rozhodla bránit u Nejvyššího soudu.
A tentokrát už úspěšně. Právě Nejvyšší soud konstatoval: „Počet ujetých kilometrů je při prodeji motorového vozidla jednou z podstatných skutečností určujících výši jeho prodejní ceny. Cenu a atraktivnost ojetého vozu určuje především technický stav, rok výroby a intenzita s jakou byl používán předchozím majitelem. O těchto skutečnostech dobře vypovídá stav počítadla kilometrů.“ Tím odmítl závěr odvolacího soudu, že prodejce splní svoji informační povinnost a že uvedení možného (hypotetického) nesouladu znamená řádné upozornění kupujícího na vadu věci spočívající v nesouladu mezi deklarovaným stavem v kupní smlouvě a skutečným stavem ujetých kilometrů prodávané věci.
Koupili jste ojetinu se stočeným tachometrem? Braňte se, máte nárok minimálně na slevu
Výsledkem tedy podle Nejvyššího soudu je: „Z provedeného dokazování vyplývá, že deklarovaný údaj o počtu ujetých kilometrů prodávaného vozidla nebyl pravdivý. Byť prodávající nemá povinnost zjišťovat počet skutečně najetých kilometrů, neznamená to, že by se pouze obecnou poznámkou o možném nesouladu při sjednávání smlouvy deklarovaného počtu ujetých kilometrů a stavu skutečného mohl odpovědnosti (bez dalšího) zprostit.“
Reakci poskytla redakci i Mototechna: „Spor nebyl o tom, zda nás příslušná věta zbaví odpovědnosti – my se jí zbavovat nechtěli. U prodaného vozu jsme km garantovali, pouze v prodejní smlouvě bylo upozornění, že Cebia obsahuje údaj, který by mohl indikovat nesoulad, ale jeví se jako chybný. Zákaznice reklamovala technické vady a stočený tachometr, my reklamaci zamítli nikoliv na základě toho, že jsme na možné stočení upozornili (to víme, že samo o sobě nestačí a nefunguje, tuto judikaturu samozřejmě známe), ale na základě toho, že šlo o vady zjevné, reklamované pozdě a přes naše šetření a ověření přímo u výrobce se stočení nepotvrdilo. Zákaznice sama to nijak nedoložila, a to pokud víme ani v soudním řízení. Věříme, že v novém kole nám soudy opět dají za pravdu.“
Vše se tedy vrací k městskému soudu, který musí na toto ustanovení brát zřetel.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned




