plzenska_ulice_praha-cyklopruh-parkovani

Nový pražský radní pro dopravu: Nejde o SUV, ale velká a těžká auta. Těm město život asi znepříjemní

Autor: Anina Russová - Foto: Pavel Srp - 7. 11. 2025


V uplynulých dnech na sebe strhl velkou část veřejné pozornosti nástupce Zdeňka Hřiba, pirátský radní Jaromír Beránek. V jednom z povolebních rozhovorů se totiž poměrně přísně pustil do SUV s tím, že taková auta možná budou v Praze za parkování platit víc. Jenomže pojem SUV je poměrně vágní, ostatně, SUV je i Dacia Duster, tedy ne úplně drahé, ne moc velké a poměrně rozšířené auto. Proto jsme se radního zeptali, jak to s těmi auty, bezpečností a parkováním myslí.

Radní pro dopravu, který trochu tápe

O Zdeňku Hřibovi se často mluví jako o někom, kdo sice řídil dopravu v Praze, ale o podstatné části dopravy, tedy té automobilové, nemá valné mínění. Nejčastěji byl označován za toho, kdo auta a řidiče nenávidí a není ani schopen koordinovat opravy a uzavírky. Do jeho křesla brzy usedne další z pirátů, Jaromír Beránek. Bude to s ním lepší? Podle toho, jak se zatím směrem k automobilové dopravě v Praze vyjadřuje, spíše ne. Zatím to totiž vypadá tak, že Praha bude mít dalšího náměstka, který auta, a to, jak fungují a vypadají, vůbec nezná. V rámci svého medailonku na pirátském webu se o něm například píše: „Má rád deskové hry, vlaky a tramvaje, sníh, zmrzlinu, upřímnost a liduprázdnou krajinu. Trápí ho SUV a elektrické koloběžky ve městě, globální oteplování a lidská hloupost.“ A právě na ta SUV – a nejen na ně – jsme se Jaromíra Beránka ptali.

V prvé řadě nás zajímalo, proč ten hon na vozy, které jsou označovány jako SUV. Ostatně, jak jsme zmínili, auto s tímto označením vůbec nemusí být velké, a naopak i rodinné kombi může být delší i širší než spousta SUV.

„Pojem SUV je určitou novinářskou zkratkou a nepochybně je důležité rozlišovat mezi jednotlivými typy vozidel podle velikostních tříd. Žádnou definici „SUV“ město nemá a ani ji neplánuje zavádět. Nicméně otázka dražšího parkování pro opravdu velká a těžká vozidla (uměl bych si představit hranici například 5 metrů délky a 2 tun hmotnosti) byla v Praze řešena již v minulosti. Ve Strategii rozvoje zón placeného stání, kterou schválila RHMP (Rada Hlavního Města Prahy – pozn. Redakce) ještě v minulém volebním období, je zmíněn následující úkol: „Upravit cenu dlouhodobých parkovacích oprávnění tak, aby zvýhodňovala environmentálně šetrná vozidla, a naopak znevýhodňovala auta velkých rozměrů“. Příklad města Paříže nám pak ukazuje, že podobný krok může získat podporu veřejnosti a přinášet pozitivní výsledky. Žádné podobné opatření však nikdy nebude 100% spravedlivé a rozumím argumentům, že může negativně zasáhnout třeba rodiny s více dětmi, což rozhodně není mým cílem,“ vysvětlil nám budoucí radní pro dopravu.

Asi chápeme chuť velkým a těžkým autům znepříjemnit život ve městě s úzkými ulicemi a hustým provozem, ale tato argumentace je lehce mimo. Jako příklad dobře poslouží třeba oblíbená Škoda Kodiaq, která sice nemá pět metrů na délku, chybí ji k tomu pár centimetrů, ale ani hmotnost dvou tun, ale je to opravdu mohutné, široké a vysoké auto. Naopak třeba rodinné kombi BMW řady 5 Touring už má přes pět metrů na délku a může mít přes dvě tuny hmotnosti, takže jeho majitel už by si za parkování připlatil.

Tyhle věci nám za volantem vadí a pijí nám krev. Neděláte je náhodou také?

A co to zvýhodnění environmentálně šetrných vozidel, které radní zmiňuje? Elektromobily, které budou od ledna parkovat v modrých parkovacích zónách, už budou muset za parkování platit. „Návrh, který Rada hlavního města Prahy schválila, poskytuje 50procentní slevu každému, kdo má nárok na jakýkoliv druh parkovacího oprávnění v tzv. modrých zónách, a navíc dojde k vytvoření zcela nového parkovacího oprávnění, které by umožňovalo každému Pražanovi vlastnícímu elektromobil parkovat ve všech modrých zónách, a to za částku 2 000 korun měsíčně. Tento návrh považuji za smysluplný kompromis, kterým jasně podporujeme ekologickou mobilitu za férovou cenu a smysluplných podmínek, a zároveň chráníme zájmy Pražanů a jejich městských částí,“ řekl v létě po schválení změny předseda Výboru pro dopravu Zastupitelstva hl. m. Prahy Martin Sedeke.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak to bude s velkými a hlavně těžkými elektromobily v rámci placení za parkování. Vždyť třeba elektrická Kia EV6 GT, auto, se kterým jezdil i Jaromír Jágr, se také dostává s hmotností nad dvě tuny.

Bezpečnost především

Radní Jaromír Beránek v jednom z nedávných rozhovorů také mluvil o tom, že by chtěl, aby byla skutečně všechna auta vybavena kvalitními bezpečnostními systémy proti nehodám. I to na první pohled vypadá jako takový výkřik do tmy, proto jsme se ho ptali na podrobnější vysvětlení. „Rád bych v této souvislosti připomněl případ sražení a zabití malého dítěte velkým SUV v Brně v roce 2020, které přes přítomnost bezpečnostních prvků ve vozidle nedokázalo tragédii zabránit. Jsem sám rodičem malého dítěte a skutečně nechci, aby se podobné nehody opakovaly, pokud jim lze předejít. Konečná odpovědnost však samozřejmě leží vždy na bedrech řidiče. Kdybych měl kouzelný prsten, moc bych si přál, aby se Praha podobně jako finské Helsinky mohla chlubit nulovým počtem vyhaslých lidských životů v důsledku dopravních nehod. K ambici plnění cílů Vision Zero bychom se ale měli přihlásit už nyní,“ popsal nový radní.

Připomínáme, že mluví o nehodě, kdy matce ve chvilce nepozornosti odjelo dítě na odrážedle do silnice, kde jej přehlédla řidička Mercedes-Benzu GLS a bohužel dívenku přejela. U brněnského městského soudu žena dostala za usmrcení z nedbalosti roční trest odnětí svobody s odkladem na 18 měsíců a stejně dlouhý zákaz řízení. Státní zástupce přitom požadoval přísnější trest a také trest pro matku dítěte. Soud ale nevyhověl.

Nehoda to byla děsivá, ale můžete mít v autě bezpočet chytrých asistentů, ale jak nakonec sám uznal, je to o řidičích. Požadovat, aby opravdu všechna auta byla vybavena bezpečnostními asistenty je pošetilé. To, jaké asistenty všechna nová auta budou mít, určuje legislativa. A to konkrétně legislativa EU, která tak nařizuje obecný základ toho, čím mají být auta vybavena napříč všemi státy Evropské unie. Pak je tu ale ještě legislativa právě těch jednotlivých států, která to, co nařizuje EU, může zpřísnit nebo upřesnit. Ne, opravdu se nestane, že by například Česká republika rozhodla, že nová auta nemusí mít ABS. Jde třeba o upřesnění povinných výbav, ale třeba i zpřísnění fungování některých asistentů.

„Závěrem bych rád dodal, že v uplynulých dvou týdnech jsem dostal celou řadu dotazů a podnětů od veřejnosti. Některé byly velmi podpůrné, konstruktivní, a dokonce jsem se i setkal s doporučením, ať o kontroverzních tématech mluvím opatrněji. Chci za tyto reakce poděkovat a všem vzkázat, že jakékoli nové opatření musí v první řadě projít diskusí a získat širší politickou podporu. Současně však chci pojmenovávat věci pravými jmény a nevyhýbat se ani nepříjemným otázkám kolem městského provozu, parkování a kvality ovzduší,“ uzavřel Beránek.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru