Po letech, kdy BMW často z některých stran čelilo ostré kritice za své odvážné a často rozporuplné designové experimenty, se v Mnichově začíná blýskat na změnu. Masivní ledvinky, přepálené linie a rozdělené světlomety, které rozbouřily diskuse mezi fanoušky i odpůrci německé značky, možná brzy ustoupí střídmějším tvarům. A hlavní roli v této proměně hraje muž, který do BMW přichází z Polestaru: Maximilian Missoni.
Od severského minimalismu k bavorské tradici
Missoni, původem z Rakouska a absolvent prestižní Royal College of Art v Londýně, je známý jako zastánce čistoty tvaru a promyšleného designu. Po letech u Volkswagenu, Volva a nakonec v Polestaru se přesunul do Mnichova, aby vtiskl budoucím modelům BMW jasnější identitu. Přichází v době, kdy už je většina nových aut hotová, jeho práce se tak naplno projeví až po roce 2029.
Přečtěte si také:
Jeho úkolem bude formovat design nových modelů BMW – od řady 5 a X5 výše, včetně modelů Alpina, které BMW před časem zcela převzalo do své struktury. Menší modely, jako BMW řady 1 až řady 3 nebo X3, bude mít na starosti Oliver Heilmer, bývalý šéf designu MINI.
Bez provokací, zato s hloubkou
Missoni odmítá přirovnání k Chrisu Bangleovi, autorovi jedněch z nejkontroverznějších návrhů v historii BMW.
BMW přiznalo pravdu: proč dostala auta obří ledvinky a proč teď mizí
„Nechci provokovat, chci přinést hodnotu a kvalitu,“ říká. Jeho filozofie stojí na rozdílu mezi minimalismem a čistotou. Minimalismus podle něj často evokuje prázdnotu, zatímco čistota znamená promyšlenost a smysl pro detail. To je směr, kterým chce BMW vést do příští dekády. Má to být k autům, která nebudou přeplněná efekty, ale budou působit harmonicky a přirozeně.
Doba klidu před bouří
Do roku 2027 má BMW v plánu uvést více než čtyřicet nových nebo modernizovaných modelů. Většinu z nich už má hotovou podle dřívějšího vizuálního jazyka, který definuje současný tým. Missoniho rukopis se tedy objeví až později, právě v době, kdy se automobilka bude adaptovat na plně elektrickou éru.
Modely jako BMW Z4 a řada 8 skončí bez přímého nástupce, XM nejspíš zmizí kvůli slabé poptávce a elektrické iX se nedočká druhé generace, protože ho nahradí iX5. Zato se prý chystá úplně nové auto, jenž má být podobné kultovnímu Mercedes-Benzu třídy G. Debut očekávejme kolem roku 2029.
BMW rozjede maraton nových modelů. Každých šest týdnů ukáže nové auto
Tradice, která dává budoucnosti smysl
Když Maximilian Missoni mluví o BMW, dává jasně najevo respekt k historii značky. Obdivuje její schopnost se neustále proměňovat, a přitom neztrácet svou podstatu. Podle něj je opravdový luxus v dnešní době spíše příběhem a důvěrou, kterou si značka vybuduje během desetiletí, než v množství technologií a funkcí.
Právě v tom vidí sílu BMW. V kombinaci technického pokroku a designové čistoty, která může zrodit nové klasiky, stejně jako kdysi původní Neue Klasse v 60. letech minulého století. A není vyloučeno, že její moderní pokračování, které se začne vyrábět už příští rok, se za pár let stane ikonou stejně jako tehdy.
Přečtěte si také:
Když technologie ustoupí lidskosti
Missoni věří, že auta budoucnosti musí být nejen krásná, ale i srozumitelná. V době, kdy systémy nabízejí desítky funkcí, se podle něj vytrácí jednoduchost. Umělá inteligence by však mohla pomoci znovu nastolit rovnováhu. Mohla by podle něj být mostem mezi složitou technikou a přirozeným uživatelským zážitkem.
„Nejde o to, aby se člověk přizpůsoboval systému, ale aby systém rozuměl člověku,“ vysvětluje Missoni. To je možná ta největší změna, kterou chce do BMW přinést. Ne revoluce tvarem, ale celkovým přístupem.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek