Na Islandu, v zemi, kde počasí mění náladu rychleji než moře barvu, žije muž, který se stal legendou nejen mezi chovateli ovcí, ale i mezi milovníky aut. Jómundur Ólason, farmář z Borgarfjörðuru, dokázal se svou Škodou Octavií 1. generace najet jeden milion kilometrů. A přitom stále s původním motorem, převodovkou i spojkou.
Cesta, která nikdy nekončí
Před časem se Jómundur ozval místnímu prodejci značky Škoda. Chtěl vědět, co se stane, až jeho auto dosáhne hranice jednoho milionu najetých kilometrů. Prodejce si nebyl jistý, protože s podobným případem se ještě nesetkal. Společně pak sledovali, jak se počítadlo zastavilo na šesti devítkách. Víc čísel se na displej prostě nevejde.
Přečtěte si také:
Za volantem své Octavie strávil Jómundur víc než polovinu života. Každý den s ní jezdil z domova na ovčí farmu a při výletech poznal téměř všechny kouty ostrova. „Projížděl jsem celé Západní fjordy, a když už tam někdo zamíří, měl by vidět vodopád Dynjandi,“ vzpomíná s úsměvem.
Auto, které odolalo času i počasí
Octavii převzal po své ženě, která s ní jezdila už od roku 2003. „Byla to moje první Škoda. Měl jsem předtím několik aut, ale žádné nebylo tak spolehlivé a levné na provoz,“ říká farmář. Od roku 2007 pak vůz začal používat i při práci a postupně se z něj stal jeho nejvěrnější společník.
Island je pro auta tvrdým testem. Mrazivé zimy, štěrkové silnice a prudké deště prověří každý šroubek i spoj. Přesto Jómundur říká, že Octavia ho nikdy nenechala ve štychu. „Stačilo se o ni starat. Měnil jsem olej každých třicet tisíc kilometrů, hlídal brzdy i tlumiče a motor jsem nikdy zbytečně netrápil – nešel přes tři tisíce otáček,“ vysvětluje.
Jeho auto zvládalo všechno, jezdilo ve dešti, sněhu, blátě a tahalo i těžké náklady. Občas prý dokonce převáželo ovce. Přesto si vůz dodnes uchoval původní klíčové části. „Základem je respekt k technice. Když se něco začne chovat jinak, hned to řeším. Kdo drobnosti ignoruje, ten brzy řeší velké problémy,“ dodává s nadhledem.
Život po milionu
Když tachometr přestal počítat, farmář měl jasno, auto si nechá. Ne proto, že by neměl na nové, ale z úcty k tomu, co spolu prožili. „Všichni mi říkali, ať ji prodám, ale věděl jsem, že ten milion zvládne,“ vzpomíná.
Dnes už Jómundur jezdí novou Octavií, zůstal věrný stejné značce i modelu. Jeho starý vůz ale neskončil na vrakovišti. Místo toho se stal učební pomůckou pro studenty automobilového inženýrství v Reykjavíku. Tam teď budoucí mechanici zkoumají, jak se milionová Škoda drží i po takové zátěži.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek