Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do schránky začaly chodit příběhy o účtech, které šly do desetitisíců, přestože opravy provedeny nebyly, ale i o opravách, které se nakonec ukázaly jako zbytečné.
Z výpovědí řidičů se tedy rýsuje znepokojivý obraz. Autorizované servisy si podle zaslaných podnětů často účtují víc než menší autoservisy. „Ukázalo se, že autorizované servisy účtují vyšší částky zejména u aut zakoupených ve velkých autobazarech. Naopak u vozů koupených například ‚na ulici‘ bývá oprava levnější. To je nepřijatelné a jasně to ukazuje, že servisy cíleně nadhodnocují ceny podle původu vozu,“ říká předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý, který dále dodává, že autorizované servisy podle něj počítají s tím, že část nákladů může nést samotný autobazar, a proto se nebojí cenu opravy navýšit. Pro zákazníky, kteří auto splácí a potřebují ho co nejdříve zprovoznit, to často znamená, že nemají jinou možnost než na podmínky opravy přistoupit.
Přečtěte si také:
Příklady, které motoristé poslali, jsou až alarmující. „Dostali jsme například hlášení o tom, že zákazník zaplatil o 8000 Kč víc, než kolik mu předem odhadli. Servis navíc bez konzultace vyměnil několik součástek, které ještě sloužily. Jiní dostali odhady oprav, které se blížily i třetině ceny vozu,“ popisuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý. Další zaplatil za výměnu brzdových destiček víc než trojnásobek původní ceny, protože servis bez jeho vědomí přidal i kotouče. Objevily se i případy, kdy byla doporučena výměna celé převodovky, ačkoli nakonec stačilo vyměnit jedno ložisko. Rozdíl v ceně? 25 tisíc korun. Někteří zákazníci pak zjistili, že údajně nové díly byly ve skutečnosti jen vyčištěné nebo opravené původní díly.
Problém je v tom, že na rozdíl od cen samotných ojetých aut, které lze snadno porovnat na internetu, u oprav žádná taková srovnání neexistují. Běžný zákazník tak nemá možnost posoudit, zda částka opravy odpovídá skutečným nákladům, nebo zda jde o cenu neobvykle vyšší. To podle Veselého vytváří prostor pro netransparentní a často nefér praktiky.
Sdružení SOVA proto doporučuje několik kroků, které mohou řidičům ušetřit peníze i nervy: vždy si vyžádat předběžnou kalkulaci a trvat na tom, aby jakékoliv navýšení bylo srozumitelně vysvětleno. Nechat si vrátit vyměněné díly, požadovat podrobný rozpis prací na faktuře a nebát se konzultovat více servisů. Hodně napoví i zkušenosti ostatních – recenze a doporučení často odhalí, zda má opravna férový přístup.
„Je důležité, aby lidé věděli, že mají právo na transparentní a poctivé služby. Pokud budeme sbírat a zveřejňovat konkrétní případy, bude větší šance s tímto problémem něco udělat,“ uzavírá Veselý. Dodává, že prostor pro zásah mají i kontrolní orgány, protože mnohé praktiky mohou spadat do kategorie nekalého obchodního jednání.
Přečtěte si také:
Ačkoliv v tomto případě Sdružení SOVA upozorňuje na předražené opravy a zbytečné výměny dílů, nezávislý audit provedený v roce 2024 ukazuje, že kvalita servisních prací byla v loňském roce na velmi dobré úrovni. Průměrné hodnocení oprav dosáhlo úctyhodných 93 % a mnohé zakázky byly hodnoceny dokonce plným počtem bodů. To potvrdilo, že mnoho servisů (autorizovaných i neautorizovaných) odvádí práci podle pravidel.
Na druhou stranu však audit odhalil i případy, kdy technické nedostatky byly natolik závažné, že vůbec poprvé v historii auditu bylo dosaženo i výsledku pod 30 %. To dokládá, že i když většina oprav probíhá korektně, jednotlivé výjimky mohou spotřebitele nepříjemně překvapit.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned