barevna-auta

Podíl barevných aut se za 20 let propadl na polovinu. Češi sází na nudnou jistotu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: AURES Holdings - 19. 4. 2025


Červená, žlutá, zelená, modrá nebo oranžová jsou barvy, které zdobí tradiční velikonoční stůl. Silnice ale tak barevné nejsou ani o Velikonocích. Jak se ukazuje, pouze 20 % dnešních automobilů má jiné barvy než odstíny šedé, černé a bílé, přitom před dvaceti lety jich bylo 40 %.

Odborníci z AAA AUTO zjišťovali, jaké barvy v současnosti vedou na českém trhu s ojetými vozy, kde se letos zobchodovalo již přes 260 tisíc automobilů. Z dosavadních prodejních údajů mělo černobílou barvu 68 % aut. Přitom netradiční barvy jako hnědá, žlutá, oranžová nebo zelená se prodávají i o deset dní rychleji než nejprodávanější bílá nebo šedá.

„Na silnicích vidíme mnohem méně barevných vozů než na začátku 21. století. Každá barva, která není odstínem šedé, ztratila v posledních 20 letech na významu, což vedlo k zúžení barevného spektra moderních automobilů. Od roku 2004 ztratily barevné vozy polovinu svého podílu na trhu a v příštích dvaceti letech mohou být ještě vzácnější. Navzdory pestré paletě nabízené výrobci automobilů se dnes prodává mnohem méně jiných než černobílých vozů, často z obavy, že se později budou na sekundárním trhu hůře prodávat. Přitom z prodejních dat celého českého trhu vidíme, že netradičně barevné vozy se prodávají naopak rychleji. Vždy to ale jde i ruku v ruce s konkrétním modelem vozu,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Pozor na barvu auta. Může rozhodnout o tom, jak často bouráte

Podle údajů společnosti iSeeCars, která se specializuje na vyhledávání a výzkum automobilů, tvořily vozy v odstínech šedé v roce 2004 více než 60 % trhu a do roku 2024 jejich podíl vzroste na 80 %, přičemž podíl vozů v jiných než šedých odstínech se sníží o 50 %. Podíváme-li se na sekundární automobilový trh u nás, tak černobílé barvy tvořily 68 % z celkem prodaných 260 tisíc aut za letošní rok. Na další barvy tak zbývá jen 32 %. Ještě před pěti lety bylo barevných aut 35 %.

Podle údajů AAA AUTO se na celém sekundárním trhu nejčastěji prodávají ojetá auta v bílé, šedé nebo černé. U aut v černobílých barvách trvá prodej v průměru okolo 70 dní. Daleko rychleji se ale prodávají barevnější vozy. Prodej zeleného a modrého vozu trvá v průměru 67 dní, žlutého 66, červeného 65, oranžového 64, zlatého 62 a nejméně pak hnědého, béžového nebo zlatého. A jakou barvu mají Čechy nejoblíbenější Škodovky? Nejčastěji šedou – Octavia v 21,3 %, Superb 19,2 % a Kodiaq v 26,4 %. Jen Fabia je nejčastěji modrá (19,2 %).

Pořadí barev automobilů dle prodejů na sekundárním automobilovém trhu v ČR v roce 2025:

PořadíBarvaPodíl na prodejiPrům. doba prodeje
1.Bílá

22,8 %

69,1

2.Šedá

21,5 %

69,0

3.Černá

16,9 %

71,4

4.Modrá

12,9 %

67,0

5.Červená

8,6 %

64,7

6.Stříbrná

6,7 %

67,9

7.Hnědá

3,9 %

57,1

8.Zelená

2,3 %

67,2

9.Oranžová

1,7 %

63,7

10.Béžová

1,1 %

60,9


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru