Největší ztrátu hodnoty u ojetin zaznamenal Range Rover, naopak dobře drží hodnotu malé kompaktní vozy

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Carvago - Foto: Land Rover - 2. 10. 2023


Vždy platilo, že při usednutí do nového vozu a ujetí prvních pár kilometrů ztrácí vozidlo zpravidla 10 % své hodnoty. Toto letité pravidlo narušil až extrémní výpadek v dodávkách nových vozů během koronavirové pandemie v letech 2020 až 2022. Nová auta byla v některých případech levnější než totožná ve stavu zánovního vozu, neboť zánovní vůz byl dostupný hned a na nový se v některých případech čekalo i více než rok.

Automobilový trh se ale postupně vrací do původního stavu a proto Carvago porovnalo jednotlivé třídy aut a jejich schopnost držet, respektive ztrácet hodnotu.

Za Range Rover si zákazník připlatí. Téměř Dvakrát

Největší procentuální ztrátu napříč všemi analyzovanými vozy vykázal Range Rover, luxusní SUV nabízející bohatou výbavu a moderní techniku. Důvodem takového poklesu mohou být problematické motory, které při špatně nastaveném servisu vypoví svou službu už při relativně nízkém nájezdu. Na druhou stranu, čtyř až pětiletý kus s perfektní servisní historií nabízí lákavou příležitost získat luxusní ojetinu za zlomek původní ceny.

“Kupovat Range Rover bez jasné servisní historie a správným intervalem výměny oleje je obrovským hazardem a například naší kontrolou takový vůz neprojde,” říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozidel v Carvago. 

Čeští muži nejčastěji kupují ojetiny v s karoserií kombi a v šedé barvě. Značka ani model nepřekvapí

Malé tratí málo

Na druhém konci žebříčku najdeme pochopitelně levná kompaktní auta, která i díky dynamice trhu ojetin v posledních letech tratila v průměru kolem 5 % své hodnoty za rok. Za premianta v kategorii byla Toyota Aygo, která průměrně tratila méně než čtyři procenta své hodnoty ročně. Jako jeden z důvodů lze označit obecný ústup této kategorie se spalovacími motory v nabídce nových vozů.

Automobil Palivo Pohon Převodovka Rok Ztráta hodnoty
Luxusní SUV
Range Rover DIESEL 4×4 automatická 2019 54,71 %
Audi Q7 nafta 4×4 automatická 2019 35,93 %
BMW X5 nafta 4×4 automatická 2019 40,45 %
Luxusní sedan
BMW řady 7 nafta 4×4 automatická 2019 43,07 %
Mercedes-Benz třídy S nafta 4×4 automatická 2019 44,45 %
Audi A8 nafta 4×4 automatická 2019 44,16 %
Malé vozy
Hyundai i10 benzin 4×2 manuální 2019 19,63 %
Toyota Aygo benzin 4×2 manuální 2019 15,92 %
Mitsubishi Space Star benzin 4×2 manuální 2019 22,91 %
Kia Picanto benzin 4×2 manuální 2019 26,43 %
Kompaktní hatchback
Mercedes-Benz třídy A benzin 4×2 automatická 2019 29,73 %
Volkswagen Golf benzin 4×2 automatická 2019 24,52 %
BMW řady 1 benzin 4×2 automatická 2019 33,15 %
Audi A3 benzin 4×2 automatická 2019 26,47 %
Kombi
Škoda Superb nafta 4×4 automatická 2019 44,83 %
Volkswagen Passat nafta 4×4 automatická 2019 45,2 %
Volvo V90 nafta 4×4 automatická 2019 51,36 %
SUV
Škoda Kodiaq nafta 4×4 automatická 2019 25,98 %
Volvo XC60 nafta 4×4 automatická 2019 39,38 %
Volkswagen Tiguan Allspace nafta 4×4 automatická 2019 29,15 %
SEAT Tarraco nafta 4×4 automatická 2019 37,64 %

Ojetina tratí nejméně

Dynamika ztráty hodnoty je pochopitelně největší v prvním roce provozu, poté se ztráta hodnoty v čase zpomalí. “Čistě pragmatický přístup k nákupu vozu vede k nákupu tři až pět let starého auta, které má největší propad ceny za sebou,” říká Jakub Šulta, zakladatel online tržiště Carvago.

Ojetina tratí nejméně
Zdroj: Carvago

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru