prvni-jizda-subaru-xv

První jízda: Subaru XV na sněhu v terénu

Autor: Pavel Srp - 19. 1. 2018


Subaru před nedávnem uvedlo na český trh novou generaci Imprezy, v polovině ledna k tomu přidává také zvýšený a „outdoorově“ více se tvářící model XV. V rámci tiskové konference, která se konala v Motorlandu v Bělé pod Bezdězem, jsme se s ním poprvé svezli. A panovaly zcela subarácké podmínky. Sněžilo, a tak jsme mohli pohon všech kol i další schopnosti auta důkladně prověřit.

https://www.facebook.com/SUBARU.CZE/videos/10155886337493400/

Změn je opravdu hodně

I když to na první pohled nemusí být zcela zřejmé, jde o úplně novou generaci, která ale svými tvary na tu předchozí navazuje. Ovšem jen co se designu týče. Technicky jde o úplně jiné auto. A technikou se od sebe liší i s Imprezou, z níž vychází. To je oproti minulé generaci také rozdíl.

Jde po Impreze o druhý model, který využívá novou podvozkovou platformu Subaru Global Platform a i díky tomu se nová generace může chlubit o 90 % vyšší příčnou tuhostí karoserie v ohybu, torzní tuhost šasi se zlepšila o 70 %, o 70 % je lepší také tuhost zavěšení vpředu. Tuhost zadního pomocného rámu je lepší dokonce o 100 %. S tím souvisí mnohem lepší odezva řízení, ale také stabilita. Mezigeneračně se o procenta zmenšily také náklony karoserie, k čemuž přispělo i přepracování zadního stabilizátoru včetně jeho uložení.

Od Imprezy se ale liší XV na podvozku. Liší se nejen světlou výškou, kdy Impreza má 130 mm a XV až 220 mm, ale jiné jsou také některé díly náprav. Jiné jsou tlumiče a pružiny, ale i ramena. Neshodují se však ani těhlice, protože zatímco Impreza je určena spíše na silnici, s čímž souvisí co nejnižší neodpružená hmotnost, tak používá hliníkové, u XV se očekávají častější výlety mimo silnici, takže používá odolnější, ale těžší materiály. Myslím si, že na jízdě to na asfaltu ale nijak znát nebude, to jsme však včera nezkoušeli, protože jsme s auty jezdili právě v terénu.

https://www.instagram.com/p/BeGYbc1H4u4/

V terénu překvapilo

Subaru XV není off-road, je to crossover, který dostal lepší terénní schopnosti. V terénu, který pro nás pořadatelé vybrali, však ukázalo, že se nezalekne ani složitějších a náročnějších výjezdů nebo bočních úhlů či křížení náprav. Vše bylo navíc ztíženo podmínkami a počasím, protože na zemi ležela několikacentimetrová vrstva sněhu a v průběhu dopoledne ještě padal další. Díky vcelku vysoké světlé výšce jsou velmi dobré i nájezdové (vpředu: 18°, vzadu: 29°) a přechodové (1.6i: 21,6°, 2.0i: 21,9°) úhly.

Subaru si již léta ponechává symetrický pohon všech kol, ačkoliv již nejde o stále rozdělení točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50 – i když je to v případě potřeby možné stále – jde o rozložení hmotnosti a o fakt, že všechny poloosy jsou stejně dlouhé. Pohon všech kol v tomto případě zajišťuje elektrohydraulická lamelová spojka. (Nejen) Subaru XV je za běžných podmínek stálou čtyřkolkou, jejíž pohon je nastaven v poměru 60:40 ve prospěch přední nápravy, ale v případě potřeby je zajištěno již zmíněných 50:50. Subaru XV se i díky tomu a díky využití elektronického systému X-MODE umí rozjet i v případech, kdy má trakci pouze jedno z kol.

To si lze prohlédnout na konci níže přiloženého videa. V tom se můžeme podívat i na to, jak vypadala část testovací trati na polygonu, ale také na fungování systému EyeSight.  

Subaru si nás připravilo testovací trať nejen na polygonu, ale i v jeho okolí. Trať byla pod sněhem a zahrnovala prudké sjezdy a výjezdy, hluboký písek, ale také náklony či nerovnosti, které měly prověřit křížitelnost náprav. Impreza – asi i díky dobrým zimním pneumatikám – neměla s připravenou trasou problémy.

V prudkých sjezdech pomůže systém X-Mode, s nímž poprvé přišla aktuální generace Foresteru, jenž nabízí i asistent sjíždění z kopců. Upravuje funkci ABS tak, aby auto stále kontrolovaně a co nejpomaleji odvalovalo kola a dalo se řídit. Pokud by pouze řidič šlapal na brzdu, mohlo by se stát, že by se kola i přes přítomnost ABS zablokovala a auto jelo nekontrolovatelně dolů.

Pro výjezdy naopak používá vektorování točivého momentu, které neustále propočítává trakci jednotlivých kol a směřuje točivý moment přesně tam, kam je zrovna potřeba. 

https://www.facebook.com/SUBARU.CZE/videos/10155889164193400/

Překvapením bylo, že ačkoliv jsme s XV jezdili v terénu, kde nebyla nouze o různé sjezdy, výjezdy, hrboly či různé přejezdy, karoserie působila tuhým dojmem a nikde nic nepovrzávalo ani když bylo některé z kol ve vzduchu. Také podvozek byl tichý, neozývaly se od něj žádné rány. A potěšilo nás i to, že podvozek byl i v terénu i překvapivě pohodlný.

EyeSight a bezpečnost

U modelů Impreza i XV dbalo Subaru na jejich co největší bezpečnost. A to se povedlo, protože jde nejen o historicky vůbec nejlepší modely v crash testech japonské organizace JNCAP, ale úspěšné byly i v testech evropských, které provádí Euro NCAP. Může za to vyšší tuhost o desítky procent, ale také upravené výztuhy a nosníky. Díky všem těmto úpravám se v případě nárazu přenáší energie odpředu dozadu bez přerušení třemi různými cestami. Díky tomu se pak tato energie snadněji absorbuje. 

Nechybí ani systém EyeSight pro všechny verze bez výjimky. Ovšem i díky tomu je v nabídce výhradně bezestupňová převodovka Lineartronic. Prvním modelem, který s ním přišel, byl Outback. Jeho novou generaci pak dostaly modely Levorg, Forester a právě nová Impreza a XV.  EyeSight tvoří dvě stereokamery umístěné za čelním sklem, které neustále snímají prostředí před autem. Umějí v případě potřeby nouzově brzdit, komunikuje s nimi adaptivní tempomat, ale také aktivní systém hlídání jízdních pruhů. 

https://www.facebook.com/automaniacz/photos/a.503615053080979.1073741832.140613126047842/1453765571399251/?type=3

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

Závěr a cena

Subaru XV, stejně jako Impreza, potvrdilo, že jde o robustně postavené auto, s nímž se nemusíte bát sjet mimo silnici. Tam nám i na kluzkém, sněhem pokrytém povrchu dokázalo, že toho zvládne opravdu mnoho. Řidič se přitom prakticky ani nezapotí, protože díky elektronice se auto prakticky o vše postará auto samo. Projede toho opravdu hodně, stále je ale potřeba, aby za volantem seděl řidič, který u řízení bude přemýšlet a bude opatrný. O tom, jak se chová na silnici, se přesvědčíme za nějakou dobu v redakčním testu, protože to jsme tentokrát vyzkoušet nezvládli. 

Subaru XV se bude v České republice prodávat se stejnými dvěma motorizacemi jako Impreza, cena je ale vyšší o 30 000 Kč. Oba dva budou atmosférické čtyřválce, ten menší z nich nabídne objem 1,6 litru, ten větší je dvoulitr. České zastoupení Subaru stanovilo základní cenu na 590 000 Kč za verzi 1,6i Active. Nejen, že už i tato verze má automatickou převodovku a pohon všech kol, ale vlastně nabízí i nezbytnou výbavu. Z druhého spektra ceníku je verze 2,0i-S ve výbavě Sport za 820 000 Kč. Jak je u Subaru i dalších japonských automobilek zvykem, výbavy jsou jasně dané bez možnosti příplatků. Jediným příplatkem je tak 12 000 Kč za metalický lak karoserie. Kompletní ceník je ke stažení ZDE.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru