Každý nový modelový rok přináší do modelů Subaru spoustu více či méně výraznějších vylepšení. Modelový rok 2018 ale do Foresteru přinesl jedno opravdu zásadní, protože do auta se dostal systém EyeSight.

A my jsme si Subaru Forester modelového roku 2018 vzali před koncem loňského roku do testu. Vybrali jsme si verzi s benziovým atmosferickým motorem a bezestupňovou převodovkou. EyeSight je totiž spojen výhradně s Lineartronicem, pro manuální převodovky se nenabízí.

Subaru EyeSight

Pro modelový rok 2018 ale není nový pouze systém EyeSight, je toho více. Většina změn však s tímto bezpečnostním systémem souvisí. Na motorech, podvozku, ale ani na hnacím ústrojí se pro tentokrát změny neudály. Zajímavostí je ale například kamera umístěná v pravém vnějším zpětném zrcátku, která míří na pravé přední kolo. Podle Subaru je to místo, kam z auta řidič běžně nevidí a je potřeba to napravit.

test-2018-subaru-forester-20i-L-lineartronic

EyeSight označuje Subaru jako „řidičovy druhé oči“. A dává to smysl, protože jde o systém kamer, jež se neustále dívají před auto. Subaru totiž na rozdíl od ostatních značek nepoužívá radary, ale vše řeší právě jen kamerami. Dodává, že díky tomu je auto schopno reagovat na spoustu situací dříve, jinak a nebo lépe. Třeba i díky tomu, že rozpozná na autě před sebou rozsvícená brzdová světla a může na to reagovat rovnou, zatímco radar musí „čekat“ až na změnu vzdálenosti. Jenže i díky tomu se může častěji stát, že systém nebude schopen fungovat, o čemž vás jasně informuje. Kamery, stejně jako lidské oči, může z provozu vyřadit husté sněžení, silný déšť a nebo mlha.

Nejde ale jen o bezpečnostní systém, jde i o pomocníka. Umí číst dopravní značky, umí vás upozornit na kličkování v jízdním pruhu, ale samozřejmě umí také brzdit v případě, že řidič nereaguje na to, že se blíží k autu před sebou. Na rozdíl od Outbacku a Levorgu ale neumí ve Foresteru samočinně de/aktivovat dálkové světlomety.

Díky EyeSightu se do interiéru nastěhoval nový volant. Prostřednictvím tlačítek na jeho ramenech se dají ovládat nejen multimédia (levá strana), ale právě také jízdní funkce (pravá strana). Nově je tu adaptivní tempomat. Ten může být adaptivní (generálně po spuštění) a nebo „obyčejný“ bez dodržování vzdálenosti (po podržení tlačítka vzdálenosti se adaptivní funkce deaktivuje). Na pravém straně volantu je nově k dispozici také funkce pro udržování v jízdních pruzích a nechybí ani tlačítka [S] a [I] pro změnu jízdních režimů.

test-2018-subaru-forester-20i-L-lineartronic-eyesight

Jak jezdí?

Pod kapotou je dobře známý atmosferický dvoulitr se 110 kW/150 koňmi a a 198 Nm točivého momentu. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti převyšující 1,6 tuny to není nijak moc. Subaru Forester k tomu přidává skvěle fungující podvozek a (na poměry výšky auta) také poměrně nízké těžiště, koně se tak dají využít beze zbytku vlastně tu není žádná výkonová rezerva.

Za volantem vás to ale i tak bude bavit, a to i díky vcelku výrazným změnám, které již auto dostalo pro modelový rok 2017. Tehdy byl upraven nejen samotný podvozek, ale také řízení, stabilizátory a podobně. Pro ten letošní zůstalo vše při starém, to znamená, že Forester je velmi schopný na silnici. Dokáže projíždět zatáčky vysokými rychlostmi s doprovodem jistoty a pocitu bezpečí.

Ale co když přijde nepřekonatelné nutkání, kdy byste si rádi zašli na houby? A nebo se zajeli vykoupat do zatopeného lomu? Ani tady nemá Forester problém. Díky stálému pohonu všech kol a světlé výšce 220 mm se nemusíte bát sjet ze silnice. Forester toho zvládne totiž mnohem více, než je pouhopouhá polní cesta. (Nejen) na kluzkém povrchu vám pak pomůže (pro všechny modely s převodovkou Lineartronic sériově dodávaný) systém X-MODE. Jde o elektronického pomocníka, jenž upravuje nastavení auta tak, aby za všech okolností kola nabídla co nejlepší trakci. Po jeho aktivaci se při jízdě neustále mění a upravuje nastavení stabilizace, ABS, ale také odezvy na plynový pedál i přesun točivého momentu mezi nápravy. Pomůže i se sjezdem kopců, což oceníte zejména při velkém sklonu na mokré trávě nebo v bahně, protože kola se neustále točí, nezablokují se jako byste brzdili vy sami pedálem.

test-2018-subaru-forester-20i-L-lineartronic

Není všechno ale tak bezchybné. Naložil jsem auto dalšími dvěma pasažéry a jejich příručními zavazadly a vyrazili jsme na cestu po dálnici. Nejen, že ve vyšších rychlostech (kolem 130+ km/h) už motoru chybí pružnost, převodovka pak také do každého kopce znatelně zvyšuje otáčky. Navíc tady není ta „skoková“ funkce, kterou má Lineartronic v některých jiných modelech. Pokud nevíte o čem mluvím, pak je to funkce, kdy se při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu přepne bezestupňová převodovka na převodovku s virtuálními rychlostmi a mění pak při jízdě otáčky, jako by řadila. Spotřeba paliva se dá udržet mezi 8 a 9 l/100 km.

Závěr a cena

Subaru Forester je jedním z nejpraktičtějších SUV na trhu, protože to skvěle zvládá na silnici, ale i mimo ni. V nejnovějším modelovém roce navíc dostalo armádu aktivních i pasivních a bezpečnostních asistentů, v jejichž čele stojí kamerový systém EyeSight.

Pohled do ceníku prozradí možnost výběru z tří motorizací a stejného počtu výbav. Na výběr je také bezestupňový Lineartronic nebo manuální převodovka, s níž ale není možné spojit EyeSight. Cena startuje na rovných 700 tisících korun, testované provedení vychází na 990 000 Kč. Je to ale auto v nejvyšší výbavě, kterému nechybí prakticky nic, ani vyhřívané zadní sedačky, které jsou ve výbavě nově. Pokud vás ale netrápí rozpočet úplně nezbytně, popřemýšlejte o verzi XT, která je ve srovnatelné výbavě dražší o 100 tisíc Kč. Jízdní zážitek bude ale ještě mnohem lepší…

+
Jízdní vlastnosti na silnici i mimo ni Bezestupňová převodovka ubírá na dynamice
Skvěle nastavené pro klidnou jízdu Motor nemá výkonovou rezervu
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Forester
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců: 1 995 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 110 kW/150 koní při 6 200 ot./min
Točivý moment: 198 Nm při 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.8 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Převodovka: bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.4 / 6.2 / 7.0
Emise CO2: 162 g/km
Objem palivové nádrže: 60 litrů
Délka: 4 595 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 735 mm
Rozvor: 2 640 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 626 – 1 645 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 / 1 592 litrů
Ceník: ke stažení zde