Test Subaru Forester 2.0 XT (Lineartronic)

Autor: Pavel Srp - 26. 2. 2017


Subaru svoje modely vylepšuje neustále, nejde jen o drobnosti, ale často i o poměrně zásadní věci. A to nejen z hlediska designu, ale i funkčnosti a techniky. V případě Subaru Forester byla jedna z těch větších změn pro modelový rok 2016. Vyzkoušeli jsme v testu vrcholnou motorizaci 2.0 XT.

Pojďme se na auto podívat důkladněji. Už z dřívějších testů víme, že jde o velmi dobře namíchaný koktejl auta, které opravdu skvěle jezdí. A jaké přinesl modelový rok 2016 změny?

Změny pro modelový rok 2016

Ačkoliv základní tvary auta zůstaly beze změny, exteriér dostal spoustu nových detailů. Dalo by se to tak skoro brát jako facelift u jiných automobilek. Na ten by vlastně auto už po více než třech letech na trhu mělo nárok. Exteriér doplňuje nová maska chladiče, pro běžné verze je pozměněn přední nárazník (pro 2.0 XT a Sport nikoliv), ale také přední světla. Nový není pouze jejich tvar s LED denním svícením (dříve bylo žárovkami v nárazníku), ale to, že původní xenony bez čoček vystřídaly LEDky v čočce. Ty navíc fungují jako tlumená, ale i jako dálková světla a natáčí se do zatáček (v největším úhlu, který jsme u aut dosud viděli). Jiný je také design kol a přepracované jsou zadní LED svítilny.

Určitou drobnou proměnou prošla také kabina. Ta dostala nové lišty do palubní desky lakované do klavírové černi. Tvar změnilo také madlo dveří včetně panelu pro ovládání otevírání oken (obě přední okna jdou nyní automaticky, zadní je třeba po celou dobu stahování držet). Interiér dostal obšívání modrou nití či ve vyšších výbavách ozdobné rámečky kolem ovladačů klimatizace a topení. Změn je mnohem více, jsou to detaily, kterých si na první pohled nejspíše nevšimnete, ale jako celek dotváří z interiéru příjemný dojem.

Změny doznal také ceník. Ceny sice zůstaly, ale z ceníku vypadly verze 2.0D Sport a 2.0i Executive s manuální převodovkou, nově jsou tyto motorizace spojeny výhradě s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Nová je i metalíza Sepia Bronze.

Pohonné ústrojí: motor a převodovka

S pohonným ústrojím se nic významného nedělo. Subaru Forester 2.0 XT tak stále pohání skvělý čtyřválcový boxer s přeplňováním turbodmychadlem. Ze dvou litrů objemu poskytuje výkon 177 kW/240 koní a točivý moment 350 Nm.

Subaru má v nabídce zejména modely s pohonem všech čtyř kol, výjimkou je v aktuální nabídce pouze model BRZ, který nabízí pohon zadních kol. Forester 2.0 XT používá pohon všech kol „Active Torque Split“ s variabilním rozložením točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. O to se stará mezinápravová spojka, která funguje zcela automaticky a řidič ji nemůže nijak napovídat ani ovlivňovat. Pro jízdu v terénu je Forester mimo jiné vybaven také elektronickým systémem X-Mode, který auto pro podmínky jízdy mimo zpevněné komunikace přenastaví.

Forester 2.0 XT dokáže nabídnout velmi slušnou dynamiku. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlost 221 km/h. Dynamiku ale maskuje použitá převodovka. Ta, přestože je bezestupňová, umí sama přepnout na „virtuální rychlostní stupně“ (v případě, že plynový pedál sešlápete hodně), ale stále auto nepůsobí tak rychle, jaké vlastně opravdu je. Stačí se však při zrychlování podívat na ručičku rychloměru, která stoupá velmi ochotně a rázně (jak ukazuje video zrychlení 0-200 km/h). Novinkou je pro modelový rok 2016 i jiné naladění režimu „S#“ (Sport sharp), v němž převodovka „řadí“ ve vyšší otáčkách.

Jízda

Při razantním sešlápnutí plynového pedálu (na více než 60 %) se převodovka přepne do režimu „klasické převodovky“. Nevytočí tedy motor k červenému poli, kde by po celou dobu zrychlování zůstal a kvílel, jako to dělají jiné CVT převodovky, ona prostě a jednoduše mění otáčky jako by řadila. Na rozdíl od běžných „řadících“ převodovek tady nedochází k poklesu tlaku turbodmychadla, to tak může stále přeplňovat motor vzduchem bez přestávky. Přednastavených rychlostních stupňů má převodovka 6, pro režim „S#“ jich je dokonce 8.

Bezestupňová převodovka Lineartronic, jak ji Subaru pojmenovalo, je pro tento motor jedinou možnou. Manuální převodovku si nepořídíte. Ačkoliv je to jedna z těch opravdu nejlépe fungujících bezestupňových převodovek, v některých situacích bych přeci jen ocenil manuální převodovku. S ní bude auto – troufám si tvrdit – ještě o hodně hravější. Vysoký výkon, pohon všech kol, skvělý podvozek a výborně umístěné těžiště dokáží opravdu hodně.

Podvozky totiž Subaru opravdu umí. Forester je naladěn o poznání komfortněji než nižší a podvozkově geniální Levorg. Vyvážení mezi sportovním, tužším podvozkem a komfortním, měkčím podvozkem je zcela ideální. Komfortu při jízdě přidávají také vyšší pneumatiky (v tomto případě Nokian) s poměrně měkkými bočnicemi, na kterých se Forester v utaženějších zatáčkách trochu „houpe“. Na těchto pneumatikách Forester také často ve vlásenkách ukazoval svou hmotnost. Při testu na letních pneumatikách se nám toto nestávalo. I tak je ale Forester v zatáčkách rychlý tak moc, že by mu to některá mnohem nižší a sportovněji se tvářící auta mohla závidět.

Stejně jako u Levorgu, je i u Foresteru 2.0 XT o něco vyšší spotřeba paliva. Může za to již zmíněný výkonný motor, ale také pohon všech kol a automatická převodovka, které spolu dohromady dávají poměrně vysokou hmotnost téměř 1,7 tuny. Jezdit pod 9 l/100 km se nám povedlo jen mimo město při klidné, pomalé a ustálené jízdě. Kombinovaná spotřeba se nejčastěji pohybovala mezi 10 a 11 l/100 km.

Závěr

Subaru Forester 2.0 XT je naprosto ideální verzí pro tatínky od rodiny, kteří rádi řídí. Nabízí totiž poměrně prostorný interiér, navíc jde o pohodlné auto, které nemá problém prohnat po silnicích i auta tvářící se mnohem sportovněji. Subaru Forester 2.0 XT je auto, které má charakter, který se z dnešních aut vytrácí. Najdeme na něm samozřejmě i nějaké drobné nedostatky (kromě některých již zmíněných to může být také třeba nedostatečné boční vedení předních sedadel s ohledem na schopnosti auta projíždět zatáčky), ale pokud vás řízení opravdu baví, měli byste o tomhle autě minimálně zapřemýšlet.

Jenže další nedostatek může být pro některé potenciální kupce cena, která u verze 2.0 XT začíná na 939 000 Kč. Není to věru úplně málo, ale pokud se do ceníku ponoříte hlouběji, zjistíte, že za to dostanete také poměrně bohatou výbavu. Testované auto ve vrcholné výbavě Sport stojí ještě o 120 tisíc Kč více. Připlatit si můžete už tak maximálně jen za metalízu.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Jízdní vlastnosti na silnici i mimo ni,Bezestupňová převodovka maskuje dynamiku
Výkonný motor,Vyšší spotřeba paliva
Na první pohled nepatrné změny auto neustále vylepšují,Sedadla by mohla mít lepší boční vedení
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Forester XT
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,177 kW/240 koní v 5 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm ve 2 400 – 3 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.5 s
Maximální rychlost:,221 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.2 / 7.0 / 8.5
Délka:,4 595 mm
Šířka:,1 795 mm
Výška:,1 735 mm
Rozvor:,2 640 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 682 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1 592 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru