Výfuk je slovo, které se dnes přeceňuje. Stále více automobilek svým modelům dává falešné koncovky výfuku, ideálně do každého rohu zadního nárazníku jednu. A přitom nakonec opravdový výfuk ústí jen na jedné straně a směřuje k zemi. V zimě tak auto pouští páru úplně jinde, než kde má „výfuky“. Pojďme se podívat ale na výfuky aut, které jsou stále v pořádku.
1. Ferrari F40
Jedno z ikonických aut minulé doby. Ferrari F40 má trojici koncovek výfuku v centrální části zadního nárazníku. Zatímco ty dvě větší krajní ústí z každé z hlav vidlicového osmiválce, ta prostřední slouží ventilům turbodmychadla.
2. Honda Civic Type R
Podobně uspořádaný výfuk má i Honda Civic Type R, ta ho tak má ale z docela jiného důvodu, nemá vidlicový motor. Zmiňovali jsme se o tom v testu, kde jsme výfuk popisovali: „Trojice koncovek výfuku tu není jen tak na parádu. Důvodem je totiž fakt, že se inženýři chtěli vyhnout použití klapek ve výfuku. Prostřední koncovka má v nízkých otáčkách zvuk motoru zesilovat a v těch středních naopak eliminovat nepříjemné dunění. A jak? Má totiž v určitých otáčkách přisávat čerstvý vzduch, díky čemuž se mají snižovat rezonance a vibrace.“
3. Lexus LFA
Trojici koncovek výfuku má i japonský supersprt Lexus LFA. Tady to nemá nic společného ani s jedním z výše zmíněných aut. Tady to tak inženýři prostě potřebovali udělat a vypadá to skvěle. Do výfuku si tady totiž oddechuje motor V10 s objemem 4,8 litru a s výkonem 560 koní. Bylo to auto, které dostalo digitální přístrojový štít, nikoliv jako „luxusní“ prvek výbavy, ale protože to bylo potřeba. Motor se dokázal vytočit tak rychle, že to analogová ručička na otáčkoměru nestíhala.
4. McLaren Senna
V případě britského supersportu je to o něco složitější, protože mu v továrně dávají dva druhy výfuků. Pro některé trhy má výfukový systém jen se dvěma koncovkami, na jiných trzích má ale koncovky tři. A trojice koncovek výfuků umístěná vysoko nad nárazníkem mezi světly vypadá rozhodne stylověji. Koncovky jsou navíc vyrobeny z titanu a ze slitiny Inconel.
5. Pagani Huayra
Pagani rozhodně nedělá obyčejná auta a výjimkou tak není ani model Huayra. Tento atleticky tvarovaný supersport má koncovky umístěny podobně vysoko jako McLaren Senna, ale má čtveřici koncovek. Do výfuku, který vypadá tak trochu jako od kulometu, ústí i C-sloupky.
6. Mercedes-AMG GT R
Tohle auto má sice koncovky výfuku opět dole v nárazníku, ale rozhodně nejsou obyčejné. Mercedes-AMG GT R totiž mění průchod výfukových plynů v různých režimech. Zatímco při běžném jízdním režimu vyfukuje plyny motor v koncovém tlumiči s masivní koncovkou ve středu zadního nárazníku, ve sportovním (nebo Race) režimu klapky tento tlumič zavřou a výfukové plyny pošlou do výfuků v rozích difuzoru, kde nejsou tlumiče žádné.
7. Porsche 918 Spyder
Pokud byste hledali výfuk u Porsche 918 Spyder, možná byste měli ze začátku problém. Koncovky totiž ústí velmi vysoko, vlastně za hlavami cestujících. Důvod? Design? Nikoliv, i když to svoje kouzlo rozhodně má. Důvodem bylo něco docela jiného a jednoduššího. Takto je totiž výfuk krátký a lehký.
[poll id=“76″]
Existuje jich ještě mnohem více (namátkou Ford GT, McLaren MP4 12C, Dodge Viper, Lamborghini Veneno, ale také třeba Mercedes-AMG G 63)