Spousta řidičů ráda ušetří tzv. každou korunu. Pokud se navíc řidič cítí být dostatečně zručný, může se (občas) mylně domnívat, že si dokáže své auto podomácku opravit sám. Někdy tento přístup funguje, jindy zase ne. A technici ze sítě autoservisů ProfiAuto připravili seznam vybraných „vychytávek“, které museli ve svých servisech po domácích kutilech opravit.
Vypínač na palubní desce
Kombinované spínače jsou jedním z prvků v autě, které nelze jednoduše opravit. Tyto nenápadné součástky jsou totiž zodpovědné za řízení jednotlivých elektrických funkcí. V případě nefunkčnosti jedné části spínače je pak nutné vyměnit celou součástku. „Jednou nám do autoservisu přijelo auto, které mělo místo spínače obyčejný vypínač ze schodiště. Toto řešení nejen že nevypadá dobře, není praktické, ale co je nejdůležitější, je nebezpečné a navíc nezákonné,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto. Součástky, které do auta nepatří, pak mohou způsobit zranění. Auto navíc nemůže legálně projít přes STK.
Sycená voda místo chladicí kapaliny
Do jednoho z autoservisů sítě ProfiAuto přijel řidič, který použil místo chladicí kapaliny sycenou vodu, čímž ale poškodil vodní čerpadlo. Mechanici museli tuto závodu řešit rozebráním celého zařízení. Nápoje sycené oxidem uhličitým obsahují kyselinu fosforečnou a kyselinu citrónovou, takže někdy pracují jako odstraňovače vodního kamene, což ale u automobilů neplatí.
Chladicí kapalina může řidičům v mrazech pěkně zavařit, kontrolovali jste ji?
Dřevěná lišta podpírající okno
Nejčastější závadou oken je nefunkční stahování. Problémem této závady je, že ji nekontroluje palubní počítač ani žádná kontrolka. Pokud je mechanika stahování oken poškozena, jediné správné řešení je její výměna. V případě, že tato závada nastane na silnici, je řešením sundat obložení dveří, manuální vytlačení skla nahoru a jeho fixace. „Jeden náš zákazník přijel do autoservisu s jinou závadou, ale my jsme si všimli, že má také odstraněné obložení dveří a sklo měl podepřené dřevěnou lištou. Celý mechanismus měl tak propracovaný, že mu stahování oken fungovalo. Chvíli nám to trvalo, než jsme ho přesvědčili, aby i tuto závadu nechal opravit,“ říká Lukáš Czauderna.
Odříznutá brzdová hadice
Jednou z nejabsurdnějších úprav, se kterou se mechanici také setkali, byla odříznutá a stáhnutá brzdová hadice zadního kola. Taková úprava mohla způsobit nehodu a její autor by byl nejspíše poslán do vězení. Naštěstí mechanici tento problém ihned vyřešili.
Brzdový systém se skládá z řady utěsněných potrubí, ve kterých cirkuluje brzdová kapalina. Pokud řidič sešlápne pedál, tak v systému vytvoří tlak, který zatlačí na brzdové písty, čímž dojde k brzdění. Jakýkoliv neodborný zásah pak může narušit celý brzdový systém. I nepatrný únik kapaliny snižuje tlak v systému. Důsledkem je pak auto, které nedokáže účinně zabrzdit.
Kdy jste naposled měnili brzdovou kapalinu? Víte, že doporučený interval je každé 2 roky?
Kryt chladiče z lepenky
Zakrytí chladiče krytem z lepenky je nejen hloupost, ale jde také o velmi nebezpečný počin. Bohužel zvyk je železná košile a mnoho řidičů se ještě z dob minulých snaží chladič něčím zakrýt. Tím však narušují jeho funkčnost. „Každým rokem se setkáváme s několika řidiči, kteří používají lepenku jako kryt chladiče. Řidiči zapomínají na to, že automobily jsou v dnešní době konstruovány tak, aby se vyrovnaly jak s chladným, tak i s teplým počasím. Navíc po zakrytí chladiče se může přehřát motor, což vede k pálení těsnění pod hlavou motoru,“ uzavírá Czauderna.