Koncept CITROËN OLI (2022)

Citroën Oli je koncept praktického elektrického pick-upu. Přiváží spoustu netradičních řešení

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Citroën - 30. 9. 2022


Pro Citroën je předvídání budoucnosti cenově dostupné osobní mobility posedlostí. Úspěch modelu Ami je ukázkou schopnosti značky přinášet podněty, zpochybňovat status quo a vést k ambicióznímu koncepčnímu vozu, kterým je Citroën Oli.

Velmi inovativní model Ami ukázal, že se Citroën odvažuje dělat věci jinak, aby splnil svůj závazek zpřístupnit elektromobilitu všem. Tento společensky i obchodně úspěšný vůz zároveň podnítil kreativitu značky k vytvoření konceptu Citroën Oli, pozoruhodné a inovativní „laboratoře na kolech“, která jde proti současným trendům v automobilovém průmyslu, jež vedou k výrobě stále těžších, složitějších a dražších elektromobilů.

„Tento projekt jsme pojmenovali ‚Oli‘ jako poklonu Ami a také proto, že vystihuje podstatu tohoto vozu – je dalším důkazem toho, že pouze Citroën dokáže nečekaným, zodpovědným a přínosným způsobem VŠEM [all] nabídnout inteligentní elektrickou mobilitu,“ uvedl generální ředitel Citroënu Vincent Cobée.

Oli je vodítkem pro budoucnost značky Citroën: je odvážným mnohostranným manifestem plným inteligentních a realizovatelných nápadů zaměřených na snížení hmotnosti a složitosti s cílem maximalizovat efektivitu, všestrannost a dostupnost. To je hlavní směr: trend „více“ je nahrazen konstruktivním „dost“, což podle slovníkové definice znamená „dostatečné množství – tolik, kolik je nutné“.

Přečtěte si také:  BMW M začíná testovat čistě elektrická eMka. Slibuje, že rychlost a přesnost jim chybět nebude

Oli je plné realistických nápadů a mnohé z myšlenek a inovací v něm představených se promítnou i do budoucích rodinných elektromobilů značky Citroën.

Jestliže Citroën učinil s Ami krok vpřed ke změně mikromobility, Oli znamená vzrušující skok vpřed směrem k rodinné mobilitě zítřka. Zdaleka nejde o 2 500 kg těžký „palác na kolech“ plný displejů a přístrojů, ale je důkazem toho, že Citroën je schopen díky odpovídajícímu počtu funkčních prvků, vynalézavému použití odpovědných materiálů a udržitelnému výrobnímu procesu uspokojit potřebu mobility, která je bez emisí a zároveň levná, atraktivní a vhodná pro jakékoliv životní styly.

Vincent Cobée vysvětlil, proč Citroën představuje Oli právě dnes:

„Nacházíme se uprostřed tří společenských konfliktů – prvním je hodnota mobility a závislost na ní, druhým jsou ekonomická omezení a nejistota zdrojů a třetím je náš rostoucí pocit touhy po zodpovědné a optimistické budoucnosti. Spotřebitelé cítí, že éra hojnosti skončila, a rostoucí regulace i zvyšující se náklady mohou omezit jejich schopnost svobodně se pohybovat. Zároveň jsou díky rostoucímu povědomí o nutnosti urychlit změny k omezení globálního oteplování ekologicky uvědomělejší.

Typický rodinný automobil z poloviny 70. let vážil kolem 800 kg a byl 3,7 m dlouhý a 1,6 m široký. Dnešní auta narostla na více než 1 200 kg, jsou nejméně 4,3 m dlouhá a 1,8 m široká. Některá váží i více než 2 500 kg. K tomu do určité míry přispěly právní a bezpečnostní požadavky, ale pokud bude tento trend pokračovat a auta budou 95 % času stát na parkovišti a 80 % cest bude absolvováno s jedním cestujícím, nebude snadné vyřešit konflikt mezi potřebou chránit naši planetu a budoucím příslibem udržitelné elektrifikované mobility.

Citroën je přesvědčen, že elektrifikace by neměla znamenat vydírání a ekologické chování by nemělo být trestáno omezením naší mobility nebo tím, že se nám s auty bude žít méně příjemně. Musíme tento trend zvrátit tím, že budeme nabízet lehčí a levnější vozy a musíme najít vynalézavá řešení jejich modernizace a dalšího prodeje dalším zákazníkům. Jinak rodiny ztratí svobodu mobility, až se stanou jedinou dostupnou možností plně elektrické vozy. Citroën Oli je důkazem, že se s těmito novými omezeními dokážeme vypořádat a přinést spolehlivé a optimistické řešení.“

AMBICE

Pro Laurence Hansen, ředitelku produktové strategie Citroën, a Laurenta Barriu, šéfa marketingu a komunikace Citroën, je Oli ztělesněním poslání Citroënu zpřístupnit elektromobilitu co nejvíce lidem radostným, optimistickým a klidným způsobem.

Citroën věří, že nastal čas říci „dost“ nadbytkům a výdajům a místo toho se zaměřit na výrobu chytrých, lehčích, méně komplikovaných a skutečně cenově dostupných automobilů, které jsou současně vynalézavé a zábavné.

Výrazným krokem tímto směrem již byl svérázný a nekomplikovaný model Ami. Stejně tak elektrifikované i plně elektrické modely jako ë-C4 a nový ë-C4-X a lehké užitkové vozy jako ë-Berlingo a ë-SpaceTourer již umožňují zákazníkům Citroënu využívat výhod elektrifikované motorizace a hodnot značky, jako je komfort a silná osobnost.

Test elektromobilu Citroën ë-C4 (2021)

Citroën Oli odvážně odhaluje, jak značka hodlá čelit výzvám budoucí rodinné mobility tím, že přehodnotí každý detail, aby došlo ke snížení zdrojů a materiálů a bylo možné nabízet vozy za příznivou cenu, se snadným a uživatelsky přívětivým ovládáním, přiměřeným dojezdem a větší všestranností.

„Oli je pracovní platformou pro zkoumání důmyslných a realizovatelných nápadů pro budoucí výrobu,“ vysvětlila Laurence Hansen. „Všechny tyto nápady se možná neuplatní ve stejnou dobu a ne v takové fyzické podobě, jakou vidíte zde, ale tyto inovace a kreativita budou inspirací pro budoucí vozy Citroën.“

CÍL: NEJLEPŠÍ VÝSLEDEK Z HLEDISKA POSUZOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU

 

Základem inteligentní a víceúčelové koncepce vozu Citroën Oli je snaha reagovat na výzvu odpovědnosti a střízlivosti. Výslovně ukazuje, jak lze dosáhnout nejlepšího výkonu při posuzování životního cyklu (LCA) ve své třídě, a to od návrhu s optimálním a omezeným použitím lehkých a recyklovaných materiálů přes udržitelnost za účelem prodloužení doby používání a lepší recyklovatelnosti po skončení životnosti až po odpovědné výrobní procesy.

„Naším cílem bylo použít jen takové množství materiálu, kolik bylo skutečně nutné. Snažili jsme se proto umístit správné zdroje tam, kde byly potřeba, a omezit dopad jejich použití,“ uvedla Laurence Hansen.

Přečtěte si také:  Škoda Enyaq iV dostane aktualizaci software. I když toto auto umí aktualizace vzduchem, tato musí být postaru

Když se inteligentně sníží počet dílů a součástí, použijí se co nejlehčí a nejodpovědnější materiály a složitost se omezí na minimum a zároveň se zvýší univerzálnost a funkčnost, výsledný výrobek je mnohem efektivnější, cenově dostupnější, méně složitý a výrazně odvážný z hlediska designu a užitečnosti.

Citroën Oli je plný promyšlených detailů. Sedadla mají například velmi jednoduchou konstrukci, která využívá o 80 % méně dílů než tradiční sedadla. Jsou vyrobena z recyklovaných a recyklovatelných materiálů a chytrá síťovaná opěradla umožňuje pronikání více přirozeného světla do kabiny. Lze je také snadno vyztužit nebo přizpůsobit individuálním preferencím majitele. Je to výhodné pro všechny: sedadla jsou odpovědná a udržitelná, došlo ke snížení hmotnosti vozu a vedle zlepšení komfortu sezení se díky lepšímu rozptylu světla v kabině zvýšil i příjemný pocit posádky.

„V konečném důsledku je to spíše volba životního stylu než volba vozu. Můžete si vybrat, zda chcete platit za nejmodernější funkce a umělou inteligenci, které při jízdě využijete jen ve 2 % případů, nebo si můžete položit otázku, co je nejodpovědnější řešení a jaké jsou vaše skutečné potřeby v této oblasti,“ dodala Laurence Hansen. „Oli je způsob, jak říct: Dost! Chci sice něco inovativního, ale chci, aby to bylo jednoduché, cenově dostupné, zodpovědné a s dlouhou životností. Oli je tohle vše a navíc vám přinese obrovské potěšení do života!“

S NIŽŠÍ HMOTNOSTÍ, DÁLE, DÉLE

Citroën Oli dokazuje, že díky vyřešení problémů s dojezdem a účinností bateriových elektromobilů může elektromobil dojet dále, vydržet déle, být univerzálnější a mít nižší náklady na provoz.

„Je to začarovaný kruh: chcete-li zvýšit dojezd, potřebujete větší baterii. Podobně přidávání dalších technologií vyžaduje více energie, takže větší baterii. To vše zvyšuje hmotnost, složitost a náklady, a čím je vozidlo těžší, tím je méně efektivní,“ vysvětluje Laurence Hansen. „Oli ukazuje, čeho lze dosáhnout, když se zvolí zcela jiný přístup.“

Ačkoli Oli vypadá impozantně, není těžké ani objemné: díky cílové hmotnosti kolem 1 000 kg je mnohem lehčí než většina srovnatelných kompaktních SUV.

Jeho plně elektrické hnací ústrojí tak vyžaduje pouze baterii o výkonu 40 kWh pro cílový dojezd až 400 km. Při omezení maximální rychlosti na 110 km/h pro dosažení maximální účinnosti je zcela reálná spotřeba paliva 10 kWh/100 km. Nabíjení z 20 % na 80 % navíc trvá pouhých 23 minut.

Přečtěte si také:  Volkswagen představil modely ID.Buzz inspirované Star Wars. Jeden pro Temnou a druhý pro Světlou stranu síly

PARTNER NA CELÝ ŽIVOT

Citroën Oli byl navržen tak, aby měl co největší životnost a odolnost, takže může mít stejně jako dům více majitelů a delší aktivní životní cyklus. Spolu s ambiciózním cílem získat co nejlepší posouzení životního cyklu je jeho cílem usnadnit opravy, renovace, modernizace a přizpůsobení, aby mohl být předáván „jako nový“ dalším majitelům nebo aby mohl zůstat v rodině po několik generací.

Oli navíc přiměl Citroën k přehodnocení všech služeb a zkušeností, které značka nabízí svým zákazníkům v oblasti elektromobilů po celou dobu jejich partnerství se značkou, zejména s ohledem na rostoucí ceny a výzvy v oblasti mobility.

„Chápeme, že těžké a nadměrné vozidlo může být z ekonomického i ekologického hlediska spíše přítěží než potěšením. Vidíme, že spotřebitelé jsou stále citlivější na problémy se znečištěním a dopravními zácpami a snaží se být při výběru značek a vozů zodpovědní,“ objasňuje Laurent Barria. „Proto se Citroën nezaměřuje jen na výrobu spolehlivých vozidel, ale snažíme vytvářet trvalá partnerství s našimi zákazníky prostřednictvím inovativních služeb a zážitků, které jim umožní žít tak, jak chtějí.“

2022-koncept-CITROEN_OLI-1

Klíčem je rozšířit pohodu, kterou zákazníci Citroënu již ve svých vozech pociťují, na vše, co je na cestách se značkou doprovází. Proto Citroën brzy představí „Citroën Citizen Services®“, nový komplexní program služeb a zážitků inspirovaných Oli, jejichž cílem je posílit „zenový“ pocit majitelů elektromobilů Citroën, který zažijí ve chvíli, kdy tyto vozy přijmou do svého života jako součást rodiny.

DŮMYSLNOST

Hlavním heslem vývojových a designerských týmů Citroën, které musely z modelu Citroën Oli udělat mnohem víc než jen „auto“, byla důmyslnost. 

SKUTEČNÝ ŽIVOTNÍ PARTNER

Oli je skutečný životní partner, užitečný každodenní koncepční vůz, který pomáhá lidem žít naplno i v době, kdy nejsou na cestách. Je to útočiště před náporem nových technologií, samostatný člen rodiny, předmět, který lidem umožňuje hmatatelným způsobem obnovit spojení s přírodou a ekologií.

„Lidé stále častěji vnímají svou ekologickou stopu spíše než dům, ve kterém bydlí, nebo vůz, kterým jezdí, jako autentický a pozitivní projev toho, kým jsou a jak žijí,“ prohlásila Anne Laliron, ředitelka divize budoucích produktů a řešení mobility společnosti Citroën. „Jsme přesvědčeni, že Citroën Oli bude díky svému důmyslnému a živému způsobu, jak dělat věci jinak, ideálním partnerem, který jim zjednoduší a zpříjemní život a zároveň sníží náš dopad na zdroje planety.“

Přečtěte si také:  Elektrický off-road je tady. Volkswagen představil koncept terénního elektromobilu ID. XTREME

Citroën svými vozy nejednou inspiroval nový životní styl. Nová generace zákazníků je díky neortodoxnímu Ami v životě opět o něco kreativnější a optimistický duch Oli má potenciál vyvolat stejný efekt.

PARTNER PRO PLNĚ ELEKTRICKÝ ŽIVOTNÍ STYL

Oli může kromě funkce mobility s nulovými emisemi podporovat i plně elektrický životní styl.

Jako užitečné „elektrické zařízení“ se může přirozeně a harmonicky začlenit do elektrického ekosystému a vytvořit základní spojovací článek mezi domácími solárními panely (které mohou nárazově odesílat přebytečnou energii zpět do sítě), potřebami spotřebitele na cestách nebo doma (například v případě výpadku proudu) a elektrickou sítí.

Oli, vybavené inteligentní funkcí V2G („Vehicle to Grid“), dokáže nejen ukládat přebytečnou energii vyrobenou solárními panely domu pro další prodej dodavatelům energie, ale také pomáhá řešit problémy s napájením v období nejvyšší spotřeby nebo výpadku sítě.

Díky systému V2L („Vehicle to Load“) je Citroën Oli navíc důkazem toho, že vozidlo může sloužit jako domov mimo domov, ať už na dovolené u moře, nebo při víkendovém kempování v horách. S baterií o kapacitě 40 kWh a zásuvkou o výkonu 3,6 kW (což odpovídá domácí zásuvce 230 V 16 A) může Oli teoreticky napájet elektrický spotřebič o výkonu 3 000 W po dobu přibližně 12 hodin.

„Oceníte to, když se třeba vrátíte z koupaliště nebo když promoknete a potřebujete si vysušit vlasy,“ říká Anne Laliron. „K dispozici je elektřina pro fén a můžete připojit miniledničku nebo kávovar a vychutnat si studený nebo horký nápoj. Když se setmí, můžete si rozsvítit a zapojit gril a povečeřet. Citroën Oli je skutečným partnerem pro každodenní život i volný čas.“

Bez ohledu na to, jaké využití si pro Citroën Oli zvolíte, ať už na cestách, nebo doma, zůstává díky svým inteligentním funkcím praktický a snadno použitelný.

DESIGN VE SLUŽBÁCH FUNKČNOSTI

Citroën Oli působí díky svému neobvyklému postoji a siluetě jednoduše, vyzařuje z něj osobitost, produktivita a pozitivita, jeho rozměry jsou podobné rozměrům kompaktního SUV – délka je 420 cm, výška 165 cm a šířka 190 cm.

Vymyká se tradičním pravidlům a přizpůsobuje se jakékoliv potřebě: může sloužit jako rodinný vůz, městský průzkumník, společník pro dobrodružství nebo práci, ale může se také proměnit na doplněk rodinného domu, protože dokáže napájet každodenní spotřebiče, pomoci v případě výpadku proudu nebo posloužit jako plošina pro čištění domovních okapů.

Podle šéfdesignéra značky Citroën Pierra Leclercqa je vzorem čistoty a důmyslnosti určeným pro rodiny, které chtějí překročit stereotypy a nezáleží jim na společenském postavení spojeném s automobilem. „Citroën má tuto čistotu, kterou jiné značky nemají. Je mnohem těžší navrhnout něco čistého, jedinečného, než vytvořit něco velmi složitého. Vzpomeňte si na ikonické vozy, jako je nový Ami nebo 2CV: díky své praktičnosti mohou tyto tvary, které jsou okamžitě rozpoznatelné jako typický Citroën, žít déle.“

Tohle není veterán, to je moderní stavba Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette z karosárny Caselani

U modelu Oli byl estetický přístup záměrně nadsazen ve prospěch funkčnosti a všestrannosti. Stejně jako Ami se ani Oli nebojí ukázat svůj jednoduchý a intuitivní přístup. Vyniká hravým použitím barevných akcentů, zářivých materiálů na povrchu a živých vzorů, které podporují přizpůsobení.

„Nebojíme se vám ukázat, jak je vůz sestaven, abyste viděli rámy, šrouby a panty. Snaha o čistotu nám umožňuje navrhovat jinak, zpochybňovat vše,“ vysvětlil Pierre Leclercq. „V případě Oli jsme zvolili méně automobilový přístup a právě touto čistotou a vynalézavostí se bude inspirovat náš designový jazyk v nadcházejících letech.“

Pierre Leclercq předtím, než se začal věnovat návrhům automobilů, vystudoval průmyslový design, což vysvětluje jeho dnešní směřování: „V průmyslovém designu vám stále dokola říkají: Neříkejte mi, že je to krásné, musí to být funkční. Když jsme se pustili do projektu Citroën Oli, dbali jsme na to, aby se forma přizpůsobila funkci, stejně jako je tomu u domácích spotřebičů nebo užitkových vozů. Vnější vzhled vozu vychází z architektury jeho interiéru. To je nesmírně důležité: nemůžete vytvořit atraktivní exteriér, aniž byste věděli, jaký zážitek chcete poskytovat uvnitř.“

Přečtěte si také:  Škoda Enyaq RS iV se představuje i v praktičtějším balení. Technika se od Coupé neliší

Tým promýšlel jednotlivé prvky Oli z hlediska snahy po víceúčelovosti, snížení hmotnosti a složitosti, optimalizace počtu dílů a zodpovědného využívání recyklovaných nebo recyklovatelných materiálů, kdekoli je to možné.

Pierre Sabas, vedoucí oddělení vyspělého designu a koncepčních vozů Citroënu, uvedl: „Stanovili jsme si ambiciózní cíle a stal se z toho ‚design by proces‘. Místo toho, abychom si představili nějaký tvar a hledali způsob, jak ho vyrobit, bylo vždy nutné vycházet z požadované funkčnosti, pak vše zjednodušit a najít inteligentní a zodpovědné materiály, které sníží hmotnost a náklady.“

VŠESTRANNÁ PLATFORMA

Ačkoli kapota, zavazadlový prostor a střecha tradičního automobilu mohou vypadat, že by se daly použít například jako plošina pro prořezávání stromů, ve skutečnosti jsou jen zřídkakdy dostatečně pevné, aby se na ně dalo stoupnout. To není případ Citroënu Oli. Plochá kapota, střecha a zavazadlový prostor byly kromě toho, že určují jedinečnou siluetu vozidla, zvoleny tak, aby splňovaly cíle nízké hmotnosti, vysoké pevnosti a maximální odolnosti.

Byly vyrobeny ve spolupráci s partnerskou společností BASF z recyklované vlnité lepenky, která tvoří voštinovou sendvičovou strukturu mezi panely vyztuženými skelnými vlákny. Jsou potaženy polyuretanovou pryskyřicí Elastoflex pokrytou ochrannou vrstvou odolného strukturovaného laku Elastocoat, který se často používá na parkovištích nebo nakládacích rampách, a jsou natřeny inovativní vodou ředitelnou barvou R-M Agilis od společnosti BASF.

Tyto panely jsou tak tuhé a pevné, že na nich může stát i dospělý člověk, přestože jsou o 50 % lehčí než jejich ocelové ekvivalenty. Jejich všestrannost a odolnost otevírá majitelům možnosti, jak vůz využít pro práci i zábavu.

Bez ohledu na použití střechy, od jejího použití jako žebříku až po plošinu pro montáž stanu, tato praktičnost s sebou nenese vyšší hmotnost nebo náklady na exotické materiály. Je těžké uvěřit, že šestikilogramové panely unesou váhu dospělého člověka, a zároveň dobře vypadají a mají dlouhou životnost, ale je tomu tak.

Všestrannost při převážení nákladu není rovněž nijak omezena, protože lišty na obou stranách střešního panelu umožňují připevnění příslušenství, jako je nosič jízdních kol nebo střešní box pro rodinnou dovolenou, zatímco pod panelem kapoty se nacházejí dokonale uspořádané úložné prostory včetně přihrádek na nabíjecí kabely a osobní věci nebo lékárničku.

KDYŽ SE HORIZONTÁLA STŘETÁVÁ S VERTIKÁLOU

Snaha o vytvoření plochých ploch s ohledem na cíle v oblasti zdrojů a materiálů umožnila týmu experimentovat s kontrastem mezi vertikálními a horizontálními designovými prvky, například v detailech skla a osvětlení.

Přečtěte si také:  Škoda Yeti nevznikla jen jako pětidveřové SUV, ale i jako pick-up a další verze

„Všechny klíčové designové prvky Oli jsou dokonale horizontální nebo vertikální, s čímž jsme chtěli experimentovat,“ prozradil Pierre Leclercq. „Klasický přístup by znamenal dynamické linky, takže by si málokterý výrobce troufl na to, co jsme udělali my. Snažíme se v jazyce tvarů hledat poctivost a efektivitu.“

Čelní sklo je svislé, protože tak lze dosáhnout co nejmenší vzdálenosti mezi horní a dolní částí, a tedy použít co nejmenší množství skla. Kromě snížení hmotnosti a složitosti je menší čelní sklo levnější na výrobu nebo výměnu a snižuje se vystavení posádky slunečním paprskům, a tedy i potřeba klimatizace. Spotřeba baterie se tak sníží o 17 %.

„Můžete namítnout, že svislé čelní sklo je méně aerodynamické, ale neočekáváme, že by majitel tohoto typu vozu jezdil příliš vysokou rychlostí. Citroën Oli jsme navrhli pro městské a příměstské oblasti, kde lidé jezdí pomaleji a dbají na ekologické a bezpečnostní aspekty každodenní mobility. Proto je jeho maximální rychlost omezena na 110 km/h,“ prohlásil Pierre Sabas.

Pro lepší výkonnost je však Oli vybaven experimentálním systémem „Aero Duct“ mezi přední částí kapoty a horním plochým panelem, který vhání vzduch směrem k čelnímu sklu a vytváří efekt clony pro plynulé proudění vzduchu nad střechou.

Výrazný rám čelního skla je pokryt „infračervenou“ fólií, což je nová zářivá barva, kterou Citroën používá v souvislosti s novou identitou značky.

Kontrast mezi horizontálou a vertikálou je nápadný v důmyslném designu bočních panelů a oken. Po vzoru Ami jsou přední dveře na obou stranách stejné, i když jsou namontovány odlišně. Jsou lehčí, ale pevné a mnohem jednodušší na výrobu a montáž.

Snížením složitosti a zjednodušením konstrukce se ušetřilo 20 % hmotnosti na jedny dveře v porovnání se standardním rodinným hatchbackem. Díky polovičnímu počtu komponentů a odstranění reproduktoru, odhlučňovacího materiálu a elektrických kabelů se ušetřilo přibližně 7 kg na dveře.

Vnější dveřní panel je jednodušší na montáž a byl navržen tak, aby maximalizoval úložný prostor uvnitř. Jemné zakřivení kopíruje boky vozidla až k horní části bočního okna.

Spodní část velkých horizontálních oken je mírně skloněna směrem k zemi, aby se snížil vliv slunečních paprsků, a stejně jako u Ami umožňuje jejich snadno ovladatelný systém pantografového otevírání přirozené větrání.

Přečtěte si také:  Ford Ranger už je možné objednávat. Startuje pod milionem bez daně

Zadní dveře se závěsy vzadu jsou užší, mají svislá skleněná okna, která cestujícím poskytují více světla a lepší výhled. Rozdílný tvar předních a zadních dveří umožnil také přidání pasivního přívodu vzduchu, který zajišťuje větrání pro cestující na zadních sedadlech.

Po otevření dveří je přístup do prostorné kabiny široký, bez překážek a omezení – ideální, když řidič potřebuje, aby celá rodina rychle nastoupila.

Přední a zadní světelné moduly jsou opět nekomplikované, ale velmi výrazné, i ony si pohrávají s kontrastem dvou horizontálních linií a vertikální části. Tento designový prvek se stane charakteristickým světelným podpisem budoucích sériových vozů Citroën.

VYNALÉZAVÝ JAKO PICK-UP

Namísto obvyklého kufru nebo hatchbacku nabízí Oli nečekané řešení inspirované jeho určením jako hyperužitečného předmětu.

„Když mluvíte o praktičnosti a všestrannosti, zejména u kompaktního vozu, který má být mimořádně zodpovědný a efektivní, musíte přemýšlet jinak. Mnoho lidí zjistí, že jejich malé SUV není praktičtější než kompaktní hatchback. Neobvyklý design vozu Citroën Oli s kufrem umístěným pod karoserií ztělesňuje naši touhu přimět lidi přemýšlet a vzít si to nejlepší z různých světů,“ vysvětlil Pierre Leclercq.

Citroën Oli je navržen jako každodenní uživatelsky přívětivý společník do všech situací: ať už jde o přepravu rozloženého nábytku v podobě stavebnice, naložení paddleboardu nebo střešního stanu na víkend na pobřeží, vše lze do karoserie a modulárního zavazadlového prostoru naložit jako do pick-upu.

Samostatné opěrky hlavy zadních sedadel se zasouvají do střechy a sklo zadního okna se otevírá směrem nahoru, takže odnímatelná ložná plocha o šířce 994 mm se okamžitě zvětší z 679 mm na 1050 mm.

Oli nabízí velkou všestrannost a snadné nakládání. Zadní dveře se sklopí a po vyjmutí ložné plochy vznikne mezi podlahou vozidla a zadním oknem výška až 582 mm. Po nasazení panelu se hned pod ním otevře užitečný a zabezpečený zavazadlový prostor o výšce 330 mm. Lehký a plochý odnímatelný panel ložné plochy je vyroben ze stejné struktury recyklované lepenky jako kapota a střešní panely.

Na dobře promyšlené lišty na obou stranách podlahy mohou uživatelé připevnit háčky nebo příslušenství a na bočních stěnách jsou umístěny další úložné boxy pro bezpečné uložení věcí mimo dohled zvědavců.

Přečtěte si také:  Volkswagen poprvé ukázal druhou generaci modelu Phaeton. Projekt byl zastaven těsně před zahájením sériové výroby

Elegantně řešené zadní dveře se skládají ze dvou částí: spodní ocelový panel se zapuštěným středovým výklenkem pro registrační značku, který je zakončen černou prolamovanou částí s novým podpisem značky: „Nothing Moves Us Like Citroën“.

PŘEPRACOVANÉ HISTORICKÉ LOGO

Nejen že ze zadních dveří čiší na zákazníky nenásilně příslib něčeho nového, ale Oli se opírá i o dědictví inovativního inženýrství značky Citroënu a představuje zde novou hrdou identitu Citroënu.

Jazyk tvarů konceptu Oli staví proti sobě horizontální s vertikálním a zaoblené s plochým, aby naznačil funkčnost, technickou způsobilost a inteligentní průmyslový design. Nové „plovoucí“ logo je touto koncepcí inspirováno. Výrazné dvojité šípy, umístěné směle vodorovně přes znak, aby evokovaly inženýrskou a technickou efektivitu, kontrastují s jemností okolního svislého oválu a naznačují trvalý závazek Citroënu k zajištění pohody svých zákazníků.

Nový znak evokuje původní logo společnosti vytvořené v roce 1919 a jemně jej přetváří pro budoucí vozy Citroën. Tato identita se postupně objeví na budoucích modelech i ve všech distribučních sítích.

KOLA SE STÁLE TOČÍ

Existuje-li oblast, která je považována za pro zákazníky nákladnou a škodlivou pro životní prostředí a v níž mohou inovace zlepšit životnost, odolnost a náklady, jsou to kola a pneumatiky.

„Citroën je známý svým programem Citroën Advanced Comfort, který se zaměřuje na komfort, a kola a pneumatiky hrají důležitou roli v pohodě cestujících,“ prohlásil Pierre Sabas. „Vzhledem k tlaku na snížení dopadu pneumatik na životní prostředí a rostoucím nákladům na výměnu a opravu poškozených kol jsme se rozhodli vyzkoušet odolnější varianty při zachování kvality jízdního komfortu, který se od vozu Citroën očekává.“

2022-koncept-CITROEN_OLI-2

Citroën Oli je vybaven novým prototypem kola kombinujícím 20palcový hybridní ráfek s koncepční, odolnou a inteligentní pneumatikou vyvinutou společně se společností Goodyear.

Výroba hliníkových ráfků je drahá a energeticky náročná a ocelová kola jsou těžká, proto bylo rozhodnuto obojí přehodnotit. Hybridní kola Oli jsou o 15 % lehčí než jejich ocelové ekvivalenty, což přispívá ke snížení celkové hmotnosti vozu o 6 kg. Znamenají také výhody z hlediska designu.

„Tradiční ocelová kola nejsou ani krásná, ani aerodynamická, pokud je nezakryjete plným krytem. Na našem prototypu je hliníkový ráfek přinýtován k ocelovému středu, který působí robustně a moderně. Tím se snižuje celková hmotnost i náklady. Pro zlepšení proudění vzduchu kolem kola a pro preciznější a grafičtější vzhled, je přidán obvodový kryt,“ dodal Pierre Sabas.

Citroën navázal spolupráci se společností Goodyear na použití koncepční pneumatiky Eagle GO, která kombinuje odolnost, dlouhou životnost a inteligentní technologii pro sledování stavu pneumatik.

Přečtěte si také:  Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 (2022)

Pryžová směs běhounu se skládá téměř výhradně z obnovitelných nebo recyklovaných materiálů, včetně slunečnicového oleje, oxidu křemičitého z popela z rýžových slupek a borovicové pryskyřice a přírodního kaučuku, které nahrazují syntetické oleje na bázi ropy.

Další dobrou zprávou je, že společnost Goodyear si pro svou koncepční pneumatiku Eagle GO stanovila ambiciózní cíl ujetí 500 000 km, a to díky odolné, opakovaně použitelné kostře a 11mm tloušťce běhounu, kterou lze během životnosti pneumatiky dvakrát obnovit. Pneumatika je také vybavena technologií Goodyear SightLine, která pomocí senzoru nepřetržitě monitoruje různé parametry stavu pneumatiky po celou dobu její životnosti.

„Se značkou Goodyear spolupracujeme již potřetí. Kombinace našeho nového hybridního ráfku s inovativní pneumatikou Eagle GO nastavuje vysokou laťku udržitelných, inteligentních řešení s nízkými nároky na údržbu a zároveň zajišťuje, aby byl komfort a pohoda cestujících vždy prioritou,“ vysvětlil Pierre Leclercq.

VŠESTRANNÁ OCHRANA

Citroën Oli chrání a zároveň je chráněn, a to díky vnějším dílům, které jsou z odolného plastu a stejnou jednoduchost lze nalézt v podobě menšího počtu dílů, použití zodpovědných materiálů a nižší hmotnosti.

Pro dosažení charakteristického designu Citroënu pomohla společnost Plastic Omnium k přístupu založenému na použití jediného materiálu, který usnadňuje recyklaci, s pevnou, ale lehkou boční ochranou a 100% recyklovatelnými nárazníky vyrobenými z polypropylenu obsahujícího 50 % recyklovaných materiálů. Každý podběh kola je zakončen identickým masivním vodorovným chráničem z recyklovaného plastu, který kopíruje motiv použitý pro okna a světelné moduly.

Stejně jako u Ami jsou střední části nárazníku vpředu i vzadu shodné. Pod nimi se nacházejí trojúhelníkové „infračervené“ úchyty, které slouží jako pevné háky pro tažení jiného vozidla.

Dokonce i bílý vodou ředitelný lak BASF R-M Agilis je ekologicky účinný, s nejnižším možným obsahem těkavých organických látek (méně než 250 g/l).

VNITŘNÍ PROSTOR: HRA S HRANICEMI

Návrháři interiérů jsou často v pokušení přidávat stále větší displeje, vyšší loketní opěrky, širší panely, pohodlnější sedadla atd. To však znamená více materiálů, vyšší hmotnost a vyšší náklady.

„Rozhodli jsme se vytvořit co nejvíce prostoru a světla s co nejmenší infrastrukturou, ale také maximálně využít udržitelné materiály,“ uvedl Pierre Leclercq. „Není to tak snadné, jak by se mohlo zdát, protože potřebujete, aby kabina byla pohodlná, bezpečná a pevná, a zákazníci chtějí v autě mít některé specifické technologické prvky. Inspirovali jsme se jinými formami prostorově úsporného designu, kde méně znamená více, jako jsou chytré telefony nebo hi-fi systémy. Kolik tlačítek, ovladačů nebo displejů opravdu potřebujete?“

Přístrojová deska

Namísto plné palubní desky s mnoha skrytými displeji a počítači má Oli jedinou lištu ve tvaru tubusu, která se táhne po celé šířce vozu, na jedné straně je zabudovaný sloupek řízení a volant a uprostřed je podstavec pro chytrý telefon a pět tlačítek klimatizace.

To znamená, že palubní deska vozu Oli má pouze 34 dílů, zatímco palubní deska a středová konzola srovnatelného kompaktního rodinného sedanu jich má obvykle kolem 75.

Tubus je opatřen elektrifikovanou kolejničkou s posuvnými USB zásuvkami pro připojení příslušenství. Je to skvělý způsob pro napájení spotřebičů nebo zapojení kávovaru při čekání na děti u školy!

Dva větrací otvory, jeden před řidičem a druhý před spolujezdcem, jsou spojeny s ne příliš objemným systémem přímého větrání, což zvyšuje účinnost a snižuje hmotnost.

Na horní části palubní desky se nachází „pohovka“ vyrobená z Elastollanu® (BASF), jasně oranžová odkládací polička z recyklovatelného termoplastického polyuretanu (TPU) vytištěného 3D tiskem s pružnými „houbičkami“ pro umístění předmětů, jako jsou kelímky na kávu nebo plechovky od nápojů.

Plug’n Play

V Oli je veškerý potřebný infotainment a komunikace dostupný prostřednictvím chytrého telefonu, který se připojuje ve speciálním místě uprostřed palubní desky.

Po připojení telefonu se informace a aplikace promítají na Smartband, širokou vodorovnou lištu ve spodní části čelního skla, spolu s důležitými údaji o vozidle, jako je rychlost a úroveň nabití.

„Vzhledem k tomu, že chytrý telefon má větší technologický potenciál a možnosti aktualizace než řada vozů, rozhodli jsme se k infotainmentu přistoupit jinak,“ dodal Pierre Sabas. „Telefon nosíme stále u sebe a používáme aplikace pro navigaci a zábavu, což jsme viděli jako příležitost, jak ušetřit náklady, duplicitu a hmotnost integrovaných systémů. Stačí připojit vlastní zařízení.“

Stejný přístup se použil i u audiosystému ve vozidle. Každý konec tubusu je dutý, aby do něj bylo možné připojit válcové reproduktory Bluetooth pro kvalitní zvuk a poslech vlastní hudby během cesty. Eliminací obvyklého audiosystému se podařilo ušetřit 250 g hmotnosti.

Odnímatelné reproduktory vám umožní poslouchat hudbu, ať už zaparkujete kdekoli. Pomocí háčků na kolejnicích zavazadlového prostoru je můžete zavěsit na vnější stranu vozu a přehrát si svůj nejnovější seznam skladeb ve vynikající kvalitě zvuku během večeře pod širým nebem nebo při večírku na pláži.

Zábavné a intuitivní ovládání

Po prozkoumání několika řešení pro ovládání rozhraní člověk-stroj přišel tým s neotřelým nápadem použít joystick z gamepadu a namontovat ho na elegantní volant Citroën Oli.

„Joystick funguje opravdu dobře. Velmi snadno se ovládá, je to skvělý příklad přenosu neautomobilového řešení do vozu,“ uvedl Pierre Sabas.

Přečtěte si také:  Moderní SuperVan se představil. Ford Pro Electric SuperVan má 2000 elektrických koní

Na sloupku řízení je otočná páčka pro volbu rychlostních stupňů, která obsahuje tlačítko Stop & Start, a menší otočné páčky pro ovládání světel a směrovek.

Velká úspora místa

Namísto rozměrných sedadel, která cloní světlu a zabírají veškerý prostor v kabině, jsou přední sedadla Oli prostorově úsporná a vyžadují téměř o 80 % méně dílů než sedadla ve srovnatelném SUV (pouze 8 místo 37).

Zářivě oranžová přední sedadla tvoří pevný trubkový rám, na který je namontován pohodlný polštář potažený 100% recyklovanou a 100% recyklovatelnou polyesterovou tkaninou.

Inovativní opěradla ze síťoviny, inspirovaná kancelářským nábytkem a vyrobená 3D tiskem, mají zabudovanou opěrku hlavy a jsou dokonale přizpůsobena ergonomickým požadavkům. Jsou tenká, velmi pohodlná a pevná a dokonale splňují očekávání.

Sedadla, na jejichž konstrukci se podílela společnost BASF, jsou vyrobena ze 100% recyklovatelného lehkého termoplastického polyuretanu (TPU), jsou potažena oranžovou vrstvou pro příjemný vzhled a pocit. Síťovaná opěradla přispívají k pocitu prostoru a světla ve voze, což zásadním způsobem přispívá k pohodlí a pohodě cestujících.

2022-koncept-CITROEN_OLI-3

Cestující na zadních sedadlech mohou využít trubkový rám opěradla k upevnění příslušenství: například malého tabletu napájeného přes USB zásuvku, držáku na kelímky, háčků na zavěšení tašky, síťky na odkládání časopisů nebo malého tácu pro děti, aby si mohly na cestách vychutnat svačinu…

V souladu se snahou Citroënu o zajištění pohodlí cestujících jsou přední sedadla připevněna k podlaze pružnými recyklovatelnými izolačními kroužky z TPU, které tlumí nerovnosti vozovky a vibrace, jako připomínka slavných „progresivních hydraulických dorazů“ značky.

„Struktura předních sedadel dává dokonalý smysl,“ vysvětlil Pierre Sabas. „Lze je snadno demontovat, vyjmout a recyklovat, například pokud chcete změnit barvu. Nic není zakryté, neexistují žádné skryté konstrukce. Jsou tak jednoduchá, jak vypadají, a dokonale ilustrují funkčnost a čistotu každého designového prvku.“

Stejně pohodlná jsou i samostatná zadní sedadla, která jsou vyrobena z podobných materiálů a jejichž opěradla se sklápějí do roviny a zvětšují tak podlahu zadního nákladového prostoru. Kruhové opěrky hlavy z TPU namontované ve střeše se vznášejí nad každým opěradlem a v případě potřeby se sklápějí do střechy.

Na obou stranách vozu je pod zadními sedadly nenápadný úložný prostor pro lékárničku přístupný po otevření zadních dveří.

Přečtěte si také:  Volkswagen představil modely ID.Buzz inspirované Star Wars. Jeden pro Temnou a druhý pro Světlou stranu síly

V prostoru mezi zadními sedadly se nachází odkládací podložka. Stejně jako v případě „pohovky“ je i tento oranžový díl vyrobený 3D tiskem z měkkého a recyklovatelného TPU vybaven pružnými „houbičkami“, které udrží předměty na místě. Kromě toho lze všechny vnitřní díly z TPU od společnosti BASF recyklovat společně, což je v kontextu posuzování životního cyklu další krok směrem k udržitelnému designu z jednoho materiálu.

Místo těžkých vnitřních dveřních výplní s přepínači, loketními opěrkami, reproduktory a motorky ovládání oken maximalizují zjednodušené panely Oli úložný prostor a zároveň poskytují infrastrukturu pro pohodlí a snadné otevírání a zavírání.

Ve dveřních panelech je umístěna velká úložná síťka a oranžová područka potažená 100% recyklovanou a recyklovatelnou polyesterovou tkaninou v podobě pěnového tubusu připevněného přímo k panelu. Přední dveře se snadno otevírají pomocí recyklovatelného kloubového madla zasunutého do panelu a připojeného přímo k mechanismu. Šrouby a upevňovací prvky použité ve dveřích a sedadlech jsou vzájemně zaměnitelné, takže je vše opět o něco méně složité.

Kvalita pod nohama

Místo obtížně čistitelných koberečků je Citroën Oli vybaven jednodílnou modulární podlahovou krytinou vyrobenou ve spolupráci s BASF z expandovaného termoplastického polyuretanu (E-TPU). Tato pěna je stejně elastická jako guma, ale je lehčí, mimořádně pružná a vysoce odolná proti oděru. Pokud si majitel přeje jinou barvu, lze ji celou vyměnit.

„S tímto vysoce kvalitním a výkonným materiálem se obvykle setkáme ve sportu,“ vysvětlil Pierre Leclercq. „Používá se na závodní dráhy, sedla jízdních kol a dokonce i na podrážky některých známých běžeckých bot, protože díky svým schopnostem zajišťujícím odpružení a tlumení může zvýšit výkon a pohodlí na trati.“

Podlaha je opatřena vysoce elastickou a voděodolnou vrstvou a lze ji snadno omývat hadicí. Recyklovatelné „odtokové zátky“ z TPU v podlaze umožňují snadné odstranění písku, bláta nebo trávy po horkém dni na pláži nebo deštivé túře v lese.

KOLOBĚH ŽIVOTA

Klíčovou kapitolou příběhu konceptu Citroën Oli je dlouhá živostnost a princip vlastního oběhového hospodářství. Oli je důkazem toho, že vozidlo lze snadno a za přijatelnou cenu přetvořit a nabídnout mu několik životů po sobě, protože jeho noví majitelé mohou použít repasované díly, nové dekory nebo barvy, a dokonce i časem modernizované díly.

Celkové náklady na provoz a vlastnictví budou nízké, a pokud bude třeba vyměnit dveře, světlomety nebo nárazník, Citroën dokáže zodpovědně získat recyklované díly z jiných již nepoužitelných vozů Oli.

Je logické, že pokud je oprava auta dražší než koupě nového, auta se neopravují. Citroën Oli mění situaci: během několika životních cyklů bude z ekologického a ekonomického hlediska atraktivnější jej renovovat než vyměnit. Až nebude renovace možná, stane se Oli dodavatelem náhradních dílů pro jiné vozy nebo budou jeho díly recyklovány.

POSLÁNÍ

Posláním konceptu Citroën Oli je inspirovat, jaká může být budoucnost cenově dostupné, udržitelné a příjemné rodinné mobility a budoucnost samotné značky.

„Riskovali jsme již s Ami a dnes riskujeme znovu s Citroën Oli, protože je nutné podpořit kreativitu v budoucí výrobě,“ vysvětlil Pierre Leclercq. „Nemá smysl navrhovat trendy materiály nebo designy, které nemají šanci ovlivnit budoucí sériová vozidla. Proto je důležité, že Citroën Oli nese naše nové logo, neboť stejně jako jeho designové a technologické prvky se na našich budoucích modelech bude objevovat i nová interpretace znaku Citroën jako podpis našich nových standardů.“

Přečtěte si také:  BMW M začíná testovat čistě elektrická eMka. Slibuje, že rychlost a přesnost jim chybět nebude

„Máme širokou zákaznickou základnu, protože nabízíme osobní mobilitu sahající od Ami až po C5-X, a ne každý je ochoten přiznat, že některé prvky výbavy nepotřebuje,“ uvedla Laurence Hansen. „I když tedy nezměníme všechno ze dne na den, chce Citroën zahájit diskusi, ptát se, co znamená dost, ukázat, jak dělat věci správně, a plnit své poslání nabízet zodpovědnou, dostupnou a optimistickou mobilitu pro každého.“

VODÍTKO

Vincent Cobée uznává, že optimistická budoucnost závisí na dalekosáhlých reformách, nejen na úpravě způsobu, jakým utrácíme, vybíráme, spotřebováváme, pohybujeme se, znečišťujeme, vyhazujeme a myslíme:

„Automobilový průmysl není imunní vůči revolucím, kterými procházejí všechna ostatní odvětví, kdy se potýkáme s problémy způsobenými touto hojnou spotřebou. Citroën svými kroky dokazuje, že existují netradiční způsoby změn, které nejsou nudné ani represivní. Ami je toho vynikajícím příkladem a my jsme hrdí na jeho úspěch jako originální a moderní nabídky mobility.

Citroën Oli, naše „laboratoř na kolech“, svými chytrými nápady a poselstvím čistoty a integrity ukazuje, jak lze v budoucnu přehodnotit rodinnou mobilitu. Oli je překvapivý a nekonvenční. Je to typický Citroën a vyniká silou svých nápadů a poselství.

Citroën Oli ztělesňuje naše poslání mobility: je odpovědný, efektivní a cenově dostupný pro váš každodenní život, ale také zároveň ambiciózní, žádoucí a zábavný. Je naším vodítkem pro vývoj vozidla, které bude vaše rodina potřebovat pro příštích deset let.“

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek