CITROËN BERLINGO 2CV FOURGONNETTE

Tohle není veterán, to je moderní stavba Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette z karosárny Caselani

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Citroën - 29. 9. 2022


Vnější designové prvky vozu Citroën Berlingo jsou poctou legendárnímu vozu 2CV Fourgonnette AU (U jako utility/užitkový), který byl uveden na trh v roce 1951 a po němž následovaly až do roku 1987 jeho odvozeniny. Berlingo 2CV Fourgonnette je jeho moderní reinterpretací, která má všechny uznávané přednosti současného Berlinga, pokud jde o architekturu, nosnost a modularitu, palubní technologie a jízdní vlastnosti.

„Jsme nesmírně hrdí na to, že Caselani přepracoval náš nejprodávanější model Berlingo s odkazem na ikonický vůz 2CV Fourgonnette, který zanechal stopu v historii značky Citroën i celého automobilového odvětví. Práce na jeho designu se rozběhly v ateliérech karosárny. Následně jsme pracovali společně, ruku v ruce. Projektu napomáhali naši designéři, aby nedošlo k příliš doslovnému převzetí původního vozu a aby mu skutečně vtiskli geny Citroënu. K úpravě povrchů a definici objemů byly použity digitální nástroje, s nimiž jsme zvyklí pracovat, což vozu dodává moderní nádech,“ uvedl Pierre Leclercq, šéfdesignér Citroënu.

VÝLET DO MINULOSTI PRO CITROËN BERLINGO

Caselani sleduje vintage trend, který je v italské automobilové kultuře dobře zakořeněný. Tento trend je patrný jak u soukromých, tak u firemních vozů a spočívá v tom, že legendárnímu modelu z minulosti vdechne nový život, zabuduje do něj moderní výbavu a zajistí mu výkon na úrovni současného vozu.

V tomto konkrétním případě transformace modelu Berlingo se jedná o reinterpretaci, která se opírá o úspěch průkopnické dodávky i úspěch samotného modelu Berlingo Van, který je od svého uvedení na trh v roce 1996 významným zástupcem svého segmentu v Evropě a jehož všech tří generací se prodalo více než 1 891 196 kusů. Na konci srpna 2022 byl druhou nejprodávanější dodávkou ve svém segmentu v Evropě s tržním podílem 17 %. Tento víceúčelový vůz, který se v průběhu let dokázal několikrát zmodernizovat a je tvůrcem segmentu „ludospace“, přišel s mnoha inovacemi včetně integrované kabiny, tří sedadel vpředu, elektrické parkovací brzdy a v poslední generaci také indikátoru přetížení. Byl také jednou z prvních dodávek s elektrickým motorem, které se na trhu objevily v roce 2013.

Společnost Caselani svěřila toto přepracování Berlinga designérovi Davidu Obendorferovi, který již v roce 2017 navrhl nový Type H na základě Citroënu Jumper a v roce 2020 nový Type HG na bázi modelu Jumpy/SpaceTourer. Řada dodávek Citroën s podpisem Caselani je tak kompletní.

Citroen_Berlingo-2CV_Fourgonnette-1

„V zadání nebylo okopírovat striktně tvar staré dodávky, ale spíše udělat skok v čase a přenést její jedinečný půvab do vozu 21. století. Vůz Berlingo byl jako vzdálený potomek ideální volbou pro poctu modelu 2CV z 50. let. Byla to zajímavá výzva, protože původní dodávka měla zcela jiné proporce než Berlingo: velmi krátký přední převis, velmi dlouhou kapotu a opticky samostatný zavazadlový prostor. Zaměřil jsem se tedy spíše na celkový aspekt evokující původní vůz, než abych pracoval na jednotlivých designových prvcích tak, aby vypadaly jako u vozu 2CV Fourgonnette,“ vysvětli David Abendorfer, designér společnosti Caselani.

VÝRAZNÉ STYLOVÉ PRVKY PRO NEO-RETRO OSOBNOST

  • Berlingo 2CV Fourgonnette je moderní lifestylovou verzí legendárního modelu 2CV AU (U jako utility/užitkový), který byl uveden na trh v roce 1951 a ve své době zaznamenal velký úspěch – prodalo se ho téměř 1 247 000 kusů, a jeho následovníka 2CV AZU z roku 1954. Nadčasové typické prvky dodávky zůstaly zachovány:
  • Přední část vozu Berlingo byla kompletně přepracována tak, aby se zdůraznily rysy, které byly tak charakteristické pro dávný model 2CV. Nárazník, blatníky a lemy podběhů kol jsou nahrazeny novými komponenty ze skelných vláken přizpůsobenými rámu, který je opatřen příchytkami a šrouby pro jejich upevnění. Montáž těchto prvků probíhá v dílnách Caselani v severoitalské Lombardii.
  • Klenutá kapota ve tvaru V se ve spodní části zužuje stejně jako dříve. Uprostřed se téměř po celé ploše vyjímá slavný drážkovaný plášť.
  • Kulaté světlomety jsou částečně oddělené od kapoty, na rozdíl od původních světlometů, které byly od kapoty zcela odsazené. Jde o modernější interpretaci s prvky, které ladí se zbytkem vozu.
  • Reliéfní drážky v horní straně blatníků byly již u modelu 2CV a sloužily k odvětrávání motoru.
  • Mřížka chladiče je rozpoznatelná díky své konkávní horní části (ve tvaru písmene M směrem nahoru rozšířené), která je atraktivní a ikonickou součástí vozu 2CV AU. Velké chromované logo ve tvaru stylizovaných šípů, které je pro značku charakteristické, je umístěno uprostřed mřížky chladiče a přečnívá ji, takže je ještě výraznější. Všechny tyto prvky utvářely identitu dodávky a spojovaly ji s historií a pověstí značky Citroën. Přední část vozu je stejně jako v minulosti výrazně zaoblená a tvoří s kapotou jeden celek. Její impozantní mřížka sahá od kapoty až dolů, což vyvolává dojem, že se blatníky vznášejí a jsou s tímto středovým prvkem propojeny. Linie nad mlhovými světlomety, která se táhne po celé šířce vozidla, tento efekt ještě umocňuje. Dodává přední části stabilitu a rozšiřuje ji, čímž posiluje její robustní charakter.
  • Nárazník je opticky nižší než u modelu Berlingo. Zatímco u vozu 2CV byl chromovaný, nový je nalakován bílou barvou, která kontrastuje s odstínem karoserie, což tento ochranný prvek podtrhuje a zároveň mu dodává určitou modernost.
  • Boky, zadní dveře a střecha jsou pokryty druhou vrstvou, která karoserii Berlinga překrývá. Tyto sklolaminátové prvky imitující vlnitý plech vozu 2CV, který je charakteristickým znakem dodávky, jsou dnes čistě dekorativní. Původně plnily skutečnou funkci – zajišťovaly tuhost konstrukce. Tyto drážkované prvky a přepracovaná zvýšená střecha jsou záměrným designerským krokem oddělujícím kabinu od nákladového prostoru vozidla, což bylo charakteristickým prvkem již původní dodávky.
  • V zadní části vozu se na obou zadních dveřích Berlinga objevuje malé svislé okénko, nahoře a dole zaoblené, kopírující tvar okének vozu 2CV. Pro modernější vzhled zmizelo tlusté černé těsnění kolem oken. Pokud jde o brzdová a zpětná světla, jejich dokonale kulatý tvar na sebe strhává pozornost už svou velikostí a červenou lištou kolem, díky níž jsou nápadnější a působí moderněji.
  • Na různých zásadních místech vozu jsou použity chromované prvky, které opět odkazují na detaily modelu 2CV. Jedná se o přední světlomety, středovou hranu kapoty, mřížku chladiče s logem značky včetně lišty kolem, původní kryty kol, které se vyrábějí dodnes, a chromované madlo na světlometech, které se používalo k jejich otevření za účelem výměny žárovek. Pouze klika otevírání kapoty nebyla do nové verze převzata.

VŠECHNY VÝHODY MODERNÍHO VOZU

Model 2CV Fourgonnette ve své době šokoval svým vzhledem a výkonem. Užitková verze dosahovala průměrné rychlosti 40 až 50 km/h a kromě řidiče mohla převážet až 250 kg nákladu, užitným objem činil 1,88 m³.

Dnes je hluk dvouválcového motoru a otvor v mřížce chladiče pro kliku pryč. Dodávka Berlingo 2CV samozřejmě nabízí to nejlepší ze své doby, co se týče komfortu, prostoru, modularity a bezpečnosti.

Citroen_Berlingo-2CV_Fourgonnette-2

Berlingo Van může přepravovat 3 osoby (5 osob ve verzi určené pro soukromé osoby), jezdí mnohem rychleji, a navíc je větší – o tom svědčí jeho nosnost, která je čtyřikrát větší a uveze až 1 tunu, a užitný objem, který se téměř ztrojnásobil na 4,4 m3.

Díky své kompaktnosti je snadno ovladatelný a obratný, nicméně i tak může nabídnout velký prostor na palubě, což z něj činí ideální nástroj pro řemeslníky a obchodníky. Díky kabině Extenso je možné po sklopení sedadla spolujezdce získat užitečnou délku až 309 cm (velikost M).

Pro usnadnění řízení, nakládání a manévrování nabízí Berlingo Van až 18 technologií asistenčních systémů řízení a 4 technologie konektivity, jako je barevný head-up displej, hands-free přístup a startování, indikátor přetížení, systém Surround Rear Vision, dále funkce jako Active Safety Brake, řízení stability přívěsu, Grip Control s funkcí sjíždění z kopce a systém sledování mrtvého úhlu.

Užitková verze je k dispozici s naftovým motorem 1.5 BlueHDi, benzinovým motorem 1.2 PureTech a automatickou převodovkou EAT8. Elektrická verze má dojezd až 275 km za den a poskytuje jízdu bez hluku a vibrací. Neztrácí nic ze svého užitného objemu a její baterii lze na veřejné nabíjecí stanici nabít na 80 % za 30 minut. ë-Berlingo Van má funkci odloženého nabíjení a nastavení předehřevu/klimatizace, díky němuž lze regulovat teplotu v prostoru pro cestující.

CITROEN BERLINGO 2CV FOURGONNETTE DOPLŇUJÍCÍ ŘADU TYPE H

V roce 2017, u příležitosti 70. výročí modelu Type H, který se prodával v letech 1948–1981 a prodalo se ho přibližně 500 000 kusů, vyvinula karosárna sérii bodykitů vycházející z modelu Citroën Jumper a v roce 2020 se pak pustila do modelu Jumpy/SpaceTourer.

Co se týče estetické proměny, je postup u všech tří furgonů Citroën stejný. V přední části jsou díly karoserie (kapota, nárazník a blatníky) nahrazeny prvky ze skelných vláken. Boky, záď a střecha jsou pokryty panely připevněnými přímo ke karoserii. Namísto světlometů, které se objevují na současných užitkových vozech, jsou použity kulaté světlomety, které dotvářejí historický vzhled a připomínají výraznou osobnost modelu Type H nebo 2CV Fourgonnette.

Bodykit pro Type H je kompatibilní se všemi typy karoserií Jumper (L1 4,96 / L2 4,95 / L3 5,99 / L4 6,30) a bodykit HG je k dispozici pro všechny velikosti Jumpy / SpaceTourer (XS 4,60 m / M 4,95 / XL 5,30). K dispozici jsou také verze na bázi přestavěných dodávek v nabídce Citroën, jako jsou plechové dodávky, prosklené dodávky, podvozky s kabinou, podlahy s kabinou, přestavěné dodávky, obytné vozy, minibusy, food trucky atd.

Citroen_Berlingo-2CV_Fourgonnette-rodina_dodavek

Jako skutečná výzva se ukázala přestavba Jumperu na Type H. Největší dodávka Citroënu nemá obdélníkový tvar a má vlastní design s mnoha vystouplými a dalšími zaoblenými liniemi. Bodykit byla vyroben tak, aby dokonale pasoval na karoserii Jumperu a vytvořil pevné spojení mezi kovovou konstrukcí základního vozidla a panely ze skelných vláken. Pro přední část vozidla byl vytvořen jediný monolit. Maska a kapota jsou vymodelovány společně, aby se zjednodušila montáž a zpevnil povrch. Tento mimořádný technický kousek dodává Berlingu 2CV Fourgonnette odhodlaný a robustní vzhled.

„Jako vášnivý fanoušek vozů 2CV a dodávek HY mám celou sbírku starých modelů Citroën. Moje žena je pro tuto značku stejně nadšená jako já, na začátku milénia procestovala Evropu za volantem Typu H přestavěného na obytný vůz. Když se rodina rozrostla, vznikl nápad vytvořit dostatečně prostorný a pohodlný HY: proč nevyužít stávající architekturu Jumperu a nepřipevnit na jeho karoserii laminátové panely? Pak už do sebe všechno zapadlo… Prototyp byl představen designerům Citroënu, které návrh zaujal. Výroba byla zahájena v roce 2017 a v roce 2020 byla rozšířena i na jeho menšího bratra. K doplnění naší nabídky dodávek Citroën chybělo už jen Berlingo. Dnes se představuje kit 2CV Fourgonnette, jehož design je společným výsledkem práce týmů Caselani a Citroën. Jsme potěšeni, že se nám podařilo vrátit přátelskou tvář této kultovní dodávky, která se stala symbolem 50. let,“ okomentoval Fabrizio Caselani, ředitel společnosti Carrosserie Caselani.

Štítky: , , , , , , , ,

1 názor na “Tohle není veterán, to je moderní stavba Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette z karosárny Caselani”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru