Test-2020-Citroen-Spacetourer-XS-20-BlueHDI- (11)

Každá módní značka čísluje trochu jinak, znáte to. Jednou si kvůli tomu koupíte menší šortky, jindy větší triko. V automobilovém průmyslu jsou velikosti poměrně jasně dané třídami. A pak je tu Citroën, který si pro svou obytnou dodávku vymyslel číslování vlastní, té nejmenší s délkou přes 4,6 metru dal nálepku XS, pojmenoval ji Spacetourer a na týden nám ji půjčil na test.

Hra na designéra

Traveller, Spacetourer, Proace, Zafira Tourer – svatá čtveřice francouzsko-japonsko-německého partnerství Peugeotu, Citroënu, Opelu a Toyoty ve vývoji užitkových aut už čtyři roky vyjíždí ze závodu Sevelnord na severu Francie. Přestože jsou tyto dodávky svými „krabicoidními“ rozměry na silnicích těžko přehlédnutelné, kdejakému řidiči sotva uvíznou v paměti. Nejsou krásné ani přepychové, nemají šarm, duši, mnohde je děti oškrábou a řidiči otlučou, ale praktičtější auta se vám bude hledat těžko.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Opel Grandland X Hybrid4 (2020)

Je poněkud bizarní mluvit v případě takhle velké dodávky o nejmenším kousku z vrhu, ale přeci – XS je do výšky nafouknutý kombík (však také stojí na platformě běžných osobáků EMP2) nebo mohutnější SUV, vždyť na délku má Spacetourer jen o něco málo víc centimetrů než Honda CR-V nebo Toyota RAV4. Uvnitř je to ale úplně jiný svět. Rovná střecha, rovná podlaha, kvádrovitý tvar. To všechno dělá ze Spacetoureru sakra multifunkční dodávku.

Test-2020-Citroen-Spacetourer-XS-20-BlueHDI- (15)

Dovnitř se v testovací verzi naskládá pět pasažérů, ale třetí řadu sedaček není problém dokoupit. Navíc si můžete zahrát na interiérového designéra a poskládat si lavice, jak se vám zrovna bude líbit. Šoupe se s nimi po kolejničkách v podlaze. Podle posunu sedaček vám zadní, gigantické víko kufru (které by snad bylo lepší rozdělit vedví a otevírat do stran než směrem vzhůru) zpřístupní kufr o objemu 224 (za případnou třetí řadou) až 1978 litrů za druhou řadou sedaček. A pokud pojedete jen ve dvou, vejde se vám za záda dokonce 3397 litrů zavazadel.

Tunýlkem tam i zpět

Do auta se vstupuje po decentním integrovaném schůdku, je to ale přeci jenom trochu výš, takže by se na sloupcích hodil nějaký drobný úchyt, který mají třeba pick-upy. Na boku jsou (za příplatek) elektrické „šoupací“ dveře, a to vlevo i vpravo. Ovládat je můžete i z prostoru řidiče pomocí tlačítek. Je to vlastně trochu zbytečnost, tu a tam prásknout dveřmi není žádná potíž. Elektriku ale ocení rodiče, kteří vzadu „zaparkují“ v klidu tři dětské sedačky, a když náhodou zapomenou zavřít, postará se o to jedno tlačítko na středu palubky.

Obdobná auta jsou povětšinou profíky na odkládací prostory a předhánějí se jak v jejich velikosti, tak především jejich počtem. Vzpomeňme třeba na Volkswagen Multivan. I ve Spacetoureru na vás čeká tu jedna kapsle na spodku palubky, tu uzavíratelná schránka v její vrchní části. Do obrovitánských dveří by se vedle dvoulitrové PET lahve snadno vešel i hever, lékárnička a svetr na vlahé kempinkové večery.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake (2020)

Dozadu se projde útlým tunýlkem mezi předními sedačkami, kde jiní mívají sedadlo navíc. Anebo další odkládací prostory. Vlivem toho si k vám nesedne druhý navigátor ani nebudete mít kam dát telefon, peněženku a další drobnosti, zato se vám velmi snadno procházet celým autem tam i zpět. Kdokoli se navíc dozadu posadí, bude mít před sebou kilometr místa. A na rovnou podlážku se dá odložit i cenná bagáž, takže není nutné vždy otevírat kufr. To jsou jednoznačné výhody takhle prostorného auta.

Test-2020-Citroen-Spacetourer-XS-20-BlueHDI- (7)

Dostačující strojovna

Pod kapotou je dvoulitrová naftová strojovna o výkonu 110 kW/150 koní, přičemž koupit se dá pro všechny výbavy jak silnější (180koňová), tak slabší (1,6 s 115 koňmi) verze. Prostřední motorizace vykouzlí při běžném používání spotřebu někde mezi sedmi až sedmi a půl litry bez většího nákladu, auto přitom utáhne spolehlivě a bez problémů. Ve 130kilometrové rychlosti točí jednotka na šestku 2500 otáček. S výbavou Feel (dotykový displej, adaptivní tempomat – aneb vše, co potřebujete k životu) se navíc ještě vejdete pod 900 tisíc korun.

Jízda je ve Spacetoureru o zvyku. S volantem se kroutí víc, než bývá zvykem, posilovač posiluje až moc a vy se v tu chvíli cítíte jako v opravdové dodávce. Autentičnosti sekunduje hromotlucký cvrkot naftové jednotky metr od kolen. Překvapivě ale není nijak rušivý, spíš vás potěší, že si Spacetourer hezky – byť slyšitelně – přede. Ve vyšších rychlostech vaše povídání přehluší okolní hluk a občas nějaké zapraskání v kabině. Manuální převodovka má jinak příkladně nastavené kvalty, v tom je zase kapka cítění z „osobáků“.

Přečtěte si také:  Test DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Grand Chic (2020)

A ještě jedna věc – testovaná verze XS je nejenom nejkratší z nabízených variant, ale nadto má ještě zkrácený rozvor 2925 mm. Poměrně dobře se s ní proto manipuluje i v prostorech, kde byste s podobně velkou karoserií mohli mít problém. Jak jsme říkali, je to prostě sakra multifunkční dodávka.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: Spacetourer XS
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 370 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s
Maximální rychlost: 170 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.9/4.9/5.3
Emise CO2: 139 g/km
Objem nádrže: 69 litrů
Délka: 4 606 mm
Šířka: 2 204 mm
Výška: 1 905 mm
Rozvor: 2 925 mm
Pohotovostní hmotnost: 1869 kg
Objem zavazadlového prostoru: 224/3397 litrů
Ceník: ke stažení zde