test-2019-honda-cr-v-hybrid- (12)

Japonské hybridní SUV je na tuzemských silnicích pořád celkem vzácný úkaz, přestože je o něm docela dost slyšet. Patří totiž mezi velká, byť ne úplně typická lákadla na současném trhu se „zelenými auty“. Začíná na cenovce lehce přesahující tři čtvrtě milionu korun a řidiče překvapí gigantickým prostorem uvnitř i zanedbatelnou spotřebou ve městě.

Auto reaguje skvěle, infotainment hůř

Nové CR-V jsme letos už v test měli. Fosilní patnáctistovku jsme chválili za to, jak je „tichá, prostorná“ a jak „dobře vypadá“. Asi největší změnou, kterou oproti benzinové verzi pocítíte, bude o nějakých 64 litrů menší kufr, přeci jen se někam musí vejít baterie. Pod volantem pak najdete pádla, kterými si můžete hrát se stupni rekuperace.

Test Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD MAN (2019)

Geniální, ať už ergonomicky nebo i svým účelem, je volič převodovky stylizovaný do pár vertikálně uspořádaných tlačítek pod panelem klimatizace. Protože je každé jinak tvarované, jen tak si je nesplete ani naslepo, a přesto nepůsobí v interiéru nijak rušivě. Auto reaguje promptně, bez okolků, což není u konkurence ani náhodou pravidlem.

Prát se budete s infotainmentem na displeji, zvlášť pokud máte v prstech multimediální prostředí některého z evropských konkurentů Hondy, anebo se těšíte na pokrokový systém plný vyladěných ovládacích prvků, líbezné grafiky a perfektní odezvy. Honda – a není to u asijských výrobců výjimkou – zpohodlnělého uživatele v tomto ohledu zklame. A je to škoda.

Úsporný macek

Dvoulitrový zážehový agregát s Atkinsonovým cyklem doplňují v případě testovaného hybridního provedení dva elektromotory, z nichž jeden funguje pouze jako generátor a ten druhý vás překvapí dynamikou 184 koní a 315 Nm.

test-2019-honda-cr-v-hybrid- (23)

Automatický systém umí za jízdy samovolně přepínat mezi čistě elektrickým, hybridním nebo ryze spalovacím pohonem, což mu jde s grácií, snadno a lehce. Honda tomu říká i-MMD, což je zkratka pro všestranný inteligentní systém, který je plně zautomatizovaný a můžete ho nechat zcela pracovat za vás. Řidič, pokud bude chtít, nicméně může do automatiky i sám zasáhnout, a to třeba ve městech, kdy stiskem tlačítka EV vedle voliče převodovky aktivuje čistě elektrickou jízdu. Šťáva v bateriích vystačí asi na dva kilometry tichounké jízdy.

To známe i z jiných hybridů, a hlavně pak plug-in hybridů. Stejně jako nabízený režim Sport, který ale charakteru auta jednak vůbec nepasuje a jednak je třeba akcelerace i v normálním automatickém módu dostatečně svižná, aniž byste ji ještě museli popohánět a riskovat rychlejší vybití baterie. Tlačítko (a režim) ECON si naopak s úsporností rozumí, otupí odezvu na plynový pedál, ale omezí zase ovladatelnost při rychlé předjíždění, což nemusí být zrovna bezpečné.

I bez úsporného režimu se ale ve městě dostanete s autem na báječnou spotřebu kolem 5 litrů paliva na 100 kilometrů. Papírově i reálně. A to je u takového „macka“ s hmotností dosahující skoro tuny a tři čtvrtě nadmíru uspokojující. Kombinovaně budete jezdit za šest, s těžkou nohou a naloženým autem za šest a půl litru. Při pohledu na velikost auta (s délkou 4600 milimetrů) to jsou parádní hodnoty.

test-2019-honda-cr-v-hybrid- (5)

Od výstřelku k černému koni

Velkou Hondu CR-V poprvé nedostanete s dieselovým motorem. V nabídce je kromě hybridu jen benzinová patnáctistovka VTEC Turbo, kterou pořídíte jak se šestistupňovým manuálem, tak s automatem CVT. A k dispozici je ve verzi 4×2 i 4×4. To ostatně platí i v případě hybridního dvoulitru, který se tak s cenovkou může dostat ze základních 770 tisíc až na něco málo přes milion.

CR-V, byť se nemusí zdát, je poměrně citlivé na zacházení a v terénu se díky mezigeneračně zvýšené světlé výšce o 35 milimetrů neztratí. Má vyladěný podvozek, i ve vyšších rychlostech na hrbolatých cestách není toto SUV uskákané, přesně se drží zvolené stopy, má přímé řízení. A nejlepší na tom je, že je to pořád hybrid, do kterého na začátku musíte investovat, ale v konečném důsledku si budete na každém kilometru jízdy libovat nad nízkou spotřebou.

Honda stála na počátku éry hybridních aut, svůj první vůz s kombinovaným pohonem poprvé představila už před 20 lety. Tehdy to byl technologický výstřelek pro automobilové exhibicionisty, dnes platí současná generace hybridní Hondy CR-V na trhu za „černého koně“ hybridních rodinných aut.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Honda
Typ:Hybrid i-MMD e-CVT
Motory:benzinový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:1993 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:nafta
Pohon:4×4
Výkon spal. motoru:107 kW (145 k) při 6200 ot./min
Točivý moment spal. motoru:175 Nm 4000 ot./min
Výkon elektromotoru:135 (184 k) kW při 2500 ot./min
Točivý moment elektromotoru:315 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:9.2 s
Maximální rychlost:180 km/h
Převodovka:e-CVT
Spotřeba paliva:5.1 / 5.7 / 5.5 l/100 km
Emise CO2:126 g/km
Délka:4600 mm
Šířka:1855 mm
Výška:1689 mm
Rozvor:2662 mm
Ceník:ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu