Citroën ë-C4

Z rozmanité nabídky pohonů si u Citroënu C4 můžete vybrat i čistý elektromobil. A jak už nejspíš tušíte, technika je stejná jako v případě ostatních modelů koncernu Stellantis.

Nejspíš i právě proto je design takový, jaký je. Nevšední a dost extravagantní. Tohle auto v záplavě šedivých kombíků určitě nepřehlédnete, jestli jste ho ale z fotek šmahem odsoudili, ještě zadržte. Za sebe říkám, že až naživo vynikne výrazně tvarovaná karoserie i netradičně řešená zadní světla. Fotky zkrátka k Citroënu ë-C4 nejsou příliš lichotivé. Co se elektrické verze týče, tak ta se od spalovacích sourozenců svým vzhledem prakticky neliší. Je tady pár detailů, ale v zásadě nic, co by stálo za řeč.

Přečtěte si také:  Škoda předala zákazníkům první vůz Enyaq iV. V České republice to ale nebylo

Elektrický klon

Elektromotor má výkon 100 kW a točivý moment 260 Nm, zkrátka stejná čísla jako u zbytku koncernové party. Na tom se nic nemění, pochopitelně se ale liší dynamika, protože ë-C4 je ze všech modelů Stellantisu největší. Na stovku se tak podívá za 9,5 sekundy a rozjede se na 150 km/h. Jsou to pořád dost důstojná čísla na normální ježdění, takže se nenechte odradit nějakou tou sekundou navíc oproti menším modelům.

Citroën ë-C4

Akumulátory mají 50 kWh, z toho využitelných je 45 kWh. V dnešní době to není moc oslnivé číslo, ale vzpomeňte si, jaká byla běžná kapacita před pár lety… Citroën navíc disponuje dobíjením rychlostí až 100 kW, takže se dokáže nakrmit z 0 na 80 % za příjemnou půl hodinku.

Z praxe můžu potvrdit, že dobíjení je opravdu hodně rychlé, navíc to frčí po většinu dobíjecího cyklu, protože baterie jsou vodou chlazené. Vedle toho je tady palubní nabíječka s výkonem 11 kW, takže i při domácím dobíjení z třífázové rozvodné sítě se auto dobije za slušných 5 hodin. Jo, to z domácí zásuvky už si počkáte 31 hodin, ale to asi nebude každodenní praxe majitelů.

Přečtěte si také:  Bizár elektrických formulí. Většině se těsně před cílem vybily baterky

Dojezd na plnou baterku Citroën ë-C4 slibuje okolo 320 kilometrů. Což asi platí, když se budete zlehka sunout krajinou. Na dálnici si auto umí cucnout z baterek o poznání víc, takže dojezd je nanejvýš 200 dálničních kilometrů. Problém nastává hlavně ve chvíli, kdy si naplánujete delší cestu.

Citroën ë-C4

Počítat neumí

Auto je se svým odhadem až přehnaně optimistické a vůbec nebere v potaz průměrnou spotřebu. Takže sice pořád ukazuje vysoký dojezd, ale s každým ujetým kilometrem z dojezdu ukrojí klidně čtyři. Dost obtížně se tak odhaduje dobíjení na trase, protože k naplánované dobíječce ve finále ani nemusíte dojet.

Jestli dálnice není vaším domácím teritoriem, je ë-C4 docela podařeným autem. Hodně příjemný dojem na mně zanechal podvozek, který je měkce naladěný a k tomu přibaluje hydraulické dorazy, takže vás nenaklepou ani větší výmoly.

Přečtěte si také:  Za první pololetí přibylo mezi vozy na alternativní paliva nejvíce těch s pohonem na LPG

Zatáčky, tam už to není taková sláva, ale to asi tušíte. Karoserie se v zatáčkách nevyhne náklonům, takže tomu musíte uzpůsobit tempo. Běžné cestovní rychlosti ale zvládá Citroën úplně v pohodě. Ani bych nemusel připomínat, že díky elektropohonu je jízda příjemně tichá, odhlučnění je tady ale poctivé, dobře jsou tady utlumené i ostatní ruchy, jako třeba hluk od pneumatik.

Citroën ë-C4

Do celého konceptu jako poslední dílek skládačky zapadá svým pojetím i interiér. Do sedaček zapadnete jako do křesílka, takže pospíchat vás tady ani nenapadne. Citroën navíc naslouchal steskům a dříve absolutně minimalistický interiér obdařil panelem klimatizace i rozumným množstvím tlačítek na volantu. Konečně třeba zmizela změť tlačítek k ovládání audia a tempomatu schovaná pod volantem. A vnitřek se rázem stal mnohem příjemnějším místem k životu.

A jestli ve vašem životě hraje důležitou roli tablet, budete ještě spokojenější. Před spolujezdcem se nachází výsuvný stojánek na tablet, jehož smysl mi osobně unikl, protože děti obvykle sedí vzadu. Třeba zrovna vám to na tomhle místě dává smysl a přesně po něčem takovém jste celou dobu toužili. Zajímavé to rozhodně je, takže proč ne.

Přečtěte si také:  Elektromobilita snadno a rychle: Škoda nabízí zákazníkům balíčky eMobility

Že se v tohle autě nemáte nikam hnát vám neustále připomíná i volič rychlostí, který vyžaduje skutečně důsledný pokyn páčkou. Několikrát mě to slušně vypeklo při parkování, kde prostě nestačí jen překlapnout ze zpátečky na déčko, ale musíte v dané poloze chvilku zůstat. Jinak auto rázem jede úplně na druhou stranu než čekáte.

Citroën ë-C4

Použité materiály jsou jinak veskrze dobré, příjemně působí hlavně detaily tlačítek či ovladačů než rozlehlé kusy (převážně) tvrdé palubní desky. Vnitřek je každopádně dobře smontovaný a nikde nic nevrže, což ani v dnešní době není samozřejmá vlastnost.

Přečtěte si také:  Tesla už nebude přijímat Bitcoiny za svá auta. Kryptoměna ztrácí na hodnotě

Závěr a cena

Úplně na první dobrou na mě Citroën ë-C4 zapůsobil hodně dobře. Návrat tlačítek je v době neustálého ubírání osvěžující, pohonný řetězec tady funguje slušně, podvozek je fajn a interiér je svým pojetím příjemným místem k životu. Vadily mi jen dvě drobnosti a obě by spravila softwarová aktualizace. Vedle svéhlavého voliče rychlostí je to hlavně mizerně fungující ukazatel dojezdu.

Cena je z pohledu elektromobilů poměrně přijatelná, základ totiž startuje na částce 804.900 Kč, v úplně plné palbě ve verzi Shine Pack se pořád vejdete pod milion – konkrétně 924.900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: ë-C4
Motor: synchronní elektromotor
Pohon: předních kol
Výkon: 100 kW/136 koní
Točivý moment: 260 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 9.5 s
Maximální rychlost: 150 km/h
Převodovka: stálý redukční převod
Spotřeba energie (kWh/km): 18.3
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita akumulátorů: 50 kWh (využitelná 45 kWh)
Maximální dojezd: 350 km
Délka: 4360
Šířka: 1800 mm
Výška: 1525 mm
Rozvor: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1616 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 / 1250 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář