Test-2021-Citroen_C4-12_PureTech_130-EAT8- (1)

Citroën se v posledních letech vrátil k docela extravagantnímu designu. Jeho poslední výtvory rozhodně nevypadají jako obyčejná auta. Ale jak jezdí? To jsme se rozhodli vyzkoušet u nejnovějšího Citroënu C4 s benzinovým motorem PureTech 130.

Originální design

Všichni si určitě pamatujeme design klasických citroënů… Ta auta nevypadala jako žádná jiná. A to jsme, kromě pokrokové techniky, na Citroënu oceňovali. To se ale kolem přelomu tisíciletí vytratilo a pak byl vzhled citroënů docela obyčejný. V posledních letech se to ale opět mění a francouzská značka se snaží nejen od konkurence svého koncernu, ale i od té ostatní, odlišit. První vlaštovkou byla první generace C4 Cactus, tím (zatím) posledním je C4.

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 (2021)

Citroën C4 poznáte na první pohled. Detailněji rozebírat jeho vnější design nemá smysl, jeho vnímání je čistě subjektivní. Asi nejodvážněji jsou nicméně tvarovány přední i zadní světlomety. S jistotou se tak neztratí ani na sídlišti, ale ani u obchodního centra.

Test-2021-Citroen_C4-12_PureTech_130-EAT8- (2)

To interiér už je o poznání běžnější a naštěstí nepřináší žádné výstřelky. Podobně jako v „kaktusu“, i tady je před řidičem jen malý (5,5″) digitální displej s těmi nejdůležitějšími údaji. Pro ovládání klimatizace a topení není nutné používat jen displej, jak jsme u vozů koncernu PSA zvyklí, ale Citroën tu ponechal fyzické ovladače. A je to dobře!

Přečtěte si také:  Test Kia Sportage 1.6 CRDi 4x2 (2021)

Potěší také, že je vcelku prostorný a čtveřice průměrně vzrostlých pasažérů nebude trpět nedostatkem prostoru – a to na předních, ale ani na zadních sedadlech. Do kufru naložíte v základním uspořádání 380 litrů nákladu, pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, vejde se sem dokonce až 1250 litrů. 

Tříválec s automatem

O pohon testovaného Citroënu C4 se staral benzinový tříválec 1.2 PureTech 130. Ten byl spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou a poháněl přední kola (čtyřkolka v nabídce není). Jde o střed benzinové nabídky, existuje totiž nejen slabší 1.2 PureTech 100, ale také silnější 1.2 PureTech 155. Motor nabídne 96 kW/130 koní a 230 Nm. Při jízdě působí C4 poměrně agilně, rozhodně se nedá říci, že by trpěla výraznějším nedostatkem dynamiky. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a maximální rychlost je až 210 km/h.

Test-2021-Citroen_C4-12_PureTech_130-EAT8- (29)

S motorem dobře spolupracuje i osmistupňový automat. Ten se ovládá přes malý joystick na středovém tunelu, podobně jako to mají například nejnovější modely koncernu Volkswagen na platformě MQB. Pokud by vám logika a způsob řazení automatu nevyhovoval, pak vězte, že Citroën vybavil C4 i páčkami na volantu pro možnost manuální změny rychlostních stupňů. Vzhledem k celkovému naladění auta a sladění motoru s převodovkou jejich použití ale takřka nebude nutné.

Citroën udává kombinovanou spotřebu paliva na hodnotě 5,8 l/100 km. A to ale podle týdenní zkušenosti za volantem není nereálná hodnota. My jsme se pohybovali těsně nad šestilitrovou hranicí, přičemž jsme jezdili po městě, okreskách i po dálnici přibližně ve stejném poměru. Objem palivové nádrže je na dnešní dobu poměrně velkorysých 50 litrů.

Přečtěte si také:  Test Renault Arkana TCe 140 (2021)

Auto je totiž naladěno hlavně na komfortní notu, tomu odpovídá i měkčí podvozek. Ten si sice dokáže poradit s většinou nerovností, ale jakmile přijde zatáčka, auto se výrazněji nakloní a zpětnou vazbu od kol nedostáváte prakticky žádnou. Máte-li za volantem „sportovní choutky“, cé čtyřka pro vás vhodná nebude (přestože jí ze zadního nárazníku vykukuje dvojice pravých koncovek výfuku!), pokud naopak preferujete klidnou a pohodlnou jízdu, bude se vám její naladění líbit.

Test-2021-Citroen_C4-12_PureTech_130-EAT8- (20)

Stejně jako v drtivé většině ostatních dnešních Citroënů, má i C4 samozřejmě tlumiče s hydraulickými dorazy. Jde o docela jednoduché řešení, které se s původními hydropneumatickými podvozky rozhodně nemůže rovnat, ale přesto jde o řešení, jež se na jízdním komfortu velmi podepisuje. Oceníte jej zejména na nekvalitních cestách, ve starých centrech měst s kočičími hlavami anebo na polních cestách.

Přečtěte si také:  S naftovými motory končí i Citroën. Potvrdil to šéf značky

Závěr a cena

Citroën C4 je nápadné auto, které si nemůžete splést s žádným jiným. Poznáte jej na první pohled, a to i pokud budete mít nezajímavou šedou barvu, jako měl testovaný kus. Francouzská automobilka jej ladila s důrazem na komfortní jízdu, čemuž odpovídá prakticky vše – od podvozku, přes řízení, řazení, až třeba po měkkost sedadel. A je pravda, že při řízení na jeho palubě panuje pohoda.

A co za to? Ceník je obsáhlý, kombinuje benzinové i naftové motorizace a manuální i automatické převodovky. K tomu je tu šest různých výbav a další spousta příplatkových prvků. Nejlevněji pořídíte Citroën C4 v základní výbavě LIVE za 374 900 Kč s motorem 1.2 PureTech 100. Nejdražší je pak vrze SHINE PACK za 664 900 Kč s naftovým motorem 1.5 BlueHDi 130 s automatickou převodovkou.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C4 1.2 PureTech 130 S&S EAT8
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1199 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 9.4 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.8
Emise CO2: 130 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4360 mm
Šířka: 1834 mm
Výška: 1525 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1353 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380/ 1250 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář