BMW má v nabídce kabriolety nebo roadstery rozličných velikostí, ale také konstrukce a provedení střechy. Kabriolet řady 4 má střechu pevnou, což zaručuje jeho bezproblémové používání po celý rok.

Rozhodli jsme se tedy vyzkoušet verzi, která se (zejména z našeho přesvědčení) pro kabriolet příliš nehodí. Testované auto poháněl vznětový šestiválec, který byl spojen s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Pohonné ústrojí

Označení BMW 435d xDrive prozrazuje přítomnost naftového třílitrového šestiválce s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Výkon tohoto motoru je 230 kW/313 koní a točivý moment 630 Nm. Podle mě je to jeden z nejlepších motorů spalujících diesel v nabídce. Je pružný, má dostatek síly v jakýchkoliv otáčkách a přitom nabízí příznivou spotřebu paliva. Vše navíc doplňuje příkladnou kultivovaností.

 

Při sešlápnutí plynového pedálu se vám prakticky nestane, že by vám jeho tah přišel nedostatečný. Zrychluje s náležitou razancí a přitom s jemností. A to i přesto, že se musí popasovat s hmotností 1 925 kg! Spotřeba paliva se dá běžné jízdě úplně klidně při udržet kolem 7-8 l/100 km.

Ačkoliv jde o motor spalující naftu, díky šesti válcům nezní zase tak špatně. Jeho projev je poměrně tichý, ale při výraznějším sešlápnutí plynu o sobě motor dá vědět. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že – speciálně se staženou střechou – bych chtěl poslouchat mnohem raději nějaký benzinový motor. Ač je motor 35d skvělý, více mi prostě pasuje třeba do kombíku.

Jak jezdí?

Už jednou zmíněná velká hmotnost – je to o čtvrt tuny více než u klasického kupé – není auto tak obratné, jak by se od BMW dalo čekat. V zatáčkách sice auto předvádí velmi slušné výkony, ale necelé dvě tuny hmotnosti zamaskovat nedokáže.

A nedokáže zamaskovat ani to, jak má otevřená karoserie spoustu práce s tím, aby se nekroutila. Ačkoliv to je stále o několik řádů lepší než u prastaré trojky (E36) v kabriu, kterou můžete vidět na společných fotkách, je to znát. Nejvíce je to znát na krátkých nerovnostech v zatáčce, kde se auto mírně zavlní.

Potěší fakt, že i díky větrnému štítu za předními sedadly do auta s vytaženými bočními okny a staženou střechou téměř nefouká. A to ani v městských rychlostech, ale ani při dvousetkilometrovém letu po dálnici. Přijdete ale o zadní sedadla, na která si dva cestující jinak mohou poměrně bez problémů sednout.

Praktičnost? Velmi dobrá!

Vzhledem k tomu, že BMW řady 4 Cabrio vychází z řady 4 Coupé, nabízí čtyři místa k sezení. Na zadních sedadlech sice pro kolena prostoru na rozdávání není, ale i na delší cesty se odjet dá. Při stažené střeše nebude sebemenší problém s prostorem pro hlavy cestujících, ale na zadní místa bude vcelku dost foukat. Cestu na dálnici si tak posádka (ani vpředu, ale ani vzadu) příliš užívat nebude. Pokud je střecha zatažená, je zase potřeba dozadu posadit menší cestující.

Natažení a stažení střechy vyžaduje více pozornosti než u řady 2 nebo řady 6. Hlavním rozdílem je to, že na rozdíl od dvojky a šestky, má čtyřka střechu pevnou, která je těžší a má složitější mechanismus. Zahájení operace se střechou je třeba provést do rychlosti 10 km/h a poté jet maximálně do 20 km/h. S plátěnými střechami je možné operovat nejčastěji do 50 km/h. Problém to může být například na nějaké frekventované silnici v případě, že začne pršet. Zatímco v 50 km/h vás řidiči budou (často) tolerovat, v rychlosti 10 km/h na vás budou – docela pochopitelně – nadávat.

Pokud jste si koupili kabriolet pro to, abyste jezdili se staženou střechou co nejčastěji, pak je pro vás tohle auto velmi dobrou volbou nejen do horka, ale také do zimy (nikoliv ročního období, ale nižších teplot), protože kromě vyhřívaných sedadel nabízí také vyhřívaný volant a nebo podobně jako kabriolety Mercedes-Benz možnost třístupňového foukání teplého vzduchu z opěradla sedadla na krk předních cestujících.

Tím, že je střecha pevná, se nabízí i několik pozitiv. Tak za prvé je tu fakt bezpečí. Nemyslím tím teď tak úplně posádku, ale právě střechu. Plátno je náchylnější k poškození a nebo například proříznutí. Stejně tak bude lepší na každodenní celoroční provoz, nebude problém jezdit s takovým autem v zimě, ve sněhu v mrazech. Navíc s přihlédnutím k pohonnému ústrojí testovaného auta, jenž se v tomto světle nakonec jeví i jako poměrně zajímavá volba…

Závěr

Kabriolet s naftovým motorem a čtyřkolkou? Takovou otázku jsme si položili už ve chvíli, kdy jsme si tohle auto na test domlouvali. Jenže pokud se zrovna nad BMW řady 4 Cabrio zamyslíme, vlastně to zase tak špatné rozhodnutí být nemusí. Díky tomuto pohonnému ústrojí a pevné stahovací střeše ho lze vlastně používat po celý rok. V létě na výlety k moři, v zimě zase do hor. A ani nepotřebujete žádné SUV

Jenže nafta, nafta prostě nezní tak hezky jako benzinový motor. A tenhle červík ve vás začne možná hlodat po zhlédnutí ceníku, protože skvělý řadový třílitr s označením 440i je proti 435d xDrive (v nabídce výhradně s pohonem všech kol) levnější. S pohonem zadních kol je to 113 tisíc Kč, s pohonem všech kol o 44 tisíc Kč. Základní cena BMW 435d xDrive Cabrio začíná na 1 731 600 Kč.

+
Výkonný motor a příznivá spotřeba paliva Naftový motor a pohon všech kol do kabrioletu?
I díky pevné skládací střeše se dá používat po celý rok Při jízdě nezamaskuje vysokou hmotnost
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 435d xDrive Cabrio
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 993 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 230 kW/313 koní při 4400 ot./min
Točivý moment: 630 Nm při 1500 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.2 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.0 / 5.3 / 5.9
Emise CO2: 155 g/km
Objem nádrže: 57 litrů
Délka: 4638 mm
Šířka: 1825 mm
Výška: 1364 mm
Rozvor: 2910 mm
Pohotovostní hmotnost: 1925 kg
Ceník: ke stažení zde