Lamborghini konečně po dlouhém napínání představilo své nové SUV. Pojmenovalo ho Urus a i když jde o velké a vysoké auto, bude pořádně rychlé.

Kategorie SUV je dnes velmi oblíbená, prodeje už drahně let neustále rostou. Do tohoto segmentu se tak pouštějí i značky, u kterých by nás na to ještě před pár lety nenapadlo snad ani pomyslet. Zatím nejnovější přírůstek pochází z italského města Sant’Agata Bolognese. Přivítejte Lamborghini Urus.

Podle fotek by se mohlo zdát, že jde vlastně o poměrně malé auto, ale rozhodně tomu tak není. Základem Lamborghini Urus je podvozková platforma shodná s Bentley Bentayga! Vnější rozměry tak možná překvapí. Délka je 5112 mm, šířka 2016 mm, výška „jen“ 1638 mm a rozvor náprav je 3003 mm. Hmotnost překročí 2,2 tuny.

 

Za předním nárazníkem s mnoha obrovskými nasávacími otvory se nachází vidlicový osmiválec biturbo. Na všechna čtyři kola posílá 478 kW/650 koní a 850 Nm. Děje se tak skrze osmistupňovou automatickou převodovku ZF s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Standardně zajišťují pohon s pomocí mezinápravového diferenciálu Torsen obě nápravy v poměru 40 :60 pro tu zadní. V případě potřeby se však poměr může změnit až na 70 : 30 ve prospěch přední nápravy a nebo na 13 : 87 ve prospěch zadní nápravy. Nechybí ani aktivní zadní diferenciál a nebo řízení zadních kol, které Urus převzal z Lamborghini Aventador S.

Dynamika je působivá. Ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje – v případě použití funkce Launch Control – nové LamboSUV pouze 3,6 sekundy a na dvoustovce je za 12,8 sekundy. Pokračovat ale může až ke 305 km/h. Naopak k jeho zastavení budou sloužit obrovské brzdy s 440 mm kotouči s 10pístkovými třmeny vpředu, respektive 370 mm kotouče a 6pístkové brzdiče vzadu. Ty se budou ukrývat pod sériově dodávanými 21″ koly, za příplatek však můžete mít až 23″ disky. V každém případě budou obouvat pneumatiky Pirelli P Zero Corsa.

Urus samozřejmě nabízí i rozličné jízdní režimy, k dispozici je jich hned sedm, šest z nich je přednastavených: Strada pro běžné ježdění po silnici, sportovní Sport, sportovnější Corsa, ale i několik terénních, které upraví světlou výšku směrem vzhůru: Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek). Posledním jízdním režimem je ten s názvem „Ego“, v němž si může řidič nastavit auto podle sebe. Jak jistě tušíte, již v základní výbavě bude adaptivní vzduchové odpružení s možností nastavení světlé výšky od 158 mm do 248 mm.

Lamborghini si nový Urus cení na více než 4,5 milionu korun, výroba začne v příštím roce. Další informace i konfigurátor lze nalézt přímo na webu Lamborghini.