Konec zimní sezony odhaluje skutečný technický stav automobilů. Kombinace mrazu, posypové soli, štěrku a vlhkosti se na nich dokáže negativně podepsat. Co bylo ještě na podzim auto s nízkými servisními náklady, může být na jaře za hranicí, kdy dává oprava ekonomický smysl. Ačkoliv by bylo výhodnější přesednout na novější auto, řada řidičů raději zůstane jezdit na „mrtvém koni“. Nechtějí například řešit prodej nebo likvidaci. Často se také bojí koupě ojetiny se stočenými kilometry, tajenými závadami nebo maskovanými haváriemi.
„Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni z něj. Oblíbené rčení se skvěle hodí na řadu majitelů ojetin,“ říká Marek Knieža, ředitel inzertního webu TipCars.com. Příchod jara je skvělou příležitostí, jak zhodnotit stav auta. Zimní sezona zvýrazní jeho neduhy. Typicky se jedná o korozi, poškození na podvozku, brzdách nebo výfuku. Zabrat dostává také klimatizace. Někdy se dají opravit za rozumnou částku. Jindy s ohledem na celkově nízkou hodnotu vozu nedávají smysl.
„Mrtvého koně“ poznáte snadno, zbavujete se ho těžko
Logickým krokem by bylo udělat si finanční rozvahu, jestli se mi vyplatí do servisu, resp. do provozu dál investovat. Odpověď jim za pár hodin práce dá nejbližší autoservis. Bohužel, řada řidičů to nedělá. Místo toho sedí dál na „mrtvém koni“ a tváří se, že je všechno v pořádku. „Přitom jízda na takovém ‚mrtvém koni’ není bezpečná ani ekonomická,“ dodává Marek Knieža.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
Co dalšího brání řidičům přesednout z „mrtvého koně“? „Kombinace citové vazby k vozu, chybné ekonomické rozvahy a obavy, aby se ještě více nespálili,“ říká Knieža. Řidiče často odrazuje komunikace se zájemci, která bývá vysilující. Přitom řada autobazarů poskytuje výkup na protiúčet. U prodejců mohou uspět i majitelé automobilů, které jsou na bazarovém trhu pro svůj stav neprodejné. Někteří totiž nabízejí slevu ve formě šrotovného.
Chcete prodat svoje auto? Teď není ideální doba, počkejte do jara, ještě lépe na začátek podzimu
Kdo šetří moc, neušetří nic
Další problém je v očekávání návratnosti investic. Když do auta dal majitel deset dvacet tisíc, tak si své peníze chce takzvaně odjezdit. Pokud se po pár měsících zase něco pokazí, vozu se tím spíš nechce vzdát. Řekne si, že ještě tahle oprava, a bude to v pořádku. „Jenomže u auta, kterým se jezdí, není žádná oprava poslední. Platí to pro ojetiny i vozy vonící novotou,“ vysvětluje Knieža.
Dalším důvodem, proč si lidé drží „mrtvé koně“, je strach ze změny. Majitel „zainvestované“ ojetiny se bojí, aby si domů nepořídil ještě větší servisní problém. Od novějšího auta čeká komplikovanější a dražší závady. Navíc si je vědomý rizika stočených kilometrů, zatajených závad nebo maskovaných havárií. Ideální je požádat o pomoc odborníka. Je to sice další investice nad rámec ceny vyhlédnutého automobilu, ale může v budoucnu ušetřit velké peníze za servis.
„S kontrolou ojetiny vám může pomoct někdo z komunity kolem konkrétní značky. Jsou to srdcaři, mají hluboké znalosti jednotlivých modelů a jsou ochotní s vámi po domluvě jet zhodnotit vybrané auto,“ říká Marek Knieža. Problémem je ale vědět kam jít, na koho se obrátit a mít čas. „Jednodušší volbou je kontaktovat profesionálního mechanika. Takový člověk zkontroluje auto třeba na druhém konci republiky. Udělá zkušební jízdu, diagnostiku. Všechno nafotí nebo natočí. Umí dokonce poradit, kde je prostor pro slevu.“
3 rady, které vás ochrání před jízdou na „mrtvém koni“
- Nespoléhejte se na svou paměť. Pište si náklady na provoz automobilu. Všechny! Můžete použít tabulku v počítači nebo některou z online služeb. S odstupem času si možná vzpomenete, že jste byli loni několikrát v servisu. Servisní deníček vám ale připomene, že jste v něm postupně nechali několik desítek tisíc. Podobně vás překvapí, pokud náklady na kilometr berete jen ze spotřeby paliva. Když k pohonným hmotám připočítáte běžný olejový servis, opravy, pojistky nebo pneuservisu pak navíc zjistíte, že nákladově nejste na 2 Kč/km, ale na pětinásobku. Nebo i víc.
- Nebojte se změny. Možná vás k autu váží vzpomínky na všechny ty roky, kilometry a dovolené. To ale neznamená, že vám nemůže udělat radost nové auto. A vašemu starému vozu nový majitel. Když nechcete osobně řešit jeho prodej, zkuste ho nabídnout protiúčtem.
- Zapojte odborníka. K výběru auta si pozvěte někoho, kdo tomu rozumí. Může to být někdo z rodiny a známých, člověk z komunity kolem vybrané značky nebo profesionální mechanik, který se na obhlídky ojetin specializuje.
Výfuk je spotřebák, brzdy taky. Po omrknout poškození od posypu (rez) se doporučuje i u nových aut.
Článek o ničem.
Po zimě.