Vozy Toyota TS050 HYBRID týmu TOYOTA GAZOO Racing, trojnásobného vítěze závodu Le Mans, se tento víkend naposledy ukáží v závodním nasazení při ukončení sezóny světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) 2019-2020 závodem 8 hodin Bahrajnu.
Toyota TS050 HYBRID se od své premiéry v roce 2016 zúčastnila 33 závodů WEC, 18x zvítězila, 15x získala první startovní pozici a 14x dosáhla nejrychlejšího času na kolo; kromě toho zaznamenala nejrychlejší čas na kolo v historii závodu Le Mans. Rovněž v sezónách 2018-2019 a 2019-2020 pomohla týmu TOYOTA GAZOO Racing k vítězství ve světovém šampionátu.
Po absolvování závodu v Bahrajnu tento týden zamíří do důchodu a v sezóně 2021 je již nahradí vůz nový, navržený v souladu s novými předpisy kategorie „hypercars“. Vychází přitom z aktuálně vyvíjeného vozu GR Super Sport, který má být homologován pro běžný provoz.
Finální závod vozů TS050 HYBRID je zároveň rozhodujícím bojem o titul mistra světa v kategorii závodních jezdců. Po vítězství v závodu 24 hodin Le Mans vede žebříček o sedm bodů posádka vozu č. 8, kterou tvoří úřadující mistři světa Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima společně s Brendonem Hartleyem.
Poprvé tuto sezónu se je v boji o titul snaží dohnat posádka Toyoty TS050 HYBRID č. 7 Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, kterou na Le Mans postihla smůla, ale v Bahrajnu jí bude hrát do karet příznivější handicap za úspěch.
Tzv. handicapy za úspěch byly zavedeny tuto sezónu s cílem zajistit těsnější konkurenci v LMP1 penalizováním časů na kolo podle pořadí v žebříčku šampionátu, a to ve všech závodech s výjimkou Le Mans. Přestože jsou vozy TS050 HYBRID tento týden jedinými zástupci kategorie LMP1, systém se vztahuje na samostatné vozy, a tak tým podporuje pokračování handicapů za úspěch i v Bahrajnu, aby souboj obou posádek byl maximálně korektní.
Tuto sezónu je to teprve podruhé, co má posádka vozu č. 8 méně příznivý handicap za úspěch než jezdci s vozem č. 7. V předchozích šesti závodech WEC byl vůz č. 7 při třech příležitostech relativně znevýhodněn vůči vozu č. 8, což se projevilo i ve výsledcích.
Mike, Kamui a José tuto sezónu již v Bahrajnu vyhráli a v prosinci 2019 byli tou lepší z dvojice posádek TOYOTA GAZOO Racing na dvou prvních místech; nyní bude tým v království Středního východu usilovat o třetí vítězství v řadě.
Obě posádky pojedou v Bahrajnu s vozem TS050 HYBRID s aero kitem pro vysoký přítlak, čímž se vrátí k uspořádání naposledy použitému v únoru na závodě v Austinu.
V rámci zkráceného rozvrhu je v plánu pouze jedna tréninková jízda ve čtvrtek večer a následovat bude rušný páteční program zahrnující dvě tréninkové jízdy a kvalifikaci. Osmihodinový závod bez diváků (po podobně koncipovaných akcích ve Spa-Francorchamps a Le Mans) bude zahájen v sobotu ve 14 hodin místního času a skončí po setmění téhož dne.
Hisatake Murata, prezident týmu: „Po radosti z našeho třetího vítězství za sebou na Le Mans odjíždíme do Bahrajnu odhodláni rozloučit se s naším vozem TS050 HYBRID co nejlépe. S tímto vozem jsme toho dosáhli opravdu hodně a zažili tolik emocí, takže jsme všichni trochu smutní, že TS050 HYBRID již dospěl na konec své kariéry. Ale již přichází nová kategorie hypercars, což bude hodně zajímavé. V minulém měsíci jsme úspěšně vyjeli s naším novým závodním vozem, což byl důležitý krok tohoto projektu; nyní se již těšíme, až tento nový vůz představíme světu. Tento víkend zjistíme, kteří jezdci vstoupí do nové epochy jako mistři světa; všech šest jezdců tuto sezónu podávalo velmi dobré výkony, a tak by si titul zasloužili všichni. Jednoduše se těšíme na dobrý a férový souboj i napínavé zakončení sezóny.“
Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „S naším vozem jsme před touto sezónou měli dva cíle; vyhrát Le Mans a získat titul mistra světa, takže cíl pro Bahrajn je celkem jasný. Handicap za úspěch je pro jednou v náš prospěch, ale víme, že kolegové s osmičkou nám život nijak neusnadní; pokud chceme vyhrát, musíme do toho dát maximum. Tuto sezónu jsme Bahrajn již vyhráli, takže doufám, že sezónu zakončíme dalším vítězstvím; to by byl parádní způsob rozloučení s vozem TS050 HYBRID.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Je to poslední závod pro TS050 HYBRID a v kategorii LMP1, takže doufám, že bude všechny bavit. Myslím, že to bude dobrá bitva mezi oběma vozy TS050 HYBRID, ačkoli handicap za úspěch je mírně v náš prospěch. Obě posádky chtějí světový šampionát vyhrát, takže budeme hodně tlačit jeden na druhého. Titul získá ten, kdo závod vyhraje, ale tak jednoduché to zase nebude; osm hodin je hodně, takže se musíme snažit zajet čistý závod a dojet bez potíží až do konce.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Zdá se to již dávno, co jsme vloni v červenci zahajovali sezónu prologem v Barceloně. Od té doby se toho hodně událo, ale již nastal čas se s naším vozem TS050 HYBRID rozloučit. Naším cílem v Bahrajnu je samozřejmě stát se mistry světa, což si můžeme zajistit vítězstvím. Víme, co v Bahrajnu očekávat, neboť podmínky budou podobné jako vloni, přičemž ani aero kit pro vysoký přítlak se nijak nezměnil, takže budeme dobře připraveni.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Bahrajn je zakončením epochy, kategorie LMP1 i našeho vozu TS050 HYBRID. Naše cesta s vozy LMP1 byla skvělá; pokud jde o technologie těchto vozů nebo rychlost vývoje, bylo to jednoduše úžasné. TS050 HYBRID pro mne hodně znamená, velkým dílem stojí za našimi třemi vítězstvími na Le Mans a naším titulem světového šampiona v minulé sezóně. Jsem skutečně hrdý na to, čeho jsme jako tým s tímto vozem dosáhli, ale raději se dívám do budoucna a v sobotu bojujeme o další titul světového šampiona.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „S vozy LMP1 jsme všichni zažili spoustu zábavy a vzrušení, což platí dvojnásob pro TS050 HYBRID. Byla to spousta emocí, štěstí i smutku, a tak na toto období nikdy nezapomeneme. Takže se již těším, až v Bahrajnu s vozem TS050 HYBRID naposledy vyjedeme, protože myslím, že na něj jednou budeme rádi vzpomínat. Dosáhnout vítězství s osmičkou určitě nebude jednoduché, ale nikdy se nevzdáváme; na posádku sedmičky budeme tlačit od začátku až do konce.“
Brendon Hartley (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „V Bahrajnu budeme zažívat smíšené emoce. Skončí tím éra LMP1, kterou jsem měl tak rád, ale na druhé straně všichni pociťujeme velké vzrušení z budoucnosti hypercars. V Bahrajnu je to již druhý závod v této sezóně, takže to tam všichni dobře známe; doufám, že to bude těsný souboj obou vozů TS050 HYBRID. Přestože tam s osmičkou míříme coby leadeři světového šampionátu, bodový zisk je tak těsný, že vítězný vůz získá korunku mistra světa, takže se na to již těším.“
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek