2020-porsche-911-turbo-992- (6)

Desítky zemí po celém světě chce zakázat spalovací motory, stejně chce postupovat i Evropská unie. Jenže někteří zástupci automobilek nahlas říkají, že to není dobrý nápad. Zní to i z úst šéfa vývoje Porsche.

Přečtěte si také:  Zákaz spalovacích motorů oznámilo už 31 zemí světa. Které to jsou?

Šéf vývoje automobilky Porsche Michael Steiner tvrdí, že zakázat spalovací motory není dobrý nápad. A to nejen proto, že tato německá automobilka nabízí hlavně velké a výkonné motory, ale jeho argumenty jsou poměrně rozumné.

Spalovací motory jsou dnes „špatné“, zní to z mnoha míst po celé planetě. Mohou za znečišťování naší planety a změnu klimatu. Nahradit je mají motory, které sice lokálně žádné emise nevypouštějí, ale v některých případech se rozhodně nedobíjejí ekologicky a šetrně vyrobenou elektřinou. Stejně tak je potřeba do jejich (ne)čistoty zapojit i energii, která je potřebná k jejich výrobě a k výrobě velkých baterií.

I když se elektromobily neustále vylepšují, stejně jako infrastruktura a na stovky kilometrů je lze mnohdy dobít za jednotky desítek minut, stále to není tak rychlé a jednoduché jako natankovat nádrž pro spalovací motor.

Přečtěte si také:  "Neomezená rychlost na německých dálnicích skončí, a já z toho nemám radost," zní z úst šéfa Audi

I tak ale může být spalovací motor úspornější. Například při jízdě na CNG vypouští podle studií přibližně asi o 25 % méně emisí CO2 a dokonce o 80 % méně emisí oxidů dusíku. Jsou tu ale i další způsoby, aby spalovací motory vypouštěly ještě méně škodlivých emisí anebo dokonce žádné. Michael Steiner k tomu v rozhovoru pro britský magazín AUTOCAR řekl: „Pokud jde o zákaz spalovacích motorů nebo hybridů, jsme přesvědčeni o tom, že to je nedorozumění. Problémem není spalovací motor sám o sobě, ale palivo, které se v něm spaluje.”

A to je pravda. Připomíná tím projekt Porsche a dalších partnerů, který bude vyrábět synteticky klimaticky neutrální palivo (tzv. e-palivo). Jeho spalováním nebudou vznikat žádné škodlivé emise. V pilotní fázi projektu má být již v příštím roce vyrobeno přibližně 130 tisíc litrů e-paliva. Ve dvou dalších fázích se roční výrobní kapacita postupně navýší cca na 55 milionů litrů do roku 2024, respektive na cca 550 milionů litrů do roku 2026. 

Siemens Energy, Porsche a další partneři podporují vývoj klimaticky neutrálního e-paliva

Michael Steiner také prozrazuje, že německá automobilka se snaží dělat všechno pro to, aby její modely mohly legálně a dle legislativy na takové e-palivo jezdit. „Uděláme všechno pro to, abychom dali emotivním autům šanci přežít, ať už jen na okruzích, kde pro syntetická paliva vidíme obrovskou budoucnost, tak pro některá auta i na silnicích. Nevíme, zda budeme úspěšní, ale úlohou tohoto projektu je ukázat, co všechno je možné, a že není potřeba hned vše zakazovat.“

Přečtěte si také:  Porsche představuje nové verze Panamery včetně 700koňového plug-in hybridu Panamera Turbo S E-Hybrid

Zároveň ale dodává, že e-palivá jsou jen doplňkem vývoje v Porsche, protože aktuálně je elektrifikace hlavní prioritou značky. Porsche už dnes nabízí elektromobily Taycan a Taycan Cross Turismo, ale i několik plug-in hybridů jako Panamera E-Hybrid a Cayenne E-Hybrid. Elektrifikovaný pohon už chystá i do všech dalších modelů v nabídce.

Upozornění na komentáře
Upozornit na
14 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments