porsche-vicko_nadrze-palivo-benzin

Siemens Energy společně s výrobcem sportovních vozů Porsche a řadou mezinárodně působících firem vyvíjí a implementuje v Chile zkušební projekt, z nějž by měl vzejít celosvětově první integrovaný závod pro komerční průmyslovou výrobu syntetických klimaticky neutrálních paliv (tzv. e-paliv). V pilotní fázi projektu bude již v roce 2022 vyrobeno přibližně 130 tisíc litrů e-paliva. Ve dvou dalších fázích se roční výrobní kapacita postupně navýší cca na 55 milionů litrů e-paliva do roku 2024, resp. cca. 550 milionů litrů do roku 2026. Hlavním odběratelem ekologického paliva bude Porsche. Projektu se účastní i další partneři: AME, petrolejářská společnost ENAP z Chile a italská energetická společnost Enel.

Pilotní projekt s názvem „Haru Oni“ v provincii Magallanes využívá výhodné klimatické podmínky na jihu Chile s příznivým prouděním větru k výrobě klimaticky neutrálního paliva za pomoci energie větru. Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky dnes oznámilo, že projekt Siemens Energy v rámci německé národní vodíkové strategie získá dotaci ve výši asi 8 milionů eur.

Přečtěte si také:  BMW investovalo do výroby benzinu ze vzduchu. Na čerpacích stanicích má být ještě letos

Komentuje Christian Bruch, generální ředitel Siemens Energy: „Budování ekonomiky na bázi udržitelných energií si žádá určitou změnu myšlení. Obnovitelné energie se nebudou vyrábět pouze tam, kde jsou zapotřebí, ale kde jsou ve velké míře k dispozici přírodní zdroje, např. vítr a slunce. Tudíž budou po celém světě vznikat nové dodavatelské řetězce s cílem přenášet obnovitelnou energii mezi jednotlivými regiony. To je důležité zejména pro Německo, které – má-li uspokojit celonárodní poptávku – musí energii dokonce dovážet. V otázce ukládání a přepravy energie bude hrát stále důležitější roli vodík. Proto je podpora projektu ze strany německé vlády důležitým signálem.“

Komentuje Oliver Blume, generální ředitel Porsche: „Pro Porsche je elektromobilita nejvyšší prioritou. Užitečným doplňkem jsou e-paliva k pohonu automobilů – pokud se vyrábějí v těch částech světa, kde je k dispozici přebytek udržitelné energie. Jsou důležitým prvkem na cestě k eliminaci uhlíkových emisí. Jejich výhody spočívají v jednoduchosti použití: e-paliva lze využívat ve spalovacích motorech a plug-in hybridech, přičemž lze využít stávající sítě čerpacích stanic. Jejich používáním můžeme ještě výrazněji přispět k ochraně klimatu. Jako výrobce vysoce výkonných a hospodárných motorů disponujeme širokými technickými zkušenostmi. Známe přesně potřebnou charakteristiku paliva pro naše motory, abychom mohli zajistit fungování s minimálními dopady na klima. Naše zapojení do celosvětově prvního integrovaného závodu pro komerční výrobu e-paliva v průmyslovém měřítku je podporou rozvoje alternativních paliv budoucnosti.“

Peter Altmaier, ministr německého Spolkového ministerstva hospodářství, uvedl: „Vodík je klíčem k úspěšné energetické transformaci ve všech odvětvích. Proto chceme prostřednictvím Národní vodíkové strategie využít příležitostí nabízených vodíkem z pohledu klimatické, energetické a hospodářské politiky. Uvědomujeme si, že celonárodní poptávku nebudeme schopni plně pokrýt samotnou tuzemskou výrobou, a proto bude nutná spolupráce s mezinárodními partnery. Proto mne těší, že Siemens Energy a Porsche připravují výrobní kapacity v dalších zemích společně s řešeními pro dovoz ekologického vodíku a vedlejších produktů. Nyní se díky německému know-how poprvé na světě použijí laboratorní inovace přímo v integrovaném závodu pro komerční výrobu.“

Porsche jako hlavní odběratel uvedeného paliva plánuje zpočátku využívat e-paliva z Chile v rámci zkušebních projektů. Jedná se např. o používání e-paliva ve vozech Porsche nasazovaných do motoristických soutěží, v rámci center Porsche Experience Center a výhledově i v sériově vyráběných sportovních vozech. Výrobce sportovních vozů v první fázi do projektu investuje cca. 20 milionů eur.

Přečtěte si také:  Osmdesátiletý Rakušan sbírá Porsche. Má jich už 80 a sbírku hodlá dál rozšiřovat

Společnost AME je hlavním vývojářem a současně vlastníkem projektové společnosti HIF (Highly Innovative Fuels). Enel se podílí na financování závodu se zaměřením na energii větru a elektrolýzu. ENAP podpoří projekt poskytnutím provozního personálu, jakožto i zajištěním údržby a logistiky.

Chile dokáže nabídnout velmi příznivé klimatické podmínky k levné výrobě elektřiny s využitím energie větru; má proto v mezinárodním měřítku velmi vysoký potenciál z pohledu výroby, vývozu a místního využití zeleného vodíku. Při výrobě ekologického vodíku s využitím energie větru rozkládají elektrolyzéry vodu na dvě složky – kyslík a vodík. Plánem v druhém kroku je filtrovat CO2 z ovzduší a poté jej společně se zeleným vodíkem využívat k výrobě syntetického metanolu. Výsledkem je obnovitelný metanol, který lze proměnit v klimaticky neutrálního palivo s využitím technologie MTG (Methanol To Gasoline) pod licencí a za podpory firmy ExxonMobil.