porsche_taycan-rekord-drift- (1)

Porsche Taycan dodriftovalo až do Guinnessovy knihy rekordů. Zvládlo bokem více než 42 km

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: Porsche - 9. 12. 2020


Porsche Taycan se zapsalo do Guinnessovy knihy rekordů nejdelším driftem elektromobilu. Dějištěm světového rekordu bylo Porsche Experience Centre (PEC) na německém okruhu Hockenheimring. Školitel Porsche Dennis Retera na driftovacím okruhu o délce 200 metrů absolvoval 210 kol, během nichž přední kola vozu ani na okamžik nekopírovala trajektorii zatáčky: expert na jízdu do boku během 55 minut urazil celkem 42,171 km. Překonáním maratonské vzdálenosti zaznamenal Retera světový rekord v nejdelším nepřetržitém driftu elektromobilem. Průměrná rychlost jízdy činila 46 km/h. K překonání rekordu posloužil Taycan v provedení s pohonem zadních kol (již v prodeji na čínském trhu).

„Vypnete-li programy jízdní stability, klouzání do boku s elektrickým Porsche je extrémně snadné, samozřejmě hlavně s tímto provedením modelu, které pohání samotná zadní kola,“ říká Dennis Retera a dodává: „Vždy je k dispozici dostatek výkonu. Zárukou stability je nízké těžiště a dlouhý rozvor. Precizní konstrukce podvozku a řízení zajišťuje dokonalou kontrolu za každé situace, a to i při pohybu do strany.“ Uvedený Nizozemec v současnosti působí jako hlavní školitel Porsche Experience Centre Hockenheimring, avšak v minulosti se věnoval závodním motokárám, monopostům a vytrvalostním soutěžím. „Bylo nicméně velmi únavné plně se koncentrovat po celých 210 kol, zejména když zvlněný asfalt driftovacího okruhu nenabízí všude stejný grip. Snažil jsem se drift maximálně kontrolovat volantem – to je efektivnější než pomocí akceleračního pedálu a tolik také nehrozí riziko přetočení vozidla.“

Na pokus o zápis, probíhající na zavlažovaném úseku zóny jízdní dynamiky centra PEC, dohlížela Joanne Brentová, oficiální porotkyně Guinnessovy knihy rekordů™. Brent v posledních pěti letech dohlížela na bezpočet nejrůznějších pokusů o zápis do Guinnessovy kniha rekordů™: „Máme již několik rekordů v driftu, ale pokus s elektrickým sportovním vozem je mimořádný i z našeho pohledu. Porsche zde sehrálo skutečně průkopnickou roli,“ uvedla. Specialistka zastupující Guinnessovu knihu pečlivě zdokumentovala rekord za pomoci mnoha různých technických prostředků a v součinnosti s dalšími nezávislými odborníky: ještě před testem byla v Porsche Experience Centre předmětná zóna o průměru 80 metrů změřena s milimetrovou přesností místním geodetem. K dokumentačním účelům posloužilo měření GPS a senzory rychlosti stáčení na palubě vozidla, jakožto i kamera nainstalovaná na střeše řídicí věže trati, odkud se rekordní jízda natáčela.

Role dalšího nezávislého experta se ujala Denise Ritzmannová. Před vlastním pokusem o rekord tato technická specialistka jménem zkušební organizace DEKRA potvrdila, že předsériový Taycan s pohonem zadních kol je standardním vozem způsobilým k jízdě. Ritzmannová ví o driftování vše: v letech 2018 a 2019 získala titul evropského mistra driftu a rovněž měla dohlédnout na to, aby Taycan po celou dobu pokusu o rekord jel neustále driftem: „Na první pohled vidíte, zda přední kola ukazují jiným směrem, než vede zatáčka. Pokud tomu tak je, vůz driftuje,“ vysvětlila. Společně s Brent také počítala zajetá kola pokusu o rekord.

Porsche Taycan je držitelem rekordu v mnoha dalších disciplínách: jmenujme vyčerpávající vytrvalostní jízdu na 24 hodin (přes 3425 km) na vysokorychlostní trati v Nardò; nejlepší čas v dané kategorii (7:42 min) na Severní smyčce Nürburgringu; nebo 26 sprintů s pevným startem na 200 km/na letišti v Lahr – statistiky rekordů prvního čistě elektrického sportovního vozu značky Porsche jsou pozoruhodným čtením.

Představujeme Porsche Experience Centre (PEC) na Hockenheimringu

Centrum PEC na okruhu Hockenheimring právě oslavilo první výročí: zařízení o rozloze 170 tisíc čtverečních metrů v samotném srdci závodní tratě bylo otevřeno 13. října 2019. Najdeme zde centrum zákaznických zkušeností, trať pro nácvik ovládání vozidel, šest zón jízdní dynamiky a terénní dráhu.

Centrum PEC na Hockenheimringu je po Lipsku druhým největším zařízením svého druhu. Dalšími centry PEC jsou Atlanta, Le Mans, Los Angeles, Šanghaj a Silverstone. Osmé a největší centrum PEC se aktuálně staví v italské Franciacortě. Otevření je naplánováno na polovinu roku 2021.

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru