Každoročně s příchodem prvních mrazů a sněhové nadílky musí řidiči osobních aut sledovat provoz ještě víc než kdy jindy. Důvodem jsou neuklizené kamiony, ze kterých během jízdy odpadají obrovské kusy ledu, které mohou způsobit tragédii. Ovšem řidičům a dopravcům je to jedno. Řidičům sice zákon očistu návěsu nařizuje, ale tomuto nařízení dostojí jen hrstka řidičů kamionů. Těm ostatním je jedno, že ohrožují všechny kolem sebe.
Zákon je zmatený
Už od roku 2017 je v platnosti zákon, který řidičům kamionů i osobních aut nařizuje před jízdou vůz, v případě kamionů i návěs, očistit od ledu a sněhu. Každoročně však policisté řeší řadu i vážných nehod, za které může led či masa sněhu padající z neočištěného kamionu. Řidiči kamionů toto nařízení ignorují a tím i fakt, že svou jízdou mohou ostatním vážně ublížit.
Faktem ale je, že ačkoliv zákon hovoří o očištění auta a návěsu naprosto jasně, je to pro kamioňáky velmi náročné. Do znění zákona o tom, že řidič musí ze svého vozu odklidit sníh a námrazu, totiž vstupuje ještě Bezpečnost práce, konkrétně část, která se věnuje práci ve výškách. Ta kamioňákům zakazuje lézt do výšek, tedy na návěs a námrazu odstranit. Pokud by se řidiči něco při této činnosti stalo, může se stát, že mu zranění nikdo nezaplatí, byť jde o pracovní úraz.
Ohledně BOZP je ale důležité zmínit jednu důležitou věc. Problémová je ta část vyhlášky, která říká, že od výšky 1,5 metru musí zaměstnavatel (v tomto případě tedy dopravce) svému zaměstnanci zajistit ochranné prostředky proti pádu z výšky. V případě, že by řidič, tedy zaměstnanec, lezl po žebříku, musí být od pěti metrů výš jištěn pomocí speciálních prostředků. Nehledě na to, že řidiči by dle vyhlášky měli každoročně projít také zdravotní prohlídkou ohledně práce ve výškách.
Co s tím?
Na jednu stranu je to celé jeden velký zmatek. Na druhou ale výmluvy. Pokud by někdo bral vážně onu hodnotu 1,5 metru, řidiči by bez splnění výše zmíněných podmínek nemohli vylézt ani do kabiny. Na druhou stranu je ale nutné říct, že problém rozhodně není jen u dopravců a řidičů, ale i u státu.
https://www.facebook.com/sdruzeniridicu/posts/10157960994490443
Jak dlouhodobě upozorňuje Sdružení řidičů, stát na jednu stranu něco vyžaduje, ale už neudělá nic pro to, aby se jeho nařízení dalo snadno aplikovat do praxe. Pomohly by odklízecí rampy, kterých je v Česku ale minimum. Ostatně, chybí i odstavná parkoviště pro kamiony, v tomto směru má stát opravdu velké mezery.
Nicméně nastupující vláda má s kamiony, dostavbou silnic, a právě i parkovišť velké plány. Připomenout si je můžete v odkazu výše. Bude zajímavé sledovat, jak se jí v tomto směru povede. Do té doby musíme doufat, že nehod způsobených nezodpovědnými kamioňáky, kteří by správě bez možnosti očištění auta a návěsu neměli vyjíždět, bude co nejméně a s co nejmenšími následky.
Zkoušel sem to a nikdy víc. Vylezl sem na střechu mezerou mezi kozlem a návěsem,…Dosti obtížně…střecha plná sněhu a jak víte plachta je z gumy a dost to klouže. Střecha vás udrží, ale odhadovat kde jsou tyčky abych nešlápl na samotnou plachtu…Sakra sem se třepal abych neletěl dolů. Opravdu to nezkoušejte…
uz jsou navesy co pri odstaveni vezmete „tyc“ nasadite na mechanismus a zatocite, pricemz se z ploche misty provesene plachty ve vodorovnem stavu stava diky vzperam tzv „Ackova“ a na plachte se tak neudrzi vetsi vrstva at vody snehu ci ledu, bohuzel ti co maji nepouzivaji a vyrobcum bych tento mechanismus nakazal povinne do kazdeho noveho navesu, stejne jako maji auta airbagy a pul problemu by bylo vyreseno
A jak to má uklidit ? Na plachtu se normálně šlápnout nedá a pro práci ve výškách nemá řidič ani oprávnění ani prostředky .
A je tedy řešením se na to vykašlat a doufat, že ledová plotna nezabije jiného řidiče? Řidič náklaďáku, pokud nejezdí sám za sebe, má nějakého zaměstnavatele a ten je povinen poskytnout mu veškeré pomůcky a školení, aby mohl vykonávat svoji práci v souladu se zákonem a pokud zaměstnavatel potřebné věci a školení nedodá, řidič má právo odmítnout práci. Až totiž ta ledová plotna z kamionu spadne na osobák třeba s matkou a dětmi a zabije je, tak soud nebude vůbec zajímat, že řidič neměl jak to udělat, ale bude řešit jen to, že nesplnil svoji povinnost a vyjel na cestu bez odstranění ledu. Sednout do vězení a platit odškodné bude řidič, ne zaměstnavatel. A nemyslím si, že by řidič kamionu byl tak královsky placený, aby to riziko měl brát na sebe, když už sám není tak zodpovědný, že nebude riskovat zdraví ostatních řidičů.
Auto-mania.cz milý webe reaguji na váš článek a tímto vám nabízím týden se mnou v kabině za tohoto počasí dám vám možnost někde na parkovišti bez různých přípravků abyste mi ukázali jak mám očistit návěs(plachtový). Ve vašem článku mě pobavilo jak mi řidiči na to kašleme a je nám to jedno co z nás lítá bohužel to není pravda ale nemáme možnosti a riskovat i naše zdraví nebudem,což je taky ostatním tedy asi jedno jestli si něco uděláme hlavně očistit. Nejvíc se mi líbí v těchto článcích Jak děláte že jenom řídíme kamiony ,řídíme i osobní auta a jezdíme s nimi a jezdíme i za kamiony ale už trošku umíme přemýšlet že si musíme držet rozestup pokud jede za vámi osobní auto nalepený metr za návěsem a odlétne led tak řidič osobního auta nemůže reagovat ono by chtělo občas zapojit mozek a když vidíte že z toho návěsu něco padá tak si držte rozestupy pak je aspoň šance zareagovat. A jak jsem říkal máte nabídku pokud byste chtěli kontaktujte mě nemám s tím sebemenší problém a jestli můžu tak si vsadím že pokud vylezete na ten návěs tak se s vámi prolomí střecha a akorát si ublížíte to je můj pohled na věc mějte hezký den.
K tomu bych doplnil, že kus ledu může úplně v pohodě odlítnout, když budu náklaďák předjíždět a pak je nějaká poučka o vzdálenosti o ničem. Ale že není jak ten led odklidit s tím souhlasím.
Udělejte parkoviště s rampou na úklid sněhu ze střechy a je to no ono je to asi velká prosba když ŘSD není schopna ani vybudovat při rekonstrukci či novostavbě silnic parkoviště s adekvátním vybavením (WC,sprcha, WiFi)
To diváka nezajímá.
Buďte si jistí že to z nás bude padat dále protože nikdo nechce spadnout ze 4metrů a marodit půl roku za 10 tisíc Kč/měsíčně.Jediná možnost je uklidit ten led z rampy které jsou jenom na našich firmách.
Líp bych to nenapsal, děkuji pane kolego.Jsem řidič a ne horolezec.