kia cee' d sw dopravni nehoda

V období od ledna do června 2021 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 200 (meziročně o 22 méně, tj. -9,9 %) a těžce zraněno 645 osob (meziročně o 204 méně, tj. -24,0 %). V obou sledovaných strategických cílech Strategie BESIP 2021-2030 se jedná o historicky nejnižší hodnoty, zejména významný je pokles u těžce zraněných osob. Nejvíce usmrcených (39) i těžce zraněných osob (116) bylo v letošním roce evidováno ve Středočeském kraji, s 22 usmrcenými následoval Jihomoravský a s 21 usmrcenými Jihočeský kraj.

„Snížení počtu obětí a těžkých zranění na historická minima je jedním z mála pozitiv, které můžeme přičíst pandemii koronaviru. Po rozvolnění opatření počet obětí v květnu značně narostl, v červnu se nárůst zpomalil. Rozhodující nyní bude, jak se nám podaří udržet bezpečné silnice během letních prázdnin, kdy na silnicích umírá dlouhodobě nejvíce osob. Všechny řidiče a řidičky proto prosím, aby postavili na první místo život svých blízkých a ostatních, kteří se na silnici pohybují, nenechali se strhnout k agresivní jízdě a plně se věnovali řízení,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Přečtěte si také:  Drsné scény z Rychle a zběsile 9 nejsou tak úplně počítačově vytvořené. Řada z nich byla točená s reálnými auty a zachycuje reálné nehody

Jako oblast s nejvyšším potenciálem snížení počtu závažných dopravních nehod byla ve Strategii BESIP 2021-2030 identifikovaná právě nepřiměřená rychlost. Rychlost patří k nejvýznamnějším faktorům ovlivňujícím závažnost dopravních nehod. Dopravní nehody v důsledku nepřiměřené rychlosti se často pojí rovněž s nepozorností, nezkušeností řidičů, ale také intoxikací alkoholem.

EU přitvrzuje. Požaduje, aby všechna nová auta měla na palubě povinně černou skřínku pro sběr dat

BESIP Ministerstva dopravy spolu s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR vede od května letošního roku kampaň „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“, jejíž součástí je i projekt
13 MINUT. Stánky kampaně naleznou řidiči na řadě čerpacích stanic a akcích pro veřejnost. Lidé si u koordinátorů BESIP mohou udělat řidičský kvíz, soutěžit o ceny a spočítat si, jak málo minut získají překračováním rychlostního limitu na své aktuální trase.

Přečtěte si také:  Drsná výchova řidičů na německý způsob. Těm, kteří až příliš okouněli u smrtelné nehody, ukázali naživo její následky

36 % usmrcených v automobilech nebylo připoutáno

Ze 117 usmrcených v automobilech (pozn. osobních a nákladních) v uplynulých 6 měsících nebylo připoutáno bezpečnostním pásem 42 osob, tj. 36% podíl. Z 282 těžce zraněných v automobilech nebylo připoutáno bezpečnostním pásem 63 osob, tj. 22% podíl. V uplynulých 3 letech (2018-2020) nebylo v automobilech připoutáno 27 % usmrcených (248 z 931) a 18 % těžce zraněných (455 z 2 578). „Jakkoli lze letošní historická minima jak v oblasti usmrcených, tak těžce zraněných hodnotit pozitivně, 36% podíl usmrcených nepřipoutaných osob v automobilech je alarmující. V souvislosti s uvedenými tragickými následky nehod, důrazně apeluji na všechny cestující ve vozidlech – jak řidiče, tak spolujezdce, aby používali základní bezpečnostní prvek, tzn. bezpečnostní pás ne proto, že jim hrozí sankce, ale proto, že mohou přijít o to nejcennější,“ uvádí Mgr. Tomáš Neřold M.A., vedoucí samostatného oddělené BESIP Ministerstva dopravy.

„V rámci sledování nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu probíhá pravidelně sběr dat ohledně (ne)poutání se bezpečnostními pásy, a to jak řidiči, tak spolujezdci. V uplynulém roce činil podíl nepřipoutaných řidičů 3,7 %, spolujezdců vpředu 6,1 % a spolujezdců vzadu pak 11,5 %,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu v. v. i. a dodává: „Z analýzy dopravních nehod vyplývá, že se častěji nepoutají spolujezdci vzadu. Spolucestující na zadních sedadlech neohrožují jen sami sebe, ale také cestující na předních sedadlech – zvyšuje se totiž pravděpodobnost vzniku vážných zranění nejen samotného nepřipoutaného pasažéra, ale také posádky na předních sedadlech.“

Důvody, proč řidiči nepoužívají bezpečnostní pásy, jsou bizarní a nebezpečné

Upozorňovat je nutné rovněž na rizika spojená s ovlivněním funkčnosti bezpečnostních pásů, které následně nejsou schopny zajistit dostatečnou ochranu posádku vozidla – ať už zakoupené nehomologované pomůcky nebo pomůcky podomácku vyrobené. V rámci činnosti Hloubkové analýzy dopravních nehod se lze stále setkat s případy chybného používání bezpečnostního pásu (použití podomácky vyrobených zarážek navíjení bezpečnostního pásu – například použití čínských hůlek) nebo obcházení signalizace nepoužití bezpečnostního pásu (zacvaknutí bezpečnostního pásu do západky bezpečnostního pásu spolujezdce, zacvaknutí bezpečnostního pásu do západky, aniž by byl řidič připoután) apod.

Přečtěte si také:  Ani šéf dopravní policie Zlý zatím neví, jak vymáhat nově povinný odstup od cyklistů. Slíbil ale, že cyklisty bude policie chránit

V roce 2021 by dle předpokladů Strategie BESIP 2021-2030 nemělo být usmrceno více než 502 a těžce zraněno 2 151 osob. Priority obsažené ve Strategii jsou plně v souladu s cíli stanovenými členskými státy Evropské unie a Organizace spojených národů, které si vytkly za cíl snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob na pozemních komunikacích o polovinu (v roce 2030 o 50 % méně vůči výchozímu stavu, tj. vůči průměru z let 2017-2019).

1 komentář

  1. Dá se pochopit, že lidé havarují v důsledku nevyježděnosti. Ale nedá se omluvit, že vědomě obchází používání pásů.

Přidat komentář