Bezpečnostní pásy už několik desítek let neodmyslitelně patří k automobilům. Nejprve moc nadšení nevyvolaly, ale postupem času se staly celosvětovou povinností a zároveň jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků, který zachraňuje životy. Přesto se stále najdou řidiči či jejich posádky, kteří bezpečnostní pásy nepoužívají a dokonce je odmítají. Jejich důvody jsou ale krajně nezodpovědné.

Ve Španělsku na téma bezpečnostních pásů proběhla před pár dny velká anketa, ze které vyplynulo, že ti, kteří nepoužívají pásy, pro to mají své důvody. Mezi ty nejčastější patřilo tvrzení, že jsou bezpečnostní pásy zbytečné, že řidič, který jezdí nepřipoutaný, se nejčastěji pohybuje po městě, kde nejsou potřeba a někteří se dokonce vymlouvali na pomalou jízdu.

Přečtěte si také:  Posádka havarované škodovky neměla bezpečnostní pásy a při nehodě vypadla za auta

Anketa dále ukázala, že další odmítači pásů neřeší bezpečnost, ale jsou si jisti, že policie je nepřipoutané nepřistihne. Tamní ministerstvo dopravy ale všechny tyto řidiče označuje za ty, kteří mají pokřivené vnímání reality a zároveň nedostatek povědomí o své vlastní zranitelnosti. Často si prý vůbec neuvědomují, jaký následek by mohlo to, že se nepřipoutají, mít jak pro ně, tak ale i pro ostatní. Ostatně, i u nás se před nedávnem stalo, že nepřipoutaná posádka při nehodě vypadla z auta.

V Česku je to stejné

Dalo by se podotknout, že Španělé mají od přírody povahu, která je k takové laxnosti předurčuje, ale i na našich silnicích je řada těch, kteří pásy ignorují. V Česku na toto téma proběhl průzkum v roce 2020, přičemž dle Ministerstva dopravy byla jízda bez použití pásů v tomto roce druhým nejčastějším řidičským prohřeškem. A to přesto, že jde o pokutovaný přestupek. Za jízdu bez bezpečnostního pásu si řidič od policie vykoleduje pokutu ve výši 2000 Kč. Ve správním řízení pak až 2500 Kč, přičemž úřad k tomu přidá také tři trestné body.

Přečtěte si také:  Bezpečnostní pásy stále někteří členové posádky nepoužívají. Ročně zemře v ČR na 80 nepřipoutaných

„V letech 2018 a 2019 bylo na českých silnicích každoročně v osobních vozidlech usmrceno 80 osob, které nebyly připoutány bezpečnostním pásem. Jen v roce 2019 bylo dalších 146 osob zraněno těžce a 678 zraněno lehce,“ říká Mgr. Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy a dodává: „Podíl nepřipoutaných osob na všech usmrcených osobách v osobních vozidlech tak v roce 2019 činil 26 %. V případě těžce zraněných 18 %, u lehkých zranění pak 5 %. Je nutné, aby si nejen řidiči, ale také spolujezdci uvědomili, že bezpečnostní pás je stále nejúčinnějším nástrojem pasivní bezpečnosti. Jeho aktivní používání tak má zcela nezastupitelnou roli na cestě ke snižování počtu úmrtí a těžkých zranění při dopravních nehodách na českých silnicích.“