Příčinou nejtragičtějších nehod na našich silnicích je pošetilý boj s časem, upozorňuje Česká asociace pojišťoven a BESIP v nové preventivní kampani proti nepřiměřené rychlosti.

Nepřizpůsobení rychlosti patří mezi nejtragičtějších příčiny dopravních nehod, může za 40 procent nehod, které končí smrtí. I přesto rychlost pravidelně překračuje 86 procent řidičů. Důvodem je spěch a to, že řidiči chtějí dojet do cíle co nejrychleji, k čemuž se přiznává 43 procent z nich. Vyplývá to z dopravních statistik Policie ČR a výzkumu na nepřiměřenou rychlost společnosti Behavio.

„Každý se někdy dostal do situace, kdy nestíhal, a snažil se ji vyřešit tím, že na to v autě šlápnul. Musíme si uvědomit, že to je zbytečný hazard. Že těch pár kilometrů navíc rozhodně za zvýšené riziko ani lidské životy nestojí. Že ušetřené minuty se mohou ve vteřině změnit v katastrofu, které už nezabráníme. I proto ve spolupráci s Vítem Klusákem odhalujeme příběhy pěti lidí, kterým vysoká rychlost změnila život,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Přečtěte si také:  Antiradar a detektor radarů: jeden mít můžete, druhý nesmíte

„Během poslední dekády se sice snížil počet smrtelných nehod v České republice téměř o polovinu, v evropském srovnání ale stále máme rezervy a naším cílem musí být co nejbezpečnější silnice. Každá tragická nehoda převrátí život naruby nejen jejím účastníkům, ale i jejich rodinám a nejbližšímu okolí. Nová vládní strategie BESIP proto cílí mimo jiné na rychlou jízdu, která je nejčastější příčinou nehod, při nichž lidé umírají nebo jsou těžce zraněni. Doufám, že se nám touto kampaní podaří přitáhnout pozornost veřejnosti a přispět k bezpečnějšímu prostředí na našich silnicích,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.  

Nepřiměřená rychlost způsobuje téměř třetinu nehod

Překračování povolené rychlosti není totéž co nepřiměřená rychlost

„Řidiči nepřizpůsobují rychlost konkrétní situaci – na úzké silnici nižší třídy, na mokré vozovce nebo v místech, kde se nachází zvýšený počet chodců a cyklistů. Řidiči obecně vliv rychlosti na smrtelné nehody podceňují. Statistiky i analýzy nehod ale hovoří jasně: právě vysoká rychlost je hlavním faktorem u nejtragičtějších nehod. Touto výraznou a netradiční kampaní chceme přimět řidiče, aby uvažovali o tom, jestli má překračování limitů vůbec smysl, a vnímali, že díky nižší rychlosti mají prostor napravit chybu a předejít zbytečné tragédii,“ upozornil Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Kampaň naplňuje novou vládní strategii BESIP, která si jako prioritu pro roky 2021–2022 vytkla právě snížení počtu případů jízdy nepřiměřenou rychlostí. Závažnost tohoto chování potvrzují i statistiky dopravní policie. Při nehodách, které byly způsobeny nepřiměřenou rychlostí, bylo v loňském roce usmrceno 179 lidí. Za poslední dekádu přišlo zbytečně o život 2 168 lidí. Z celkového počtu osob, které byly usmrceny při dopravních nehodách, jde téměř o polovinu lidí, kteří zemřeli při nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí. „Utvrzování se v tom, že mně se obdobná kolize stát nemůže, protože jsem dobrý řidič, je opravdu mýtem. Na silnici je potřeba brát v úvahu veškeré faktory a hlavně předvídat, kde se může objevit jiný účastník silničního provozu a jak se může zachovat. Hraje-li pak hlavní roli rychlost, čas na bezpečnou reakci se zkracuje a následky bývají fatální,“ dodal ředitel Ředitelství služby dopravní policie ČR plk. Jiří Zlý.

Přečtěte si také:  Tohle je důvod, proč předvádění se na silnici nepatří. Řidič Dodge naboural do pick-upu a převrátil jej na střechu

13 minut – název dokumentu a čas, který se snažíme ušetřit z Prahy do Brna

Vyvrcholením celé kampaně bude uvedení celovečerního dokumentu Víta Klusáka o vinících vážných dopravních nehod. „Přebujelý automobilismus a chování nás všech na silnicích jsou vlastně odrazem stavu společnosti a kvality vztahů. A když se přitom stane něco hodně ošklivého, tak je pořád čas se dál chovat rovně. Film 13 minut je rentgenový řez příběhy, ve kterých jedni zasáhli navždy do životů druhých, protože na to šlápli. Neskonale si vážím našich pěti aktérů, kteří životem kráčí s nálepkou ‚viník závažné dopravní nehody‘, za to, s jakou otevřeností do natáčení takhle osobní záležitosti šli,“ řekl režisér Vít Klusák, autor dokumentu.

Dokument, který bude mít premiéru 10. června na ČT1, unikátním způsobem poukazuje na to, že snaha ušetřit pár minut může mít tragické následky. Podle průzkumu totiž téměř každý pátý řidič překračuje rychlost mimo obec o více než 20 km/h. Na trase Praha–Brno díky tomu ušetří pouhých 13 minut. Přesto už jede rychlostí, při které významně narůstá riziko závažné nehody. „Chtěli jsme ukázat, že řidiči, kteří zavinili vážnou dopravní nehodu, nejsou anonymní piráti silnic z černé kroniky. Že jde o lidi s tváří, citem, svědomím a často i snahou svou nezměrnou chybu dennodenně odčiňovat,“ dodal Vít Klusák.

Třetina smrtelných nehod na dálnicích se stává v noci

Zpomal, dokud není pozdě

Společná osvětová kampaň České asociace pojišťoven a BESIPu „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ upozorňuje na problém nepřiměřené rychlosti netradičním způsobem a hledá příčiny, které k těmto prohřeškům řidiče vedou. Poprvé spojuje fenomén času a nepřiměřené rychlosti do jednoho tématu s cílem vyvolat o něm celospolečenskou diskusi.

Přečtěte si také:  Díky bleskovému vyhýbacímu manévru zabránil policista nehodě. Pro řidiče náklaďáku si pak dojel

„Média se na nás často obrací s žádostí o komentář k záběrům dopravních nehod.  Jejich zveřejňování může být pro spoustu lidí odstrašujícím příkladem. Jsou ale bohužel i důkazem toho, že řada řidičů dnes a denně jezdí na hraně rizika a bezohledně vůči ostatním. Zazmatkovat může každý, kdyby však řidič ve videu u mladé posádky jel pomaleji, měl by dostatek času zareagovat a napravit nejen svou chybu, ale i chybu chodce s kočárkem. Průjezd zdánlivě přehledným úsekem se může náhle změnit v krizovou situaci a rozdíl například 10 km/h na tachometru pak může být hranicí mezi tím, že se situaci večer s úlevou zasměju, a tím, že někdo přijde o život,“ doplnil k videím Tomáš Neřold.