Jestli se v minulém roce o něčem v automobilovém průmyslu hodně mluvilo, pak to byly čipy, respektive jejich velký nedostatek. Ten znamenal jak pozastavení výroby u řady automobilek, tak zdržování dodávek zákazníkům, kdy roční čekací doba není nic zvláštního, ale i produkci aut, která už pár let nemají obdoby. Řada odborníků odhadovala, že během roku 2022 se situace s čipy zlepší. Jejich výrobci to ale tak růžově nevidí.
Úvaha o konci čipové krize dává jistý smysl, vždyť za poslední rok bylo právě do jejich výroby investováno neuvěřitelné množství peněz. Zdá se ale, že to není dost. Problém je podobný, jako byl v případě AdBlue. Poptávka je skokově vyšší než dříve, protože se čipy používaly i jinam než do aut a elektroniky. Najednou je bylo potřeba ve zdravotnických přístrojích, a to v enormním počtu. A to se vzhledem k pokračující pandemii jen tak nezmění. Ovšem poptávka z automobilového průmyslu je stále vysoká. Tahle rovnice prostě nemůže mít kladný výsledek.
Například zástupci společnosti ON Semiconductor, tedy jednoho z největších výrobců automobilových polovodičů, připustil, že ani v roce 2022 není šance, že by se poptávka sladila s výrobou. Je prý více než jisté, že automobily budou mít nadále nedostatek, nicméně odhadují, že by se mohly zkrátit čekací doby. Další výrobce, společnost Analog Devices zatím zvládla potvrdit výrobu dostatku čipů jen do konce druhého výrobního čtvrtletí. Co bude potom neumí zaručit. Výroba a dodej automobilkám by mohl být prý lehce navýšen až koncem tohoto roku.
A tohle nejsou špatné zprávy jen pro automobilky, ale hlavně pro koncové zákazníky. Ti se tak musí připravit na stále dlouhé čekací doby a měli by vědět, že nejde o problém jedné značky, ale fakticky úplně všech.