chip-skoda
Foto: Škoda

Moderní automobily se bez čipů neobejdou. V autě je najdeme doslova všude a mají někdy až nečekaně důležité funkce. Jindy nás překvapí, jaké samozřejmosti mají právě čipy na starosti.

O čipech v automobilech se v poslední době hodně mluví a diskutuje. Pojďme tedy zjistit, za čím vším v autech stojí a jaké čipy se ve vozech používají.

Přečtěte si také:  Škoda dnes večer obnoví výrobu. Rozjedou se opět všechny tři továrny

„Čipy samotné mají mnoho podob a platí to i pro ty využívané v automobilech. Může jít o zcela jednoduchou součástku, která obsahuje jeden jediný tranzistor, ale také složitý integrovaný obvod, který řídí náročný systém,“ vysvětluje Marek Jancák, vedoucí výroby vozů Škoda Auto.

Ve vozech mladoboleslavské značky se vyskytují téměř všechny druhy čipů, snad až na ty nejvýkonnější. „Vzhledem k decentralizovanému systému v moderních automobilech nedosahují například čipy pro řídicí jednotky takového výkonu jako u počítačů nebo špičkových mobilních telefonů. Není to ani potřeba,“ říká Jancák.

Přečtěte si také:  Nechat na autě přistát vrtulník? Není problém, Škoda k tomu použila modernizovaný Kodiaq

Čip si na to posvítí

Ve vozech značky Škoda čipy obstarávají spoustu funkcí. Třeba samotné LED světelné prvky jsou samy o sobě čipy: každá jedna dioda je čipem, který zároveň vydává světlo. Už jen třeba díky LED světlometům tak v autech dnes skutečně napočítáme stovky čipů. Těch složitějších a náročnějších pak bývají vyšší desítky. Například zmíněné světlomety nad sebou mají řídicí jednotky, které jejich funkce ovládají.

Pro auta jsou podle Jancáka zásadní především čipy, které obstarávají emisní řízení motoru nebo například řízení odběru elektřiny z baterie elektromobilu. „Bez čipů by se vlastně dnešní moderní vůz v podstatě nerozjel,“ vysvětluje.

Odborníci varují, že čipová krize bude provázet i celý letošní rok

Čipy také vozům umožňují splňovat čím dál přísnější bezpečnostní požadavky. Airbagy, napínače pásů, ABS i stabilizační systém, nebo různé pokročilé asistenční systémy, i „záchranný“ systém e-Call, nic z toho se bez čipů neobejde. „Důležité je zmínit, že v případě těchto systémů klademe extrémní důraz na bezvýpadkový provoz. Zatímco u mobilů a počítačů určité výpadky tolerovat můžeme, v autech ne,“ zdůrazňuje Marek Jancák.

Přečtěte si také:  Škoda Fabia R5 vrátila škodovku na výsluní. Do konce sezóny 2021 získala více než 1500 vítězství

Čipy vyžadují také různé komfortní a praktické výbavy automobilu. Jejich zástupci jsou například rádio a celý palubní systém s dotykovým displejem, ale i klimatizace a další prvky.

Přidat komentář