V Česku bylo loni registrováno historicky nejvíce nových osobních automobilů s pohonem na zkapalněný ropný plyn (LPG) neboli propan-butan. Dle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) to byly necelé 4 000, což je meziročně o 76 % více. Výrazně narostl také počet dodatečných přestaveb na LPG. Dle odhadu České asociace LPG jich bylo uskutečněno asi 6 500, což je přibližně o 2 000 více než v roce předešlém. Rok 2012, který byl z hlediska přestaveb rekordní, ale zůstává stále nepřekonán.
Počet registrací nových vozidel s LPG pohonem v posledních letech prudce roste. Zatímco za rok 2020 eviduje SDA 1 280 nových automobilů, o rok později bylo registrováno již 2 259 vozů, čímž byl překonán rekord z roku 2014. Růst pokračoval i v roce 2022, kdy na českých silnicích přibylo 3 966 nových vozidel na autoplyn, což je meziročně asi o tři čtvrtiny více.
Spolu s elektromobily (BEV) tak LPG automobily dominují segmentu vozidel, která Národní akční plán čisté mobility považuje za „alternativní pohony“. Mírný odstup zaznamenaly plug-in hybridy (PHEV). U LPG i BEV jsou za rok 2022 evidovány historicky nejvyšší počty registrací. Z hlediska výrobce u LPG jednoznačně dominuje Dacia, registrovány byly v roce 2022 dále i vozy značek Renault a Fiat.
„LPG v roce 2022 těsně porazilo elektromobily. Hovoříme ale o počtu registrací nových automobilů. Pokud bychom uvažovali i dodatečné přestavby benzínových motorů, které jsou pro LPG typické, přibylo na českých silnicích LPG automobilů mnohem víc,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Prodeje některých značek v EU za rok 2022 klesly skoro o půlku, jiné o čtvrtinu rostou
Podle statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 7 263 přestaveb. Číslo nicméně udává jak celkový počet montáží, tak i demontáží, a to LPG i CNG systémů. „Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů na LPG a CNG specializují dlouhodobě, lze konstatovat, že počet vozů přestavěných v roce 2022 na spalování LPG činil přibližně šest a půl tisíce. To je meziroční nárůst téměř o polovinu,“ popisuje Ivan Indráček.
Celkově se tak i s přestavbami počet „nových“ vozidel na autoplyn loni přehoupl přes úroveň 10 tisíc. Automobilů poháněných LPG tak reálně přibylo 2,5násobně více než bateriových elektromobilů.
Loňský počet přestaveb na LPG je nejvyšší za posledních 6 let. Historicky ale byly i výrazně úspěšnější roky. „Rekordní počet přestaveb osobních aut na LPG byl uskutečněn v roce 2012. Statistika uvádí více než 20 tisíc montáží i demontáží, z čehož lze odvodit, že čistě přestaveb na LPG bylo asi 18 tisíc. Další v pořadí jsou roky 2011 a 2013, kdy bylo namontováno asi o třetinu méně přestavbových sad,“ popisuje Ivan Indráček.
Zájem o přestavby na LPG se podle odborníků odvíjí od situace na trhu. „Cena benzínu v loňském roce lámala rekordy. Je tak logické, že motoristé hledali levnější alternativu. LPG bylo a stále je nejdostupnější možností, jak za relativně přiměřené náklady a s poměrně rychlou návratností nahradit benzín,“ říká Jaroslav Liška, jednatel strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG téměř tři dekády. „Také současná ekonomická situace a omezená dostupnost nových vozidel v základních kategoriích způsobila, že uživatelé stále používají, servisují a nechávají si přestavovat na LPG i starší vozidla, která jsou pro přestavbu vhodná a která mohou v době krize velice efektivně využívat,“ dodává Jaroslav Liška.
Z dlouhodobého hlediska se cena LPG pohybuje kolem úrovně poloviny ceny benzínu. Dle posledních šetření průměrných cen pohonných hmot Českého statistického úřadu stojí benzín v Česku více než 36 Kč/l a LPG kolem 17 Kč/l.