Volkswagen v České republice zahajuje prodej nového crossoveru. Jde o stylové „SUV-kupé“ s názvem Taigo a my jsme se s ním poprvé krátce svezli. Co od něj můžeme čekat?
Původně nebyl v plánu, ale byl úspěšný, tak tu je
Taigo je auto, které Volkswagen nejprve připravil pro Brazílii a s jeho prodejem v Evropě nepočítal. Tam jde o model Volkswagen Nivus a zaznamenal prodejní úspěch, kvůli čemuž se německá automobilka rozhodla auto uvést i na evropském trhu.
Jde o malý crossover, který stojí po boku modelů Polo a T-Cross, s nimiž sdílí techniku (jak podvozkovou platformu MQB-A0, tak i pohonné jednotky) a má i podobné rozměry. Taigo je celkově o pár centimetrů větší než Polo, zároveň je delší než T-Cross, ale je nižší, přestože světlá výška je u obou modelů stejná. V rámci tiskové konference zástupci značky upozorňovali na to, že pro evropský trh bylo auto přepracováno a dostalo kvalitnější materiály.
Vzhledem k použité podvozkové platformě nelze očekávat pohon všech kol, to byste museli k „dospělejšímu“ a dražšímu modelu T-Roc, naopak dostanete klasickou mechanickou ruční brzdu. Pod kapotou mohou být tříválcové motory 1.0 TSI (70 kW a 81 kW) s manuální převodovkou nebo s DSG, případně čtyřválec 1.5 TSI, který je kombinován výhradně s DSG.
Styl až na prvním místě
Už na první pohled je jasné, že Volkswagen Taigo chce zaujmout hlavně tím, jak vypadá. Tvar karoserie kombinuje dnes tolik módní SUV s výrazně klesající střechou za B-sloupkem. Výrobce zároveň přidává možnosti barevné individualizace, kombinující jeden z osmi laků karoserie s paketem ‚Roof pack‘, zahrnujícím černou střechu, případně s paketem ‚Black style‘, který veškerý chrom na autě nahradí černou. K tomu je tu i 10 možných designů kol.
Světelná technika je výhradně LED, přičemž v případě předních světlometů je možné připlatit si za IQ.LIGHT LED Matrix. V takovém případě dostanete „chytré“ světlomety, které mohou být stále v automatickém dálkovém režimu a budou vykrývat protijedoucí automobily, aby je neoslňovaly. Je s tím spojeno ale i další designové odlišení, v rámci něhož se v přední části i zadní části objevuje LED proužek osvětlení přes celou šíři.
První „SUV-kupé“ Volkswagen Taigo se představuje. K zákazníkům dorazí v lednu
V interiéru se ale od Pola a T-Crossu takřka neliší. Palubní deska vypadá skoro stejně a nabízí i stejné možnosti výbavy. Zajímavá je kombinace klasických fyzických ovladačů (na ovládání světlometů, na volantu a podobně) s digitálním ovládáním klimatizace, které se poprvé objevilo ve větším Tiguanu.
Co se výbavy týká, za zmínku jistě stojí digitální přístrojový štít, který je ve standardu (8″ nebo za přípkatek 10,25″) či možnost připlatit si za audiosystém Beats s celkovým výkonem 300 W, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu (ovšem zrcadlení mobilního telefonu je nutné přes kabel), vyhřívaná sedadla i volant (pouze s DSG) a podobně. Překvapením je to, že Volkswagen dal tomuto SUV do standardní výbavy i centralní airbag mezi řidiče a spolujezdce.
První jízda
Pro první krátké seznámení padla volba na Volkswagen Taigo s nejvýkonnějším motorem 1.5 TSI se 110 kW/150 koňmi. Pro tuto pohonnou jednotku je k dispozici výhradně převodovka DSG. A je to rozhodně velmi povedená kombinace.
Motor působí agilně už od nejnižších otáček, je kultivovaný a příjemně tichý. Při jízdě jej přehluší aerodynamický odpor, který se zvyšuje přibližně od 80 km/h, ale jízdu doplňuje i tiché aerodynamické pískání od přední části. To však bylo slyšitelné pouze ve chvíli, kdy byl vypnutý multimediální systém, jakmile v autě hrála jakákoliv hudba, pískání už nebylo slyšet.
Výtky k jízdě jako takové mít nelze. Podvozek je naladěn komfortně a na palubě panuje klid a pohoda. Převodovka při běžné jízdě řadí hladce a drží motor v optimálních, spíše nižších otáčkách. Seznámení to bylo hodně krátké, přesto jde o auto, které „jezdí správně“, tak jak by člověk od Volkswagenu očekával.
Závěr a cena
České zastoupení automobilky Volkswagen je na nový model pyšné a očekává vysoké prodeje. Dokonce na Taigo sází, že to bude jeden z vůbec nejprodávanějších modelů v nabídce. A nakročeno k tomu má, protože hezky vypadá, dobře jezdí a jeho základní cena startuje pod půl milionem korun. Ve výbavě Life s nejslabší motorizací 1.0 TSI 70 kW s pětistupňovou manuální převodovkou za něj zaplatíte 499 900 Kč. To ovšem není případ kousku z fotografií. Ten naopak stojí na opačném konci ceníku. Ten je totiž ve výbavě R-line s nejvýkonnějším motorem a jeho cenovka začíná na 671 900 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.
Z sloupkem B nic neklesá, natož výrazně, proboha. Střecha, jak je to u aut jaksi obvyklé, klesá od sloupku C. S kupé to nemá společného naprosto nic a s SUV už vůbec. Naprosto obyčejný hatchback, jen s většími koly a oplastovanými lemy blatníků.
Tak tedy vzadu kotoučové nebo bubnové brzdy. Mohl by si to tvůrce manuálu po sobě přečíst?! :-)
A kde vidíte něco o kotoučové nebo bubnové brzdě?