Volkswagen ID.R má nový kabát. Poté, co výhradně elektricky poháněný závodní vůz divize Volkswagen Motorsport stanovil od začátku projektu v roce 2018 již pět rekordů na třech kontinentech v šedé, modré a červené barvě, absolvuje v rámci akce Goodwood SpeedWeek start v novém modro-stříbrném barevném designu.
Tým designérů značky Volkswagen se pro tyto barevné odstíny rozhodl záměrně. Modrá je rozpoznávacím znakem divize Volkswagen Motorsport a společnosti Volkswagen R. Stříbrný odstín Scale Silver pochází z palety barev laků pro ID.3, první sériově vyráběný model z řady elektricky poháněných vozidel značky Volkswagen. Kromě ID.R bude na akci Goodwood SpeedWeek přítomen také model ID.3 na znamení těsného spojení mezi jednotlivými členy rodiny ID. První model této zcela nové generace elektromobilů mohou zákazníci objednávat u prodejců od 20. července. Volkswagen již předal zákazníkům první vozy speciální edice ID.3 1st Edition, limitované na 30 000 vozidel.
Barvy však nejsou v novém designu závodního vozu ID.R jediným prvkem, který má sportovní vývěsní štít elektrické ofenzivy značky Volkswagen společný s rodinou ID. „Barevný design je samozřejmě jedním z prvních znaků, jimiž vůz na první pohled zaujme,“ říká Marco Pavone, vedoucí oddělení vnějšího designu značky Volkswagen.
Formujícím prvkem je kromě výběru barev také voštinový vzor. U modelu ID.3 se objevuje například v oblasti předního nárazníku a střešních sloupků C. U závodního vozu ID.R o výkonu 500 kW/680 koní hraje voštinový motiv významnou roli nejen na jeho vnějších plochách – mimo jiné na britské národní vlajce „Union Jack“, která zdobí vůz na počest podniku Goodwood SpeedWeek, jenž se bude konat v termínu od 16. do 18. října 2020. Šestiúhelníky, inspirované včelími plástvemi, nalézají díky své enormní tuhosti uplatnění také v kompozitních materiálech nosné skořepinové konstrukce a v aerodynamických komponentech elektrického závodního vozu.
Tým designérů musel při návrhu závodního vozu ID.R zohlednit speciální požadavky
Dalším charakteristickým znakem celé rodiny ID. je černá střecha. „I u závodního vozu ID.R končí nalepené fólie v úrovni ramenní linie, na nosné skořepině, a směrem vzhůru pokračují pouze na hliníkovém rámu čelního okna, který je protažen jako střešní sloupek C k bočnímu otvoru pro přívod vzduchu,“ říká Pavone. „Toto řešení pochází z rodiny ID., především z modelu ID.3. U něj se tyto chromované ozdobné prvky nacházejí rovněž na střešních sloupcích A, na liště rámu střechy a na střešních sloupcích C. Je to stylistický prvek, který mají všechny modely ID.“
Blízkost k rodině ID. byla pro tým designérů vždy důležitou premisou. „ID.R musí být jednoznačně rozpoznatelný jako člen rodiny ID.,“ říká Pavone o hlavním úkolu. „To je samozřejmě extrémně náročné, protože při návrhu designu vysokovýkonného vozidla musíme dbát na zcela jiné věci. Navzdory aerodynamickým výzvám se nám to podařilo skvěle a věřím, že zákazníci i fanoušci motoristického sportu budou v tomto voze poznávat člena rodiny ID. – a to i v případě, že by fólie byly kompletně odstraněné.“
Folie překonává lakování nižší hmotností
Tým designérů stál během vývoje před mimořádnými výzvami. Jednou z nich byla omezená realizovatelnost designu prostřednictvím fólií. „Podběhy kol vystupují u závodního vozu ID.R vysoko vzhůru. Fólie se zde musí přizpůsobit velmi velkému zakřivení plochy,“ říká Pavone. Fólie se během nanášení na povrch zahřívá, aby ji bylo možné tvarovat. Roztažitelnost fólie je však omezená. „Pokud se to přežene, roztrhne se,“ upozorňuje Pavone, a dodává: „Pokud bychom na fólii natiskli vzor, například voštiny modelu ID., a fólii pak nanesli na trojrozměrně tvarovanou plochu, voštinová struktura by vůbec nevypadala jako voštinová struktura. Design, který můžeme realizovat, je tak v podstatě limitován plochami, jejichž tvary umožňují nanesení fólie.“
I z toho důvodu se již několikrát zvažovalo, zda by nebylo lepší díly závodního vozu ID.R nalakovat. „Nakonec jsme se vždy vrátili k fólii, protože je na karoserii lehčí než lak a otázka hmotnosti je v motoristickém sportu rozhodující,“ říká Pavone. Z estetického hlediska nabízí však lak nejen výhodu snadnějšího vyobrazení vzorů. „Právě metalický lak vypadá na příslušném světle vždy lépe než fólie, protože věrněji modeluje tvary a má větší hloubku,“ vysvětluje Pavone. Přesto se však ve spolupráci s divizí Volkswagen Motorsport podařilo i u již čtvrtého designu ID.R prezentovat závodní elektromobil zcela zřetelně jako člena rodiny ID. „Vidím moderní automobil. Vidím, že je to vůz ID. a že jezdí elektricky,“ uzavírá vedoucí oddělení vnějšího designu značky Volkswagen.