zelena-karta

Vláda schválila novelu zákona o povinném ručení. Řidiči si budou muset za pojištění auta připlatit

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Srovnejto.cz - Ilustrační foto: Policie ČR - 25. 8. 2023


Vláda včera schválila novelu zákona o povinném ručení. Některé úpravy budou znamenat pro české řidiče pár stokorun ročně navíc nebo nutné vyřizování změn. Pro pojišťovny to bude digitální revoluce v povinném ručení. Česká republika mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy Evropské unie podle takzvané Motorové směrnice. V platnost by měla vstoupit novela už 23. prosince 2023. Poslanecká sněmovna by se mohla normě věnovat v září.

Digitální hlášení pro Českou kancelář pojistitelů

Nová zákonná povinnost pro pojišťovny ve zkratce znamená, že všechny smlouvy budou muset být buď online nebo v reálném čase hlášeny na Českou kancelář pojistitelů. To vyžaduje významnou implementaci na straně pojišťoven.

„I ti pomalejší hráči na trhu musejí rychle dotáhnout digitalizaci svých systémů, aby si mohli tuto zákonnou povinnost splnit. Řada pojišťoven je už s implementací skoro v cíli a první změny související s novým zákonem bude spouštět již s předstihem například v říjnu letošního roku,“ říká analytik pojištění Srovnejto.cz Tomáš Růžička.

Pojišťovny se musí připravit nejen technicky, ale i provozně. Každá nová smlouva na povinné ručení bude muset být stejně rychle online jako všechny ostatní produkty, které zákazník uzavře přes internet.

„Přinese to poměrně zásadní změnu v přenosu dat o vzniku, změně a zániku pojištění a neprodleném zaslání této informace do České kanceláře pojistitelů a následně do registru vozidel. Zjednodušeně řečeno je záměrem zákonodárce, aby se informace o pojištění dostaly neprodleně do všech registračních systémů tak, jako je tomu například u dálniční známky, a byly obratem kontrolovatelné, například policií,“ upřesňuje Miloš Velíšek, supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny.

35 milionů na škody již nestačí

Původní zákonný limit krytí se z 35 milionů změní nově na 50 milionů. Původní limit – takzvaných 35 na 35, tedy částka na škody na zdraví i škody na majetku, už při dnešních cenách mnohdy zdaleka nestačí.

Jsou situace, kdy ani povinné ručení viníkovi nehody nepomůže. Pozor na ně

„Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale z tohoto páru jednoznačně tahá za kratší konec. Majetkové škody jsou sice častější, třeba nedobrzdíte na přechodu nebo zapomenete dát přednost, ale pořád jsou to malé škody. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,“ vysvětluje důvody vyššího krytí Martin Daneš, ředitel pojištění Srovnejto.cz. „V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vyšší příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Pokud bude mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo třeba s trvalými následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po nehodě. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí.“

Proto už nyní některé pojišťovny vůbec 35milionové limity nenabízí a začínají právě až na úrovni 50 milionů. Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které mají právě původních 35. S takovými zákazníky se nyní budou muset pojišťovny spojit, aby s nimi úpravy vyřešily.

„Lze očekávat, že některé pojišťovny promítnou změnu výše limitů krytí i do ceny. Nicméně stejně jako v případě nově sjednávaných smluv bude rozdíl kolem stokoruny. Navíc některé pojišťovny již avizovaly, že pouze navýší limity krytí a nijak ceny zatím měnit nebudou,“ dodává Martin Daneš ze Srovnejto.cz.

Příklady pojištění:

  1. Řidič bez nehod, kterému je 34 let, žije v menší obci na Zlínsku a jezdí autem Škoda Fabia.
    U současných limitů 35 mil./35 mil. platí ročně 2 250 korun.
    U vyšších limitů 60 mil./ 60 mil. by platil 2 405 korun.
    Rozdíl je tedy 155 korun ročně.
  2. Mladý zhruba dvaadvacetiletý řidič z Prahy, který už má za sebou dvě nehody a jezdí vozem Volvo V40.
    U současných limitů 35 mil./35 mil. platí ročně 17 583 korun.
    U vyšších limitů 70 mil./ 70 mil. by platil 18 005 korun.
    Rozdíl je tedy 422 korun ročně.

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Elektrokoloběžka a segway s pojištěním, s traktůrkem bez jen na zahradě

Povinné ručení by se nově mělo týkat i dalších vozítek převážně na elektrický pohon, jako jsou elektrokoloběžky nebo třeba segwaye. Stačí, aby jejich maximální konstrukční rychlost byla vyšší než 25 km/h, případně vyšší než 14 km/h, a zároveň byla těžší než 25 kg. Výjimku budou mít například elektrokola, tedy ta, jejichž primárním zdrojem energie je šlapání do pedálů, a ne pouze přípojný motor.

České silnice brázdí kolem 160 000 vozů bez povinného ručení. Co když dojde k dopravní nehodě?

„Tato povinnost vznikla na základě případů souzených Evropským soudním dvorem, kdy docházelo ke škodám na zdraví či majetku způsobeným těmito minivozítky a pachatelé se nechtěli znát k úhradě škody,“ vysvětluje Filip Běhal, mluvčí ministerstva financí, které nový zákon předkládá. Počet nehod způsobených elektrokoloběžkami za poslední roky vzrostl podle údajů České asociace pojišťoven až desetkrát.

Oddychnout by si měli i majitelé zahradních traktůrků, kteří se s nimi pohybují jen na svém soukromém pozemku. Pokud by ale chtěli vyjet na silnici a přejet byť jen o pár desítek metrů dál na jiný svůj pozemek, stávají se vozidlem a pojištění už mít musí.

„Zákon neudává povinnost, že by tento typ pojištění musely nabízet všechny pojišťovny. Lze tedy očekávat, že ty, které se stihly připravit s předstihem budou nové pojištění nabízet velmi brzy. Určitě to ale k 1. lednu 2024 nebudou všechny,“ upřesňuje analytik pojištění Srovnejto.cz Tomáš Růžička.

Povinnost pojištění z provozu takového vozítka by se podle návrhu ministerstva financí měla týkat vždy provozovatele a ne toho, kdo si ho například dočasně vypůjčil. To je třeba případ sdílených koloběžek.

Nela Maťašeje, mluvčí pojišťovny Direct však varuje: „Povinné ručení se už nyní týká silných koloběžek, jejichž výkon přesahuje 250 W. Na takové stroje zákon pohlíží jako na mopedy. Aby mohly legálně vyjet, musí podstoupit proces registrace a splnit i další podmínky. A mimo jiné pak nemají co dělat třeba na cyklostezkách. To samé platí, a bude platit i po zpřísnění podmínek, pro situace, kdy si jezdec na elektrické koloběžce svévolně vypne omezovač rychlosti.“

Tento typ pojištění by se měl pohybovat v řádech stokorun ročně a bude velmi podobný pojištění slabších motorek:

  • Třeba taková typická starší Jawa 353 z roku 1958 s řidičem ve věku 34 let, který žije v malé obci ve Středočeském kraji. Nejnižší pojistné na trhu je dokonce 59 korun ročně, většina pojišťoven ho pak nabízí za zhruba 300 až 400 korun.
  • Elektrická motorka s výkonem 4 kW z roku 2022, kterou řídí pětašedesátiletý řidič v menší obci může mít nejnižší pojištění za 175 korun ročně, nejdražší je aktuálně na trhu lehce pod 500 korun.

Zelená karta ani v mobilu, za hranice stále s vytištěnou

Tímto krokem zanikne povinnost u sebe vozit zelenou kartu jako doklad o zaplacení povinného ručení v jakékoliv podobě, tedy na území celé ČR. To navazuje právě na novou povinnost pojišťoven, aby od nich měla Česká kancelář pojistitelů okamžitou informaci o všech smlouvách. Do tohoto registru budou mít přístup všechny státní orgány jako například policie nebo dopravní inspektorát, kam jdete třeba řešit přepis auta. Zda je tedy vozidlo pojištěné, bude možné zjistit za pár vteřin a bez zelené karty.

Konec pokut za zapomenutou či starou zelenou kartu, stačí ji ukázat v mobilu

„Dnes trvá změna v registru zhruba dva týdny, tato prodleva odpadne a sdílení digitálních informací se zrychlí. Něco jiného je při cestě do zahraničí, tam bude i nadále sloužit vytištěná zelená karta jako mezinárodní doklad o pojištění,“ dodává Daneš ze Srovnejto.cz.

Platnost této změny je navrhována až od 1. července 2024, aby bylo více času na přípravu.

Za auto bude ručit vždy ten, kdo sedí za volantem

Tato změna se týká zejména situací, kdy se vlastník a provozovatel liší. Nejčastěji tedy, když je auto napsáno na leasingovou společnost nebo když rodič přenechá svůj vůz svému dospělému dítěti, ale vlastnit chce auto i nadále. Leasingové společnosti tedy nyní čeká přepis technických průkazů na jejich platící klienty. To stejné u soukromých aut. V obou případech se může změnit výše pojistného, protože nyní už pojišťovna uvidí přímo řidiče i třeba s jeho škodní minulostí na silnicích.

„Tato změna je správná a z logických důvodů to takto mělo být již dříve. Kdo vozidlo řídí, tak je zodpovědný i za škody, a proto by měl být pojištěný právě on,“ říká Martin Daneš ze Srovnejto.cz.

Mezi další změny, které jsou v novele zákona obsaženy, patří například nové vymezení provozu vozidla. Tato úprava má určit situace, kdy je za škodu zodpovědný provozovatel vozidla. Třeba když necháte na silnici nepojízdné vozidlo a tím vytvoříte překážku, budete zodpovědní za způsobené škody, i když vozidlo pouze stojí a nemá ani nastartovaný motor. Novinky by měly očekávat také organizátoři motoristických závodů a soutěží. Změny by se daly nazvat „legislativní zkratkou pojištění motorsportu“, která bude obsahovat všechny výjimky, zaručí, že budou účastníci takových akcí chráněni pojištěním, a stanoví, co přesně pojištění pokrývá. A v neposlední řadě se řeší i přenos agendy provozu vozidel s výjimkou z pojištění odpovědnosti z Ministerstva financí na Ministerstvo vnitra a Ministerstvo obrany, sem například patří vozila Integrovaného záchranného systému.

Štítky: , , , , , , , , , , ,

77 názorů na “Vláda schválila novelu zákona o povinném ručení. Řidiči si budou muset za pojištění auta připlatit”

  1. To je dobrá novela, schvaluji, že vlastník, který vozidlo nikdy neprovozuje na pozemnich komunikacích jako třeba důchodci se svými S105 v garáži, už nebude dotovat bohaté pojištovny. Auto jim dokonce sami vyřadí z evidence. Vlastník tak nebude nucen vykonávat státem podporované ekohavárie, tj. ekolikvidace starých nebo historických vozítek, které by udělaly radost vnoučatům a které do nejblizšího Lidlu jezdily spolehlivěji než bateriové vozítka za milion.

  2. Pojistky by neměly být na auta, koloběžky, sekačky, atd., ale na lidi, podle rodného čisla. Tak jako má každý zdravotní pojišťovnu. Myslím, že havárie způsobené technickou závadou, jsou max v jednotkách procent. Téměř vždy za to může chyba člověka. Vždyť i chodec může může způsobit mnohamilionovou škodu.

  3. „Úžasně“ napsaný článek … doufám, že za něj autor nedostal zaplaceno. :) Patrně velký odborník na právo a jeho výklad, který ještě ani nestihl zaregistrovat, že od roku 2001(?) se vozidla nepřepisují na dopravním inspektorátu, ale na pověřených obcích.

    Snůška polopravd a nesmyslů, která akorát mate čtenáře …

    1. Prosím vás o radu ,jak to je když řídím služební vozidlo které je napsáno na firmu a má pojištění uzavřeno , a já bych udělal nějakou škodu .

      1. A/ Úhrada škody na jiném vozidle, zdraví, či majetku, jde z POV ručení vozidla, se kterým jste škodu způsobil.

        B/ Úhrada škody na vozidle, se kterým jste škodu způsobil, jde z HAV pojištění tohoto vozidla, pokud je sjednáno. Jinak zaměstnavatel může požadovat náhradu škody až do výše 4,5 násobku průměrné hrubé mzdy po zaměstnanci. Pokud tedy způsobíte škodu na firemním vozidle celkovou škodu ve výši 1.000.000 Kč, spoluúčast je u HAV pojištění sjednána na 10%, což by bylo 100.000 Kč, které HAV pojišťovna zaměstnavateli neuhradí, může zaměstnavatel náhradu této škody po zaměstnanci požadovat, pokud samozřejmě, nepřesáhne 4,5 násobek průměrné hrubé mzdy.

        C/ Pokud vozidlo, se kterým byla způsobená škoda nemá sjednáno HAV pojištění, škoda bude 1.000.000 Kč a zaměstnancův průměrný hrubý plat je 40.000 Kč, mohla by firma uplatňovat nárok až do výše 4,5 x 40.000, což by bylo 180.000 Kč.

      2. tak asi vozidlo na tu jízdu převede na uvedeného řidiče, nebo jak si to představují ti ve vládě, to je další totální nesmysl a neschopnost této vlády, to snad nemůže projít schvalovacím řízením

      3. Dobrý den,
        pojišťovna se obrátí na Vašeho zaměstnavatele a ten po Vás může škodu vymáhat a to až do 4.5 násobku hrubé mzdy.

        Zde je logicky mít dobré pojištění odpovědnosti vůči zaměstnavateli a to s rozšířením na řizení dopravních prostředků.

        Je logické, zé jinak to bude míť řidič „ještěrky“ v rámci areálu firmy a jinak řidič kamionu v rámci Evropy (světa)

        Stačí takto? ;-)

  4. Jaromír David

    Je to smutný v ČR pro tuzemce napálit vše nové pojištění pro traktůrky sekací atd
    A naší kamarádi z Ukrajiny budou zde dalších 3,4 roky jezdit bez STK a zakonyho pojištění

      1. Trochu xenofobní, ne?
        Nejvíc tady rabují sami Češi, hlavně flastenci.
        A co se týká nepojištěných vozidel, tak v tom opět vedou Češi. Stačí se podívat do statistik pojišťoven.

  5. Luděk Čechák

    Jak rozumíte tomuto odstavci: Za auto bude ručit vždy ten, kdo sedí za volantem.
    To znamená, že nebudu moci půjčit auto kamarádovi? Nebo pojištění už nebude na auto, ale na osobu, takže bude moje auto legálně řídít jenom ten, který je pojištěný? Tedy každý kdo získá řidičák se bude muset pojistit, aby mohl řídi auto?
    Kdo toumu rozumí, prosím, vysvětlete to. ať to napíše.

    1. Martin Červinka

      Řidič bude ručit za škody způsobené nepojištěným vozidlem, takže pokud vozidlo pojištění mít bude, nebude mít osoba za volantem problém. Dosud to bylo tak, že za nepojištěné vozidlo ručil ten, kdo byl v technickém průkazu zapsán jako provozovatel, společně a nerozdílně s řidičem.

      1. Bohužel váš názor je správný ale v praxi pokulhává. Mě zaparkované vozidlo na parkovišti naboural člověk který měl půjčenou dodávku za úplatu.. Pilicie dohledala majitele dodávky který ji pronajímál a měl by ručit jako majitel za škody. To se bohužel nestalo policie oslovila řidiče který ji v uvedené době řídil bohužel tento člověk na uvedené trvale adrese nebydlel . Nebylo mu kam zaslat obsilku . Majitel vozidla mi škodu neuhradil, i když měl, policie šetření odložila a já jsem si nakonec škodu že svého musel uhradit. Tak funguje zákonné pojiteni vozidel v praxi.

    2. ŘIDIČ odpovídá za vozidlo, náklad, osoby v autě, tak to platí furt!!
      Takže když mu pujčíte auto bez pojistky, je to jeho problém, si tak:)

      1. Tak to se hodně, ale opravdu hodně pletete. Auto bez pojistky totiž nesmí na silnici, takže ho nesmíte půjčit nikomu, kdo by s ním na tu silnici vyjel. Po Vašem dvoře si ovšem může jezdit do aleluja.

  6. Jak by bylo krásné mít pojištění řidiče, jako to mají v US, a ne na auto. Klidně i rozdělený podle kubatur jako teď, ale nevázaný na konkrétní auto. Jenže to by ty nenažranci v představenstvech pojišťoven zchudli, kdyby jeden člověk, vlastnící třeba jedno auto a 5 veteránů, platil jen jednu pojistku…

    1. To víte, oni si ti nenažranci myslí (kromě toho, že by zchudli, jak píšete), že mohu řídit pět aut najednou. To poněkud odporuje jejich záměru, že za auto odpovídá vždy řidič, že.

      1. Neberu to až takhle, beru to všeobecně, bylo by přeci jednodušší mít pojistku na sebe jako řidiče, vím třeba, že jezdim auty do max 1,5 l obsahu, tak by se pojišťovatel kouknul do tabulek, a řekl .i „ok, podle toho co tu vidím byste měl platit 5000 ročně.“ Takhle bych s tim souhlasil, protože by mi to třeba přineslo úsporu cca 10 000. Nebo udělat dvojí pojištění, kdo chce, ať si pojistí auto, kdo chce ať se pojistí jako řidič. Jak prosté a jednoduché by to bylo, ale ro by stálo málo peněz a nebylo by na odměny a celou tu mašinérii..

    2. Nevím, jak to mají v USA, ale přijde mi to jako naprostý nesmysl. Když třeba táta bude chtít nechat chvíli řídit pod svým dohledem syna – čerstvého majitele řidičáku, který pochopitelně ještě žádné auto nemá, to aby si ten syn sjednal nové pojištění? A když si oba budou chtít připít na rodinné oslavě a nechat jednou řídit mámu-abstinentku, budou kvůli tomu vyřizovat třetí pojistku v rodině? To by se líbilo leda těm „nenažrancům v představenstev pojišťoven“. A navíc: Pokud viník od nehody ujede, je daleko větší šance, že najdou jeho auto podle registrační značky, než jeho samého podle obličeje.

  7. Václav Tržický

    Jsem pro. Ale chci taky brát stejné peníze jako v Německu. Nemůžu mít drahé ručení podle EU a přitom mít 3x nižší plat než nají jinde v EU. Je to jako s elektřinou. V Německu mají strop 4 koruny podle EU (my 6 korun, zajímavé, že, přitom jsme předsedali ). Pojišťovny jsou vyplašené z elektromobilů. Když chytne, jde do šrotu. Každé auto s cenou přes milion i víc. Stará auta moc nestáli, elektrická vše mění. Stát taky při elektromobilech bude přicházet o miliardy ze spotřební daně, tak nechají drahou elektřinu a zaplatíme to všichni.

    1. Co sem tahas plat? Skodu pri nehode udelas ve stejne vysi jak v nemecku, ne? Tak proc by melo byt pojistne nizsi? Ona se teda v clanku nikde vyska pojisteni v nemecku neresi, jde o legislativu…. tyhle komousky mozky fakt nechápu l.

  8. Stále nechápu, proč Amíkům stačí povinné ručení v průměru ve všech 50 státech 500 tis. na zdraví + 400 tis. na majetku, čili totál 1 mil./auto a u nás jsou vyžadovány tak absurdní částky.
    Pokud se chce někdo chránit před nabouráním benzínky s řetězovou reakcí za 50 mil. tak prosím, ať si připlatí za tzv. „umbrella“ (deštníkové) krytí a chrání si tak svůj majetek. Ale proč všichni motoristé mají platit za takovýto extrém, který navíc těměř nikdy nenastane ?

    1. V pradavných časech byl česky národ označován za lapky a nikdo nechtěl českou krajinou ani projít a dnes je tato krajina drancovana bohužel i vlastními lidmi ale asi zato mohou nejvetší finančni korporáty s jejich nesmyslným soutěženim kdo je nejvetši tam je to
      zakopaný

    2. V pradavných časech byl česky národ označován za lapky a nikdo nechtěl českou krajinou ani projít a dnes je tato krajina drancovana bohužel i vlastními lidmi ale asi zato mohou nejvetší finančni korporáty s jejich nesmyslným soutěženim kdo je nejvetši tam je to
      zakopaný

    3. zrovna jsem uzavíral pojistku na 100/100mil a rozdíl k 35/35mil byli dvě stovky. pro dvě kila riskovat 75 mil???

  9. Jarda Mimoň

    Jsem sběratel historických motocyklů a mám jich 12ks ,doma máme 2 os.auta a jezdíme s nimi do práce a 2 nákladní vozíky. Je to napsané na mě ale já mám jen jednu sedínku a nemůžu jezdit na dvou autech ani na motorkách zároveň.Co takhle tuhle daň které se říká zákonné pojištění a mimo EU nemá tuto podobu udělat jednou pro vždy konec…Co takhle pojistit jen řidiče podle 1.skupin v řidičáku 2.věku a praxe 3.podle počtu bouraček….A bylo by jedno kolik a jakých máš aut ,motorek,vozíků, atd…No jo ale z čeho by pak bylo živo xxxx pojištoven a jejich zaměstnanců…

    1. Dovolím si nesouhlasit s Vaším bodem 1, pokud jsem ho dobře pochopil. Já mám z vojny v řidičáku všechny skupiny a dnes musím na výměnu každých 5 let i když 40 let řídím jen osobní auto a má profese zdaleka nesouvisí z řízením vozidel. A představa, že bych si za to měl ještě platit vyšší pojistku je pro mě nepředstavitelná.

      1. Stačí požádat o snížení platnosti kvalifikace ŘP chytráku . Bude tě to stát nějakou korunku.

    2. Jiří Červený

      Bohužel tady se ale NIKDY a NIC nedělá jak by velela logika a zdravý selský rozum. Neznám JEDINOU věc od revoluce kterou by představitelé tohoto ,,státu“ nezprasili. Naopak, i to co komančům fungovalo, je pryč. Neexistuje JEDINÁ státní zakázka která by byla zcela čistá. Dodána v termínu. Za předem dohodnutou nejvýhodnější cenu a v top kvalitě. Ani jedna jediná. To o něčem svědčí. A tak ani pojištění ŘIDIČE, nikoliv auta( mimochodem auto samo o sobě ŽÁDNOU škodu nezpůsobí) v této zemi nemůže projít. Byť by to bylo 100× logické a spravedlivé. Nene. Hájit se budou zàjmy těch co mají prachy, sílu a tím i moc. A lid to vskutku není. Ale zase je to logické. Alespoň toto. Přeji hezký den. V úctě Červený Jiří,,Jiruna „

      1. Jiří ,tu úctu bych nechal stranou , tady by se hodilo něco peprnejsiho ! Jen se divim ,ze za to nemůže Babis . My Moravaci máme u nás pro tuto situaci ,název a to dosti neslusny a to takový , ze je to tu jako v : myšleno panské přirození ,Mlýně ! Tak čemu se divit ?

    3. Jenže to je zase dvousečné. Desetitisíce lidí co mají řidičák a nejezdí a nebudou jezdit ti za tohle vyškrábou oči, protože proč by logicky platili ?
      Z druhé strany to že máš deset dopravních prostředků neznamená, že nemůžou jet po silnici všechny současně.
      Za mě bych jen zpřísnil legislativu(pokutu a vymahatelnost). Pokud jedeš po silnici a nemáš zaplaceno a zastaví tě policie či způsobíš nehodu = přicházíš o vozidlo do zaplacení poplatku 200tisíc a při nehodě úhrada komplet nákladů. V případě že nezaplatíš do 30dnů ihned exekuce. Ne tahání roky přes právníky !
      Myslím že by lidí bez pojištění podstatně ubylo a těm co jim je to jedno, tak by neměli čím jezdit.
      A ty by jsi si zaplatil ručení na konkrétní prostředek, kterým hodláš vyjet na pozemní komunikaci :-)
      Nebo pokud jsi to tak myslel, tak pojistit řidiče, ale ne plošně, pouze toho kdo opravdu řídí a výši pojistného určit podle hodnoty vozového parku, což není žádný problém.
      Hezký den.

      1. je to stejné jako dálniční známka,proč by nemohla být přenosná,několika vozidly najednou tu známku stejně nemohu využívat,ale to by ty dálnice budovali ještě déle.Navíc dálnice po Go (D1)vypadají někde jako když teprve budou generálkovány.Napsal bych krásný den,ale venku leje,tak tedy čau.A.

    4. Ve Vašem případě bych zvážil možnost vyřazení některých motocyklů z provozu (uložení značek do depozitu) s tím, že s nimi nebudete smět na veřejné komunikace, ale také za ně nebudete muset platit povinné ručení. Poplatek za to je tuším 200 Kč a za prodloužení 50 Kč. Jinak existuje i nějaké levnější pojištění veteránů, ale to asi znáte lépe než já.

  10. taky mohli pravit systém bonus/malus.
    řidiči s 20 léty bez nehod by klidně mohli platit 10%, notoričtí bourači klidně desetinásobek, nebo ať chodí pěšky..

  11. Mám elektrickou koloběžku,má výkon 25km v h.vazi19kg.na sezení,také musím platit povinene ručení?

    1. Ano záleží jakou rychlost koloběžka zvládne bez omezovače. Dnes vyhovuje tak možná jen jedna nebo dvě které platit nemusí.

    2. Ne nemusí – až nad 25 kg.
      stroje, které váží víc než 25 kilogramů a jezdi rychleji jak 14 km/h.

    3. Jiří Rymeš

      Koloběžka na sezení není dle zákona koloběžka, ale elektroskůtr, na který už dnes musíte mít povinné ručení, ŘP a přilbu. Pokud Vás zatím nikdo nepokutoval, tak jste měla štěstí.

  12. Tato vláda ví že je nenáviděná proto budou rubat do posledního dne aby se zabezpečili, čekat na volby je hloupost neboť rozkradou co se dá.Vykopat je bylo včera pozdě.

  13. Hodně hloupý nápad vyhnat elektro koloběžky ze stezky pro cyklisty na silnice mezi auta 😤👎Kde budou brzdit provoz , překážet,! Takže na kole můžu jet po cyklostezce 40 km/hod ,ale na koloběžce 30 už ne 🤮👎

    1. Na rovinu. Cyklista, který běžně dosáhne na kole rychlost 40 km/h nejezdí po cyklostezce.

    1. Myslíta volit třeba Andrejka, aby mohl dále ovlivňovat vše ve svůj prospěch a navýšit si svůj obrat o dalších 124 miliard na náš úkor? Děkuji
      nechci

      1. Takže každá firma, která navýší zisk jsou vlastně zloději ? A na otázku co Babiš ovlivnil budeš taky nula bodů co. Možná lepší použít mozek nebo svou blbost neukazovat takhle veřejně.

  14. Pokud tomu dobře rozumím, tak pokud je v rodině aoto psané na otce a s autem střídavě jezdí i manželka, syn, dcera, a každý má mít uzavřené pojištění na vozidlo, tak na jedno auto bude mít rodina čtyři pojištění. To je bomba to se jim povedlo jako vše.

    1. Chápete to špatně provozovatel není uživatel.. Manželka syn a dcera jsou uživatelé, ale provozovatel a vlastník je otec. Pokud by byl vlastník podnik, nebo leasingovka, ale provozovatel otec, tak pojištění neplatí podnik, ale otec. Syn spáchá nehodu, ale jde to z ručení otce.

      1. Bohuslav Jílek

        A co bude s Úkáčkama kteří vesele brázdí silnice bez povinného..pardón mně to došlo až nyní ))

      2. Sorry, ale titulek je jasný „Za auto bude ručit vždy ten, kdo sedí za volantem“.
        Takže otec co sedí doma to nebude.

      3. Netýká se to jednotlivé jízdy. Hlavně půjde o leasingy. Dále pak přihlašování vozidla na rodiče atd. z důvodu bonusu a tím levné pojistky.

    2. To se bude žít pojišťovnám když na jedno auto 4pojisky. Tak to budou hrabat víc než v tý vládě.
      To se vám povedlo!!!!!!!

  15. prostě auto nemužete pujčit někomu kdo nemá vlastní povinné ručení. to je ale blbost

      1. Tak nám to vysvětli. Protože já to chápu přesně tak. „Za auto bude ručit vždy ten, kdo sedí za volantem“. Není jiné vysvětlení, než že já si musím udělat vlastní pojistku na otcovo auto, s kterým občas jezdím. Auto je psáno na otce, pojistka je na auto a otec s ním jezdí taky. Citovaná věta jasně říká, že pokud s ním pojedu já po novele, bude auto bez povinného ručení. Já sám auto nemám, jen 2 motorky.

        1. Auto je pojištěné. Měl byste si upřesnit role v provozu vozidla. Jsou to řidič, pojistník, provozovatel a majitel. Jakmile vám budou jasné jejich práva a povinnosti, pak to v pohodě pochopíte. Nemusíte si žádnou pojistku zřizovat. Jde o to, že on jako majitel a provozovatel třeba nemá zrovna auto pojištěné. Ví to a proto s ním nejezdí. Jenže pak přijdete vy a odjedete s ním. A když v tu chvíli něco uděláte, tak je za to zodpovědný i on. A to není zrovna spravedlivé. Takto bude zodpovědnost pouze na řidiči. Zkrátka řidič bude akorát povinnen se přesvědčit, že je vozidlo pojištěné a ne si sjednávat pojištění.

    1. Před lety jsem si pořídil a zrenovoval italského veterána Bicizeta – kolo s přídavným motorem jenom pro to abych nemusel platit pojištění a mít helmu. Tak teď jsem dojezdil a ještě jsem za to vyhodil peníze.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *