Vjezd do centra nebude omezen jen mýtem, ale i emisními zónami. Sněmovna novelu už schválila

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo životního prostředí - Foto: Praha 6 - 1. 7. 2024


V zahraničí jde o poměrně běžnou věc. V Česku budou ale emisní zóny v centrech měst teprve zaváděny. Novelu zákona, která to umožní, schválili poslanci teprve v pátek 28. června.

Nízkoemisní zóny jsou dobře známy třeba v Německu, ale i ve Velké Británii. Jejich cíl je ovšem vždy stejný. Starším autům s nevhodnými emisemi je vjezd do centrem měst většinou zakázán. A obdobně by to brzy mohlo fungovat i v centech českých měst. Novela umožní každému městu zavést nízkoemisní zónu tak, aby vyhovovala tamním požadavkům a parametrům. Systém tedy v Česku nebude jednotný. „Nebude to dáno zákonem, ale zastupitelstvo obce si určí, které typy, kategorie vozidel nebude možné vpustit třeba do historických center,“ vysvětlil před nedávnem ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Celý systém by ale neměl fungovat dle emisních plaket jako třeba v Německu. Ty si řidiči musí pořídit na stanici STK, nalepit na okno a dle nich je okamžitě jasné, zda auto do centra může nebo ne. Novela v ČR počítá s tím, že vjezd bude regulován podle registračních značek aut a propojení systému s registrem vozidel. Města také budou mít možnost zavést individuální výjimky pro rezidenty.

„Měníme také nastavení nízkoemisních zón, které jsou v legislativě přes deset let, ale nikdo je nepoužíval. Obce, které se rozhodnou je zavést, si budou moci samy nastavit konkrétní parametry. Například, že do zavedené zóny nesmí jezdit vozy určité starší emisní kategorie, případně bude možné jejich vjezd zpoplatnit. Zkrátka chceme, aby radnice mohly najít takové řešení, které v konkrétním městě nejlépe pomůže zvýšit kvalitu ovzduší,“ dodává ministr Hladík.

Stejně tak bude radnicím umožněno lépe reagovat v případě smogových situací, kdy budou moci regulovat více oblastí než jen silniční dopravu. To znamená například dočasně zvýhodnit veřejnou dopravu nebo zlepšit kvalitu ovzduší v místě třeba dočasným omezením spalování v otevřených ohništích, případně vytápění doplňkovými zdroji, jakými jsou třeba krby nebo regulací prašné činnosti.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

5 názorů na “Vjezd do centra nebude omezen jen mýtem, ale i emisními zónami. Sněmovna novelu už schválila”

  1. Opět nekologičnost třeba u aku nářadí, kde stále nejsou unifikovány nabíječky a akumulátory co se týče pořipojovacích konektorů pro stejné napěťové třídy a tak při poruše vrtačky se mnohdy vyhodí i nabíječka a akumulátor. Poněvadž nová už má nové připojovací rozměry a některé další detaily jako třeba balancování článků.
    Nebo co takový rozvoz jogurtů, rohlíků a pod. stovky km když by stačilo stanovit max. dovozní vzdálenosti. Není nutno vybírat i z 50 jogurtů ! Ony se vozí stovky km navíc i cihly, cement, když cihelen a cementáren je víc a výrobek mnohdy stejný o stovky km blíž. To platí i pro dřevo, nebo třeba jak vozili uhlí z Austrálie, nebo maso z Argentiny !
    Ekologie jako by platila jen pro občana.

  2. Hlavně, že nikoho nezajímá, že se třeba prodává zboží tak, aby se co nejvíce vydělalo a tak se třeba plastové desky prodávají jen na celé metry, místo přesně na potřebnou délku. Takže u dutinkového polykarbonátu tl.25 mm se průměrně prodá při jeho šířce 2,1 m asi 1 m2 nepotřebného zbytku za 900 Kč navíc. Při tom výrobní délka je až 7m, takže z takové stihnou vyprodukovat na 3 zákaznících i 3 m2 odpadu na vyhození (slepit nelze) jen proto aby odrbali zákazníky o 2700 Kč. Kdyby se řezalo průběžně za sebou, tak by byl odpad třeba jen 1 m2 z celé tabule.
    Podobně i nerezový plech, kde pak nelze svařit zbytky z estetických důvodů a leckeré železo zase z pevnostních důvodů. Ani z tabule překližky vám neuřežou plotnu aniž by vás nenutili vzít si i nepotřebný zbytek.
    Při tom by stačilo jako dříve platit vyšší cenu za m2 a nižší cenu za m2 pokud bere i zbytek , tak jak se to dříve dělávalo.
    Inu velké firmy si umí svoji neekologičnost zalobovat.

  3. Vzhledem k tomu, že válka, pro příklad třeba na ukrajině vyprodukuje za 3 roky tolik emisí jako polovina planety za půl roku a válku nikdo ukončit nechce, tak emisní problémy zjevně jsou jen výmluvou pro další vydojení motoristů.
    (myslím emise z výroby munice, zbraní, paliv, válečného běsnění, zničených objektů které bude za vývinu emisí třeba nahradit, zmařených životů kde na každý také připadají nějaké emise a pod.)
    A to se válčí stále někde prakticky každý rok, už celá desetiletí ….

  4. Dokud nezačne stát důsledně kontrolovat stanice STK konkrétně měření emisí, nemá smysl takovou věc vůbec řešit. Jezdím denně po Praze a tipnu si, že minimálně 10% vozidel má ty emise zaplacený. Jinak to není možný. Hulí jim nový Škodovky, Mercedesy i Bavoráky. Ať si stát zamete před vlastním prahem a teprve pak bude čas na další kroky v omezování dopravy.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru