prechod_pro_chodce

Viníkem nehod bývají kromě řidičů i chodci. I oni mohou dostat pokutu a platit škodu

Od Anina Russová | Zdroj: Policie ČR - Ilustrační foto: BESIP - 14. 7. 2022


Ze všech stran slyšíme, že řidič si musí dávat pozor, předvídat a myslet i za ostatní. Úplně stejně by ale měli fungovat i chodci, kteří jsou taktéž účastníky provozu na pozemních komunikacích. Především proto, že si musí uvědomit, že z případné nehody nikdy nevyjdou jako vítězové. A často se stává, že chodci jsou také viníky nehod. Nedostanou pak sice trestné body, ale pokutě a případnému placení škody se v takovém případě nevyhnou.

Nejde o občasný problém

Pokud nahlédneme do policejních dat, zjistíme, že během roku 2021 způsobili chodci 765 dopravních nehod. Při nich bylo lehce zraněno 630 lidí, těžce 55 lidí, 12 osob zemřelo a ve 106 případech byl viník, tedy chodec, pod vlivem alkoholu.

Přečtěte si také:  Jarní deště kromě vláhy mohou přinést i nepříjemný aquaplaning. Pomůžou pneumatiky s dostatečným vzorkem

Policie krom těchto dat také upozorňuje na to, že nejčastěji k nehodě auta a chodce, kdy je chodec viníkem, dojde ve chvíli, kdy znenadání vběhne do silnice, přebíhá vozovku tam, kde nemá nebo přechází dálnici. Ať už ale za nehodou chodce a auta stojí cokoliv, policie každou z nich posuzuje jednotlivě a u každé důkladně zkoumá míru zavinění.


Spočítejte si u nás nejvýhodnější autopojištění
Kalkulačka: povinné ručení

V případě, že je zjištěna vina chodce, a to přímo na místě, dostane dotyčný od policie pokutu, a to až do výše 2000 Kč. Jenže chodec může způsobit také nehodu, která se stane trestným činem. K tomu dojde třeba ve chvíli, kdy chodec vstoupí do vozovky před jedoucího cyklistu, který spadne a zraní se. Nebo zemře. Ovšem samozřejmě jsou i situace, kdy jsou viníkem nehody oba, tedy řidič i chodec. V tu chvíli dostanou pokutu oba.

Reflexní prvky jsou povinné

Zdůraznit je potřeba také situaci, kdy dojde k nehodě mezi řidičem a chodcem ve chvíli, kdy chodec nemá ve tmě oblečený reflexní prvek. Ačkoliv to chodcům za přesně stanovených podmínek nařizuje zákon, často to ignorují.

Reflexní prvky na oblečení zachraňují životy. V noci a při snížené viditelnosti jsou naprostou nutností

Ovšem případy, kdy dojde k nehodě a chodec za tmy nebo snížené viditelnosti nemá reflexní prvky, jsou pro vyšetřování hodně náročné. Ty smrtelné často končí u soudu, kam jde řidič nejčastěji s obviněním z trestného činu usmrcení z nedbalosti. A soud následně po přezkoumání všech faktů a důkazů z nehody buď rozhodně v jeho prospěch a obvinění jej zbaví nebo právě naopak.

Kdo to zaplatí?

Důležité je si uvědomit, že pokud je za viníka označen chodec, musí se připravit na to, že veškeré škody na autě, zdraví či jiném majetku jdou na jeho účet. A snadno může jít i velmi vysoká čísla. Jednou z možností, jak se chodci mohou proti placení takových nehod chránit, je mít uzavřené pojištění občanské povinnosti.

Přečtěte si také:  Rolbista za jízdy usnul a naboural tři auta a penzion. Od nehody navíc ujel

Mohla by pomoci i takzvaná „pojistka na blbost“, tedy pojištění odpovědnosti. V každém případě je ale nutné se na všech detailech pojištění a na tom, co všechno kryje, důkladně domluvit s pojišťovnou. A je nutné pamatovat na fakt, že pokud chodec způsobí nehodu a je pod vlivem alkoholu, pojišťovna může odmítnout plnit nebo může plnění výrazně krátit.